• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Blok opknapbeurt hard nodig?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Josso
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 29 mei 2012 17:45

Mijn VTW-keerring was lek dus die heb ik even vervangen, maar nu ik toch bezig was met de brommer wou ik even de andere kant van het blok ook onderzoeken, en dat zag er niet zo heel best uit naar mijn idee.

Nu denk ik dat mijn vraagtekenveertje versnippert is in mijn blok omdat er verschillende stukjes ijzer inlagen, en ik geen veertje terug kon vinden op mijn blok.
Verder vond ik mijn koppeling er ook niet zo goed uitzien, omdat er een soort rubber ( waarvan ik denk dat het de segmentjes zijn) er tussenuit komen.. moet ik een nieuwe koppeling aanschaffen? en is een nieuw vraagtekenveertje noodzakelijk, want ik heb gehoord dat die dingen er vaak uitschieten en je ze netzogoed niet kunt monteren?
Bijlagen
IMG_0374.JPG
IMG_0376.JPG
IMG_0377.JPG

Tieskattepies
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 29 mei 2012 17:48

Ik heb ook een lekke vtw keerring.
Waar heb jij die nieuwe keerring gekocht? En was het moeilijk dit te vervangen? Hoe heb je dit gedaan?
(ben een noob beginner)
Sorry voor het gebruik maken van je topic.

Josso
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 29 mei 2012 17:53

keerring heb ik even snel bij de scooter-dealer hier gehaald, was 4 eurotjes geloof ik.
Het vervangen van de keerring heb ik simpelweg gedaan door hier de search optie op het forum te gebruiken, ook staan er FAQ over de keerring.
Keering vervangen was niet zo moeilijk, kickstart eraf, kapje eraf, daarna tandwiel waar de keerring voor zat, vervolgens oude keerring eruit gehaald en nieuwe ingevet en daarna gemonteerd.

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 29 mei 2012 17:55

Gewoon een nieuw vraagtekenveertje monteren. Verder moet je de kopppelingssigmenten opnieuw bekleden of gewoon nieuwe sigmenten kopen. @TiesKattepies Jij moet je brommer gewoon naar de brommerboer brengen. Als je nu nog niet weet hoe je de keerring moet vervangen dan is het veel verstandiger om het te laten doen.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

seatibiza
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor seatibiza » 29 mei 2012 18:35

Iedereen is ooit een keer begonnen toch?

Tieskattepies
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 29 mei 2012 19:05

Ja enige reden dat ik ongeveer op het Tomosforum zit is om alles te leren..

Edit: Nu weer verder waarvoor dit topic geopend is. Wil je mij toch nog helpen? Kijk dan aub even hier: viewtopic.php?f=52&t=18848&p=312669#p312669

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2012 20:23

@TS: Vraagtekenveertje is wel nodig voor een juiste werking van de versnellingsbak. Er kan wel gereden worden zonder, maar dan "klappen" de onderdelen in elkaar wat resulteert in mogelijke breuk van de ring waar het vraagtekenveertje in zit. Helaas zijn veertjes de zwakste schakel in de bak, maar ze kosten dan ook geen hoofdprijs.

Vwb de koppeling, ik zou daar nog even geen andere segmenten voor kopen. Dat er aan de zijkant wat stukjes ontbreken hoeft niet te betekenen dat de rest er ook zo uitziet. Het raakvlak ik bijna een cm breedt. Maar dat kun je snel genoeg beoordelen als je de koppeling losneemt om het vraagtekenveertje te vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Josso
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 01 jun 2012 20:02

De goede raad die ik krijg van tomosforum.nl heb ik zoals gewoonlijk opgevolgd.
Keerring is volgens mij succesvol geplaatst, ik zie geen lekkage meer van olie, ook heb ik het busje een beetje ingesmeerd met vloeibare pakking volgens FAQ keerring plaatsen.

Ook heb ik het vraagtekenveertje vervangen, het blok blijkt nu iets soepeler te schakelen, en ook dit was niet veel moeite met een beetje hulp van FAQ.

Koppeling ook even onderzocht, waarna ik toch besloten heb om een nieuwe te kopen, goed prijsje gevonden op MP voor een goede koppeling.

De reden waarom ik toch even een andere koppeling neem is dat de segmenten niet alleen naar buiten kwamen, maar deze brokkelden ook af en waren een soort van ingeweekt, door de olie misschien?
En ik koop liever meteen een nieuwe koppeling voor weinig geld dan dat ik voor bijna hetzelfde geld zelf de segmentjes moet vervangen:)

Nog 1 klein dingetje:

Op de tweede foto zie je naast het rode pijltje de vertanding, nu zit erop het grote tandwiel tamelijk veel speling en kan ik deze zo een paar mm naar links en rechts bewegen, is dit normaal of moet hier toch even naar gekeken worden?

Bedankt voor de hulp

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jun 2012 02:23

Speling is normaal. Dat kan met de tijd wel meer worden, maar ik heb daar nooit klachten over gehoord. Dit heeft ermee te maken dat dit tandwiel, zodra de 2e versnelling wordt ingeschakeld, vrijloopt over de as. Dit proces wordt versnelt door te weinig ATF in de bak en/ of opvoeren. Daar kun je niets aan doen. Hooguit een additief toevoegen waardoor de smering verbeterd wordt, al heb ik mijn twijfels daarbij. Goede, verse ATF doet namelijk hetzelfde.

Segmenten horen in de olie te zijn, anders verbranden ze. Dat ze afbrokkelen hoeft niet persé voor prestatievermindering te zorgen. Er blijft genoeg voeringmateriaal over. Let er wel op dat voor je de nieuwe segmenten gaat monteren je deze tenminste 24-uur in de ATF hebt gelegd om wat op te nemen anders ben je deze set ook zo kwijt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers