• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

mijn tomos wil niet meer

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50
  • Citeer

Berichtdoor rooie duivel » 10 nov 2011 11:11

hoi
ik loop tegen het volgende probleem aan
mijn set up is origineel

50cc in orde
14/12 carb 49 sproeier (schoon en nieuwe sproeier)
bougie hittegraad 6 mooi lichtbruin van kleur(koffie met melk)(redelijk nieuw)
twv 24-26
standaard luchtfilter (schoon)
standaard uitlaat (schoon)
pakkingen nieuw en oppervlakten schoon

ik heb er gewoon normaal mee kunnen rijden en nu opeens trekt hij niet meer de berg op
deo test gedaan,geen valse lucht
keeringen zijn goed(geen lekkages)
koppeling schakelt wel maar klimt niet in toeren

nu denk ik zelf dat de segmenten versleten zijn en de veren uitgelemmeld,zit ik hiermee goed of kunnen er nog andere oorzaken zijn?
Omhoog


tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 10 nov 2011 18:02

ik denk dat je met je tandwiel verhouding twv 26 en twa 24 bedoelt toch?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50
  • Citeer

Berichtdoor rooie duivel » 10 nov 2011 18:40

dat bedoelde ik inderdaad , typfoutje
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 10 nov 2011 22:02

Die veren zorgen ervoor dat je segmenten ingeklapt zijn bij lagere toerentallen zodat je een vrijloop hebt.
Dus dat je de brommer kunt verplaatsen zonder dat de zuiger meebeweegt.
Als die kapot of uitgelebbert zijn dan zie je in negen van de tien gevallen juist dat hij niet meer uit zn versnelling wilt en dus gelijk begint te rijden als je hem start en als je dan wilt stoppen valt hij stil omdat die veren de segmenten niet meer naar binnen trekken.

Dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.

Wat ik zou verwachten is aanlopende lagers of remmen waardoor vermogensverlies optreed gewoon even je wielen van de grond en kijken hoe zwaar ze draaien.

Of je uitlaat demper of poort zit verstopt.
Als het je demper is dan kan je hem doorprikken met een ijzerdraad dan is er een stukje kool losgekomen wat de uitgang blokkeerd en dan is je uitlaat aan vervanging toe.
Schoonbranden kan ook.

Of je uitlaatpoort zit dicht dat kan je simpel zien door even de kop eraf te draaien en de zuiger naar beneden te duwen en met een led lampje in de cilinder schijnen dan zie je het meteen.
Dat komt trouwens pas voor na een flink aantal maanden rijden.

Op de derde plaats verwacht ik een licht verstopte sproeier.
Dus ik zou het zelf niet per direct bij de koppeling zoeken.
Omhoog

rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50
  • Citeer

Berichtdoor rooie duivel » 11 nov 2011 09:32

voor en achterwiel zijn met 1 vinger te draaien,uitlaatpoort volledig schoon gemaakt,uitlaat is ontkoolden sproeier is vernieuwd
dit alles zonder resultaat
ik krijg hem gestart kan er mee rijden maar schakelt niet soepel en mist trekkracht
het enige wat ik me denken kan,is segmenten versleten,krukaskeerringen lek
of zit ik dan fout?
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 11 nov 2011 21:01

Hoe is het met je zuigerveren gesteld? en je carter olie?

De koppeling zie ik zo snel niet gebeuren als daar iets mee mis is dan blijft hij in z'n versnelling hangen of hij begint juist te slippen en dan kom je amper vooruit maar gaat je motor wel flink toeren maken.
En die keerringen tjah als je dat ding nou loeihard opgefokt had dan zou het kunnen dat je carterdruk ze eruit blaast of een backfire maar hij is nog origineel toch.
Omhoog

rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50
  • Citeer

Berichtdoor rooie duivel » 11 nov 2011 21:17

carter olie is geloof ik 225 ml zuiger en veren zijn nieuw
hij wil wel rijden maar mist gewoon de kracht
de koppeling is al heel lang niks aan gedaan,het gevoel dat ik krijg is een koppeling waar de veren te los van zijn geworden en het kurk van de segmenten versleten
het is net alsof de overbrenging niet klopt,op rechte weg rijd hij 40 en zo gauw dat ie berg op gaat is het over
overschakelen gaat moeizaam
Omhoog

rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50
  • Citeer

Berichtdoor rooie duivel » 11 nov 2011 21:20

Hoe is het met je zuigerveren gesteld? en je carter olie?

De koppeling zie ik zo snel niet gebeuren als daar iets mee mis is dan blijft hij in z'n versnelling hangen of hij begint juist te slippen en dan kom je amper vooruit maar gaat je motor wel flink toeren maken.
En die keerringen tjah als je dat ding nou loeihard opgefokt had dan zou het kunnen dat je carterdruk ze eruit blaast of een backfire maar hij is nog origineel toch.

ik heb wel zo'n blok liggen waar de keerring er steeds kapot slaat
65 cc puch hd kop
ontgrenst spruitstuk
15/15 carb met 63 sproeier
ontgrenst luchtfilter en een speedy uitlaat

wat zou ik daar dan aan kunnen doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 12 nov 2011 02:34

Als je ontsteking veel te vroeg staat op op een onjuist moment vonkt kan je een backfire krijgen in je carter dus niet in je uitlaat en dan onsteekt het mengsel in je carter waardoor er druk op je oliekeerringen komt te staan en dan kunnen ze eruit blazen.

Of als je uitlaat teveel tegendruk levert kan er ook teveel druk op je spoeling komen te staan.
Dan kan je dus het beste je ontsteking later zetten en zorgen dat je een uitlaat hebt waarbij de uitlaatgassen goed weg kunnen dus een uitlaat met een lekkere dikke bocht en een snelle uitweg.

Zo'n speedy uitlaat is volgens mij meer ontworpen om een originele cilinder een beetje een boost te geven en als je meer cc's en een geoptimaliseerde spoeling en grote carb hebt is het misschien verstanding om een uitlaat te nemen die daar beter bij past.
Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik er geen ervaring mee heb ik neem altijd die andere tecno met die bocht die zo dik is dat je amper de moertjes nog op je uitlaat tapeinden krijgt met name omdat ik niet zo kapot ben van die dempertjes die in die originele en speedy's zitten.

Ik weet nog goed dat ik ooit voor een prikkie een brommer kocht met een 80cc blokje wat gewoonweg niet vooruit kwam en die kerel waar ik het van kocht was het gewoon beu die kreeg het niet voor mekaar dat ding fatsoenlijk te laten lopen.
Daar zat een lange bovenwaartse uitlaat op en die heb ik er toen afgehaald en toen heb ik er een onderwaartse Proma 80 opgegooit en dat ding was gelijk bloedsnel het was ongeloofelijk.
Dan zie je meteen wat voor verschil een simpel uitlaatje kan maken.
Omhoog

rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50
  • Citeer

Berichtdoor rooie duivel » 21 nov 2011 14:08

ik heb de cilinder eens bekeken en die 65 cc dmp heeft een 50 cc puch hd kop
kan het zijn dat hierdoor teveel compressie ontstaat?
zoja wat voor een kop kan ik er dan beter op leggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 31 dec 2011 15:55

Bij een 65cc moet je ook gewoon een 65cc kop erop zetten.

Heb zelf ook 65cc en gaat echt geweldig.
Omhoog

gangster2
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:08
Locatie: spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 03 jan 2012 13:25

ik heb de cilinder eens bekeken en die 65 cc dmp heeft een 50 cc puch hd kop
kan het zijn dat hierdoor teveel compressie ontstaat?
zoja wat voor een kop kan ik er dan beter op leggen?
nee kan geen kwaadt heb hem zelf zo ook rijdt heerlijk
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.