Berichtdoor shadowranger » 27 dec 2011 11:32
Hoeveel spanning komt er uit de gele draad uit je blok. Meet dat even na (wisselspanning) met een multimeter op verschillende toerentallen (Tomos op de bokstandaard). Eventueel kun je dit ook herhalen op de aansluitingen van het licht om te kijken of je daar problemen ondervindt. Verder kan het schakelkastje op je stuur een boosdoener zijn als daar vocht in zit of de aansluitingen ge-oxideerd. Dit zou het knipperen kunnen verklaren als je harder rijdt (trillen).
Verder vermoed ik ook de spanningsregelaar, al kan een probleem met het vliegwiel en de spoelen ook heel goed voorkomen. Spanningsregelaar is het makkelijkst bij te komen, dat is een zilveren kastje op je frame onder de motorkappen met 2 gele en 1 bruine draad (of bij de oude A3 bloken alleen 1x geel) of een plat kastje met 4 aansluitingen (de zogenaamde e-start regelaars).
Voel eens aan je vliegwiel of er speling zit op de lagers van de krukas. Als je vliegwiel teveel gaat slingeren kan deze te ver van de spoelen komen. Check ook op haarscheurtjes want je zal niet de eerste zijn met een defect vliegwiel. Als laatste kun je ook checken of de magneten nog goed op hun plaatst zitten en geen beschadigingen hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn