• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

youngster met problemen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 09 jun 2012 15:19

hallo tomos forum.

ik ben sander en ik heb hier een youngster snor brommer ik weet niet precies hoe oud ,
met problemen.
misschien hebben jullie nog tips om een oplossing te vinden.

de motor loopt wel ,start niet heel makkelijk.
heeft totaal geen kracht komt niet op toeren.reageert heeeel lui op gas geven reageert wel iets op het gedeeltelijk afdekken van luchtinlaat maar niet overtuigend
ontsteking op diverse standen gehad maar geeft vrij weinig effect

andere carb geprobeerd van een goed lopende snor tomos maar ook met die carb dezelfde problemen,uitlaat is schoon,zuiger cylinder ,kop en voet pakkingen zien er prima uit,membraam is ok,keerringen van de krukas zitten goed,bougie ok inlaat spruitstuk niet ontgrenst

de tomos heeft wel goed gelopen toen deze net gekocht was 2e hands,toen heb ik andere kettingwielen gemonteerd ,alls schoon gemaakt,ontsteking versteld (meer naar bromstand toe) etc,de snorbrommer liep toen al iets harder en verder prima.
toen ik een keer wilde starten na enige tijd startte hij niet en ik kwam erachter dat de uitlaat vol met benzine stond ,de vlotter was blijkbaar blijven hangen,alles schoon en droog gemaakt en starten

vanaf dit moment zijn de problemen begonnen ik hoopte dat de krukaskeerringen de problemen gaven maar die zitten zoals al gezegd goed.

heeft er iemand een goede tip !
zou de ontsteking niet ok zijn?(vervroegen deze nog wanneer de motor loopt?)

gr sander
.
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 jun 2012 10:15

Wat is je setup?
Is je uitlaat niet dichtgekoold?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jun 2012 13:00

Als je uitlaat is volgelopen met brandstof, zal dat ook het geval zijn met de spoelruimte in het carter waar de cilinder op zit. Wellicht een probleem dat te verhelpen is door een langere tijd te rijden (meeste verdampt dan wel). Let dan daarbij ook op de signalen uit je uitlaat (witte rook duidt op lekke krukaskeerringen).

Wat is de kleur van het centrale deel van je bougie?

Ik neem aan dat de problemen ineens zijn ontstaan. Dat betekent dus niet dat je meteen andere sproeiers e.d. moet gaan monteren. Probeer het probleem op te sporen en te verhelpen ipv symptoombestrijding.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 10 jun 2012 18:57

hey

setup,standaard op de ketingwielen na.
uitlaat is prima schoon.

bougie vet en zwartig,maar ja de motor loopt dan ook niet goed.

sproeiers is niet aan gerommeld en ontstonden de problemen ineens.

de spoelruimte is nu niet meer verzadigd met benzine de motor heeft al ruime tijd gelopen,maar wil gewoon niet oppakken.
ook onbelast is het beeld hetzelfde.


weet iemand hoe dat zit met de ontsteking? vervroegd deze nog of is deze vast.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jun 2012 07:07

Ligt eraan, maar ik vermoed dat je een ontsteking hebt met pick-up. Die kun je verstellen tot sint-juttemis, maar aan het tijdstip veranderd dus gewoon niets.

Eerste verdachte is de carburateur. Wat voor sproeier zit er nu in?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 11 jun 2012 09:25

Wat je ook even kunt checken : zijn alle schroeven en moeren goed aangedraaid. Met name die bij het spruitstuk.
Ik heb sterk het idee, dat hij valse lucht trekt (vanwege het slechte oppakken). Bougie al eens vervangen?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 11 jun 2012 19:00

hmm als je de grondplaat verdraait dan verstel je toch al het tijdstip?

anyway ik vroeg me dus af of er nog een vervroeging in de module zit.

carb had ik al een bewezen goede voor in de plaats gehangen en dat hielp niets.

bougie,tja moet goed zijn maar ik zal er eens een andere in stoppen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jun 2012 19:38

hmm als je de grondplaat verdraait dan verstel je toch al het tijdstip?

anyway ik vroeg me dus af of er nog een vervroeging in de module zit.
Dat is het juist met een pick-up unit. Die stelt zichzelf in. Daar hoef je niet aan te draaien. Je kunt zien of je een pick-up unit hebt door een verdikking op je vliegwiel en een zwart kastje aan de buitenzijde waar deze langsloopt.
Afbeelding

carb had ik al een bewezen goede voor in de plaats gehangen en dat hielp niets.

bougie,tja moet goed zijn maar ik zal er eens een andere in stoppen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 11 jun 2012 20:54

nope zit er niet .
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2012 08:52

Heb even teruggelezen, en zag dat je ook met een andere carburateur hebt geprobeerd. Ik krijg het vermoeden dat er toch een krukaskeerring uit ligt (wellicht die achter de ontsteking). Je ziet geen (dikke) witte rook achter uit de uitlaat komen als je rijdt? Dan hoeft de krukaskeerring aan de bakzijde niet kapot te zijn, maar mijn ervaring is dat als er 1 gaat, de ander snel volgt. En ze kosten niet erg veel, maar vervangen is wat meer werk dan alleen een bougie wisselen. Mede doordat je zegt dat de bougie zwart en vettig is duidt op een mengselprobleem. Door het vetslaan van een bougie kan een vonk uitblijven, met als gevolg dat de motor (steeds) slecht(er) gaat lopen. Schoonmaken van de bougie wil de klachten (tijdelijk) verhelpen.

Ik heb overigens nog niet gelezen welke carburateur je hebt en welke sproeier er in zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 12 jun 2012 18:18

Ik zou de cilinder eraf halen
koolaanslag verwijderen en gelijknieuwe zuigerveren plaatsen.
Membraam nakijken en evt vervangen als je die hebt.
vloeibaar pakking ipv pakking gebruiken .

Daarna controleren met deotest.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 12 jun 2012 19:56

cylinder is eraf geweest,zuigerveren niet vervangen ,maar alles leek prima in orde ook de compressie lijkt mij ok
de motor start btw nu wel vlot op zich.
keerringen waren ook al bekeken ook aan de bak kant,ook in orde.
membraam ook ok,pakkingen idem.

ik neem vd week even wat startpiloot mee ok de zgn deo test te doen,alleen dan met proff spul zeg maar.

het meest vreselijke is dat ik zelf monteur ben in de watersport,dus 2 takt 4 takt diesel ,out en inboard etc etc ,het is dagelijks werk voor mij alleen die nare tomos krijg ik niet netjes lopende,zeer frustererend.

dus ik hoop op een gouden tip iets waar ik nog niet aan gedacht heb.

oja carb etc alles is standaard,en niet aan gerommeld.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 12 jun 2012 23:08

Toen je de cilinder (goede manier van schrijven) eraf hebt gehaalt ook de koolaanslag weggehaald?
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 13 jun 2012 17:58

cylinder / cilinder tja ,ook even gewiki,d????

anyway ja koolaanslag (voorzover al aanwezig)weggehaald

waar in of aan de cilinder zou er dan kool moeten zitten behalve in de uitlaatpoort?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 13 jun 2012 18:03

alleen de uitlaatpoort en de uitlaat zelf.
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 20 jun 2012 20:19

beide schoon.

ik heb ook de "deo"test gedaan maar dan met ether,en geen reactie dus valse lucht is t ook niet.
ik begin al haast in de richting van de ontstekings module te denken.

kan iemand daar iets over vertellen?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 20 jun 2012 22:46

Als je gewoon goeie compressie hebt moet het idd wel je ontsteking zijn.
Maar jij hebt met pickup dus dat zal betekenen dat er al iets kapot moet zijn, 1tje met pick up kan niet van tijd afkomen.

Is je pick up roest vrij en de uitsparing op de vliegwiel ook?
Omhoog

sandere39
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2012 14:58
  • Citeer

Berichtdoor sandere39 » 21 jun 2012 20:31

hmm pickupje is kunststof? enne vliegwiel is schoon

ik heb wel de ontstekingsplaat flink naar voorontsteking gedraaid en toen leek het motortje wel iets beter te willen gaan lopen maar het bleef zeuren
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 21 jun 2012 21:48

op je pickupje zit als het goed is een metalen puntje die het signaal oppikt.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.