Dit geluid is inderdaad gewoon van een Tomos zelf. Ik heb dit geluid ook maar na een tijdje kan het wat harder/erger gaan klinken omdat je blok versleten raakt. Ik zou zeggen ga een eindje rijden met die 65cc en bouw rustig in snelheid op, trek hem af en toe een keer flink door..Als er na het rijden niks aan de hand is, dan weet je zeker dat het slijtage is.
En ik zie dat het een nieuwe Airsal 65cc is? Ik kan je vertellen dat het schurende geluid de zuigerveren zijn die tegen de Cilinderwand aan schuren. Ik had PRECIES dit zelfde soort schurende geluid toen mijn Airsal nog splinter nieuw was..Als je er zo'n 75-80km op hebt zitten word het aanzienlijk minder.
Als je je nog afvraagt hoe je die nieuwe Airsal 65cc rustig en zorgeloos in kan rijden. Dan kan ik je dat wel vertellen, toen ik mijn Airsal 65cc erop had zitten na een dagje sleutelen, heb ik gewoon 4L Euro 95 getankt in een Jerrycan. Aangezien ik overal hoorde dat je er het beste wat extra olie bij kan doen heb ik dit ook gedaan, alleen door een stomme rekenfout mengde ik dus 1:20 met Valvoline 2T Olie...Echter bleek hij hier gewoon perfect op te lopen, ik heb 3-4 tankjes 1:20 gereden, en de eerste 15km rustig met beleidt gereden. Daarna ben ik langzamerhand steeds meer mijn gewoonlijke rijstijl aan gaan nemen..Het is te voelen wanneer hij ingereden raakt, hij begint soepeler en rustig te lopen. Ik heb toen gewoon langzamerhand de mengverhouding opgebouwt naar 1:40. Maar onthoudt! Blijf rustig rijden voor 250km als je zeker wilt zijn dat alles goed gaat
Sommige mensen zeggen dat inrijden onzin is, maar ik vind dat het een keus is die je zelf maakt. Als jij er zeker van wilt zijn dat je Cilinder een lange levensduur heeft, dan zou ik hem inrijden