• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

BRRRRRRRRRRRR

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
seatibiza
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor seatibiza » 21 mei 2012 22:46

Zo klinkt mijn tomos op top.

Heb er pas een 2de hands blok ondergestoken. Hij deed dit met standaard uitlaat en snorkop.

Ik heb veranderd
-ontsteking van snor naar bromstand.
-spruitstuk ontgrenst
-Andere uitlaat
-Bromkop gemonteerd
-Nieuwe bougie

En nog steeds stottert hij op top. (1500 toeren voor top.) Hij stottert niet in lage toeren.

Setup
50cc met bromkop (snorzuiger)
Bullit uitlaat
14/9 carb met sproeier 56 (bougie kleur is nog niet echt goed te zien.)
ontgrenst spruitstuk

Met sproeier 54 zelfde verhaal en kleiner durf ik niet echt te gaan. Bij de brommerboer krijg ik te horen dat 55 std sproeier is. Als je kijkt naar mijn setup dan zou je juist verwachten dat hij al te klein is maar met stotteren denk ik sneller aan te grote sproeier.

Hoe denken jullie erover?

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 21 mei 2012 23:29

Zo klinkt mijn tomos op top.

Heb er pas een 2de hands blok ondergestoken. Hij deed dit met standaard uitlaat en snorkop.

Ik heb veranderd
-ontsteking van snor naar bromstand.
-spruitstuk ontgrenst
-Andere uitlaat
-Bromkop gemonteerd
-Nieuwe bougie

En nog steeds stottert hij op top. (1500 toeren voor top.) Hij stottert niet in lage toeren.

Setup
50cc met bromkop (snorzuiger)
Bullit uitlaat
14/9 carb met sproeier 56 (bougie kleur is nog niet echt goed te zien.)
ontgrenst spruitstuk

Met sproeier 54 zelfde verhaal en kleiner durf ik niet echt te gaan. Bij de brommerboer krijg ik te horen dat 55 std sproeier is. Als je kijkt naar mijn setup dan zou je juist verwachten dat hij al te klein is maar met stotteren denk ik sneller aan te grote sproeier.

Hoe denken jullie erover?
Je zou de uitlaatpoort eens schoon kunnen maken.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 22 mei 2012 08:54

Zal de 54 monteren, uitlaatpoort schoonmaken en lange stukken rijden om de bougie af te kunnen lezen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2012 15:49

Ik heb een 14/9 en daar zit toch echt een sproeier 50 in. Ik heb het idee dat je bougie zwart en nattig is. 54 is standaard op een 14/12.

Heb je je luchtfilter soms ook ontgrenst? Dat heeft geen zin bij een 14/9 carburateur.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 22 mei 2012 17:11

Ik heb een 14/9 en daar zit toch echt een sproeier 50 in. Ik heb het idee dat je bougie zwart en nattig is. 54 is standaard op een 14/12.

Heb je je luchtfilter soms ook ontgrenst? Dat heeft geen zin bij een 14/9 carburateur.
Dat heb je hier al vaker beweerd, maar mijn ervaring is anders. Met ontgrensd luchtfilter en 1 maat grotere sproeier ging ik toch 5 km harder!

Logisch ook. Als het ontgrenzen geen effect zou hebben, waarom zou Tomos er dan überhaupt een begrenzer instoppen? Als het verwijderen van de begrenzer geen effect heeft, dan zou immers het plaatsen van diezelfde begrenzer ook geen effect moeten hebben. :?

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 22 mei 2012 19:37

Dat heb je hier al vaker beweerd, maar mijn ervaring is anders. Met ontgrensd luchtfilter en 1 maat grotere sproeier ging ik toch 5 km harder!

Logisch ook. Als het ontgrenzen geen effect zou hebben, waarom zou Tomos er dan überhaupt een begrenzer instoppen? Als het verwijderen van de begrenzer geen effect heeft, dan zou immers het plaatsen van diezelfde begrenzer ook geen effect moeten hebben. :?
wel als je met een snor setup teveel lucht krijgt zonder begrenzer. dan kan het best zijn dat je maar heel weinig winst maakt als je de begrenzer eruit haalt en er een grotere sproeier in doet. zeker omdat je brommer wel meer verbruikt.

je hebt dus waarschijnlijk wel winst. maar niet veel terwijl hij wel meer drinkt. dan kun je beter een 14/12 carb halen.

seatibiza
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor seatibiza » 22 mei 2012 19:42

Shadow top man. Heb er nu 50 inzitten waarvan ik dacht dat deze toch veel te klein is.

Ipv van stotterend 35 rijd hij nu 55!

Ik denk wel dat ik 52 moet hebben want de bougie slaat grijs zwart en bruin uit. (mss keer goed warmrijden.) Heb er net 4 km mee gereden.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 22 mei 2012 20:44

wel als je met een snor setup teveel lucht krijgt zonder begrenzer. dan kan het best zijn dat je maar heel weinig winst maakt als je de begrenzer eruit haalt en er een grotere sproeier in doet. zeker omdat je brommer wel meer verbruikt.

je hebt dus waarschijnlijk wel winst. maar niet veel terwijl hij wel meer drinkt. dan kun je beter een 14/12 carb halen.
Als je alleen de begrenzer verwijdert krijgt íe ietwat te veel lucht, maar niet schokkend. Ik had sproeier 49, dat was toen iets te klein, en toen heb ik 50 geplaatst. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het verbruik is gestegen, althans niet merkbaar. De snelheidswinst is iets van 5 km/h, en dat is toegegeven niet heel veel, maar alle beetjes helpen, en de trekkracht is ook iets toegenomen. En het kost je hooguit een euro voor een grotere sproeier. Daar koop je geen bromcarb voor.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 22 mei 2012 23:58

hooguit een euro voor een sproeier? Waar haal jij ze dan? Hier betaal ik 1,50 of 2,- of 2,50 afhankelijk waar ik hem haal. meestal haal ik die van 2,- omdat die van 1,50 alleen tijdens mijn werktijden open is (zaterdag 0900-1600)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 23 mei 2012 08:08

hooguit een euro voor een sproeier? Waar haal jij ze dan? Hier betaal ik 1,50 of 2,- of 2,50 afhankelijk waar ik hem haal. meestal haal ik die van 2,- omdat die van 1,50 alleen tijdens mijn werktijden open is (zaterdag 0900-1600)
Nou ja, dan zal het twee euro zijn, wat ik bedoel aan te geven is dat een nieuwe sproeier maar een fractie kost van een nieuwe carburateur.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers