• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos S25 Start Probleem

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 13 jun 2012 21:48

Beste Forummers,

Hier ben ik weer, met deze keer een nieuw Tomos erbij. Ik heb deze Tomos gister gekregen van mijn buurman op de hoek, met papieren erbij en een geldig kenteken. Echter ontbrak er een van de papieren waar het gewicht en dergelijke op staan vermeld, ik neem aan dat ik hem dan moet laten schouwen? Het overschrijven is echter wel zonder probleem gedaan.

Nou ben ik dus direct met het Tomosje aan de slag gegaan met als eerste doel hem te starten. Na ongeveer 20x kicken kwam ik erachter dat er nog oude benzine inzat van 4 jaar oud, hier heb ik natuurlijk wel een hoeveelheid nieuwe benzine bij gegooit maar ik ga er vanuit dat de Carburateur nog helemaal vol zit met de oude benzine en ook aardig vies is.

Dit is niet het grootste probleem aangezien ik gewoon simpel even de Carburateur en Tank door moet spoelen. Maar tijdens het kicken hoorde ik constant een schavend geluid, ik dacht eerst dat de zuiger droog was geworden, maar na flink wat kicken met nieuwe benzine waar genoeg olie bijzit zou het toch minder moeten worden. Ik heb toen de blokolie vervangen aangezien het goed kon zijn dat deze droog stond of niet meer goed was, maar ook dit los het probleem niet op.

Nu denk ik dus dat het bij de wangen van de krukas vandaan komt, maar wat zou dan het probleem zijn? Na een tijdje heeft de Tomos een paar keer bijna willen starten maar valt dan weer uit. Het gaat om een ei-cilinder en gelukkig heb ik nog een goede ei-cilinder in de schuur liggen die ik er vanavond na het voetballen onder ga zetten, en ik kan dan meteen even de krukas nakijken. Maar ik vroeg me af wat jullie denken dat het probleem is, aangezien jullie toch wat meer ervaring hebben als mij.

Is het trouwens een 1-speed of 2-speed? Er staat op de zijkant S25 Automatic, en de koppelingsbak is aardig breedt, ook heeft hij een elektrische ontsteking.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 13 jun 2012 22:01

Een 2 speed is breder als een 1 speed dus zal wel 2 zijn.

Als je de cilinder eraf haalt kun je kijken of de zuiger in de zuigerwand krassen heeft gezet (droog gelopen zonder olie)
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 13 jun 2012 23:03

Toenet nog even snel met mijn Pa een paar keer gekicked. En hij zei dat er ergens een paar lagers aan vervanging toe zijn, en ik hem dus het beste niet kan starten. Morgen maar eens kijken of de krukas het loodje niet heeft gelegt.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jun 2012 13:58

Krukas zal het probleem niet zijn, de lagers wel. Neem ook de krukaskeerringen mee, want die zullen inmiddels ook wel verdroogd zijn. Beter doe je een gehele blok-revisie.

Vwb je vraag. Als het een ei-cilinder is en er staat S25 op de metalen kappen kun je er vanuit gaan dat het (van origine) een 1-speed is. De S25-2 (met 2-speed bak zoals het nummer erachter al aangeeft :mrgreen: ) had een membraancilinder.

Overigens is er geen verschil in breedte van de blokken als het gaat om 1 of 2-speed bakken. Zou ook niet kunnen, anders kun je een 1-speed niet ombouwen naar 2-speed. Er is qua constructie 1 tandwiel minder op de middelste as gezet en achter het koppelingshuis zit geen 2e versnellingskoppeling. Ook de eindoverbrenging is anders, het tandwiel in het midden van het blok is kleiner dan die van de 2-speed want anders zou je helemaal sloom wegtrekken. Om op dezelfde eindoverbrenging te komen is gekozen voor dat kleinere tandwiel. Als je iets wilt ombouwen zul je ALLES dus moeten uitwisselen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 14 jun 2012 17:57

Ik vind het dan wel raar dat er 'S25 Automatic' op de zijkappen staat. Als er Automatic word gebruikt zou je er toch vanuit gaan dat het een 2-speed is, aangezien 1-speed niet echt Automatic is. Mijn Tomos A35 met ei-cilinder was wel een 2-Speed.

Kan je van een 1-speed ook een snel Tomosje maken? Zoals het aanbrengen van een 65cc Airsal, of schiet dit niet echt op met 1-speed? Morgen zal ik het blokje een openhalen en beginnen met een complete blok revisie. Aangezien dit blok nieuwer is als die van mijn A35...Welke lagers en keerringen moet ik hebben? Aangezien overal staat dat het voor A3/A35 is...
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 18:46

automatic clutch?
Schiet ook zeker wel op met 1 speed, zal dan wel je koppelingsveren inkorten, een 2takt krijgt zn trekkracht uit zn hoge toeren, als je hem vroeg laat aanpakken heb je dus geen trekkracht.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 14 jun 2012 21:27

@15melvin15

Wat bedoel je met automatic clutch? En een 65cc gaat dus wel goed met enige aanpassingen? Behaald ik dan ook dezelfde snelheid als met 1-speed? En trekt 1-speed nou harder op als een 2-speed?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:43

automatic clutch betekent automatische koppeling ofwel die centrigaal koppeling die uit zichzelf aangrijpt (geen koppelingskabel)
een 65cc past er zo op mits je een pen 12 hebt.
Een 1-speed trekt ZACHTER dan een 2-speed

De 2e versnelling van een 2-speed heeft dezelfde overbrenging als de 1e van een 1-speed.
Daarom zeg ik van kort je koppelingsveren wat in, dan pakt hij wat later aan en pak je een stukje extra optrekkracht.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 14 jun 2012 21:50

Er zit een ei-cilinder onder, dat is dan toch pen 10? Het is gewoon simpel een andere lager erin, en hij is pen 12. Ik hoop echt dat het een 2-Speed is, maar waarschijnlijk dus niet. Alhoewel een 1-speed me ook wel leuk lijkt om te hebben.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:51

't is idd nieuw lager, weet alleen niet of dat zo erin te krijgen is, heb gehoord dat mensen het speciaal lieten draaien zo'n lager.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 14 jun 2012 22:00

De lager van een puch krukas past perfect :) dit heb ik ook gedaan bij m'n andere tomos. Is de 50cc van Airsal nou pen 10, of zijn alle membraancilinders standaard pen 12? Zo dadelijk even de oude ei-cilinder van mijn andere tomos erop monteren, en kijken hoe hij dan loopt en of het een 1 of 2 speed is.

Zal straks wel eens even wat foto's meeposten :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 14 jun 2012 23:30

Weet iemand toevallig waar ik een compleet pakkingset kan krijgen voor de S25? Aangezien ik ze alleen maar zie staan voor de A35, of passen deze ook gewoon?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2012 12:25

a35 past. Je moet alleen even opletten met de carter-pakking. Daar zijn 2 uitvoeringen voor.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 15 jun 2012 12:26

Hier ben ik dan weer!

Na veel gekloot met het onderste deel van de cilinder, krijg ik hem er maar niet vanaf. De tapeinden is niks mee te beginnen en zijn zo verroest en rot al wat...Ook is zelfs de cilinder van binnen door roest aangetast, omdat de koppakking gewoon weggerrot was. Ah fijn, gelukkig heb ik nog een ei-cilinder liggen die ik erop kan zetten. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst deze eraf zien te krijgen, en aangezien deze gewoon onwijs vastgeroest zit aan het blok moet ik dus een oplossing zien te vinden.

De tapeinden zijn er bijna niet uit te krijgen, en ik was dus van plan om met wat zoutzuur het roest eraf te laten vreten. En hopelijk daarna de cilinder eraf te wrikken..Zou 15% Zoutzuur Oplossing het werk wel doen, zonder dat het blok weggevreten word? Het klinkt misschien extreem, maar dit lijkt mij de enige mogelijkheid zonder het blok te slopen.

Heb ondertussen een compleet pakkingsset + tapeinden besteld :)
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2012 12:31

ik zou het eerst gaan proberen met wat minder agressief spul :kruipolie of cola.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 15 jun 2012 12:35

Kruipolie als zowel Cola of dergelijke hebben niks uitgehaald. De Cilinder blijft gewoon heel simpel muurvast op zijn plek zitten, ook zijn de tapeinden erin vastgeroest...Ik heb wel eens meegemaakt dat een Cilinder flink goed vastgeroest zat, maar deze is wel heel extreem.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2012 12:39

@Speedy007. Maak eens wat foto's van het blok en de rest van de snor, dat kan ik je wel zeggen wat het voor automaatbak is en of er een membraancilinder etc. op kan. Overigens, als je van ei naar membraan wilt, moeten de tapeinden lang genoeg zijn om de kop vast te kunnen zetten
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 15 jun 2012 13:12

Ik zal eens wat foto's voor je gaan maken! Erg bedankt voor jullie hulp tot nu toe, het verblijf op dit Forum word steeds beter en beter. Rijdt jou Tomosje nog altijd zonder probleem shadowranger?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 15 jun 2012 17:25

oh oh oh ...

Ik heb de foto's bekeken die op imageshack staan.
Heb jij de carb doorgeboord ? en ook de koperen pijp in het midden ( venturi ) weggeboord ?
Of is dit een andere carb ?

Afbeelding


Al met al , als je niet zo geweldige sleutelaar bent en zoveel problemen hebt,
zou ik voor een goed tweedhands blokkie kijken met elek ontsteking en nieuwe carb.

Kost ff wat , maar dan heb je ook wat en heb je met de onsteking ook niet veel problemen meer
in de toekomst.
De carb zit dan ook niet in het midden en kan je er makkelijker bij .

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2012 18:00

als ik de foto's zo bekijk, moet je nog 1 ding losdraaien. het spruitstuk boven op de cilinder. Dan moet de cilinder er met redelijk gemak af te halen zijn.
Die bouten die uitsteken kan je gewoon laten zitten.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.