• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

65cc vastgelopen?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Speedy007
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 31 mei 2012 12:44

Beste Forummers,

Het is weer eens zover! Deze keer is het volgens mij goed raak, het begon allemaal deze ochtend. Zoals haalde ik de Tomos uit de schuur om naar school te rijden. Na 10x kicken wou hij nog steeds niet starten, kan gebeuren met een nieuwe 65cc Airsal en Benzine waar wat extra olie bijzit voor de zekerheid. Ik dus de Choke erop gezet, en daar ging hij zonder enig probleem.

Na 500m verder te zijn leek het alsof hij in zijn 1e versnelling bleef hangen, hij zat echter in zijn 2e versnelling. Ook was de pit van het optrekken weg en had hij totaal geen vermogen. Toen ik bij de rotonde aankwam heb ik de Tomos even uitgezet en toen weer opnieuw aangekickt, ik moest hem doormiddel van gas te geven helpen om te starten. Het leek wel alsof de ontbranding in de cilinder vele malen kleiner was. Ik moest toch nog sigaretten halen en het Tankstation was 150m verderop, dus ik dacht even snel sigaretten halen en kijken wat hij doet als ik hem even laat afkoelen bij het tankstation.

Onderweg naar het tankstation werd het vermogen steeds minder en begon hij onregelmatig te lopen. Eenmaal bij het tankstation aangekomen heb ik even sigaretten gehaald, en hem 5 minuten laten afkoelen. Toen ik hem aankickte had hij heel even meer vermogen, maar doet dompelde meteen weer weg en begon hij uit de uitlaat te knallen, dit heeft hij 5 seconden gedaan en viel toen compleet stil. Ik heb nog geprobeerd om hem aan te kicken maar dit haalde niks uit, als ik de choke erop zet en hem dan kick komt er een knal uit de uitlaat en daar blijft het dan ook bij..Wel is er bij het kicken nog gewoon compressie aanwezig die hij altijd al heeft gehad, ook kickt hij niet moeilijker dan normaal.

Ik vraag me af wat er met het Tomosje is gebeurd, hopelijk kunnen jullie mij dat vertellen :) Want ik vind het allemaal maar klote... :(
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 31 mei 2012 16:23

Zolang je nog kunt kicken is het blokje niet vastgelopen. Misschien is het slimmer om een nieuwer blokje te kopen dan proberen dit gare blokje levend te houden. Zeker omdat je weet dat de olie ook in zon grote tijd niet vervangen is ect.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2012 20:54

Misschien zijn de krukaskeerring(en) (weer) kapot. DIt leid ik af uit je verhaal dat je de motor slecht op gang krijgt, maar met choke geen probleem(?). Of ergens anders valse lucht, check dit bij het spruitstuk/ carburateur. Check ook even of in de carburateur de sproeier niet is losgetrilt (komt de laatste tijd ook vaak langs op het forum).

Knallen uit de uitlaat kan duiden op een ontstekingsprobleem (bougie, kabel, dop, cdi/bobine). Kijk eens of een andere bougie uitkomst biedt als de vonk nog wel blauw is.

Check eventueel ook het vliegwiel of die niet door de spie is geslagen waardoor de timing is verlopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 31 mei 2012 21:42

Als je hem straks weer aan het lopen hebt, doe de eerst tank echt gigantisch rustig rijden en daarna een paar tanks nog niet volgas he.
Mr lijkt idd ontsteking.

Speedy007
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 01 jun 2012 13:14

@TheStealthSpy:

Het is juist een uitdaging om zo'n oud blokje levend te houden! Waar zit nou de uitdaging bij zo'n nieuw blokje? Je gooit er een andere cilinder onder, veranderd de uitlaat en je bent in principe alweer klaar. Bij dit blokje was dit niet het geval, het geeft juist veel uitdaging en leerstof om zo'n oud blokje levend te houden. En zover is ie nog niet gaar, hij verkeerd op dit moment in uitstekende conditie.

En het was inderdaad de ontsteking, met de nieuwe Airsal trillen er van allerlei schroefjes en moertjes los. Waaronder deze keer het moertje van het contactpunmechanisme was losgetrild. Na ongeveer 30 minuten had ik hem weer aan de praat, en ik volg dan ook het advies op van 15melvin15 om toch nog even rustig aan te doen met deze cilinder :)
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar