• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijdt alleen mét gas(snor),

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Larskee
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Larskee » 17 jul 2012 01:19

Beste tomoskenners,

Lekker nieuw op dit forum hier, so don't be too hard on me.

Heb een tomos snorretje, A35. Tijdje geleden gekocht voor een luttel bedrag, voor de zomer. Nu liep het ding toen ik ging kijken heel aardig, ook zag hij er aardig mooi uit. helemaal snor-uitrusting, op de uitlaat na, dat is een orginele van de bromversie. liep dus een kleine 40.

Na wat rijden ging ie 't minder doen, en minder, en minder. Ik ben toch redelijk thuis in de brommer/scooterwereld, dus besloot m'n cilindertje er maar eens af te draaien. wat kwam eruit, alles pikzwart en twee zó platte zuigerveren dat ze niet meer te bewegen waren en zo de cilinder doorgingen. (raar dat ie liep btw?)

anyway, nieuw cilindertje gehaald, dmptje, 50cc. ook een nieuwe kop, dan maar meteen helemaal nieuw. olie vervangen en paar optische dingen. maar toen. Ik een paar uurtjes m'n best gedaan op alles, in elkaar gezet, en proberen te starten. dat ging, maar wel alleen met half gas/vol gas, in ieder geval gas. ander viel de brommer uit. leek me logisch, alles net nieuw, ff indraaien en afstellen. heel wat mee gereden door de buurt, stationairschroef omhoog, schuifje kwam op goede hoogte. echter hoeveel rijden dan ook, hij rijdt alleen met gas, zodra je los laat wil de tomos meteen uitvallen, geef je dan weer gas, duurt het 1 sec en rijdt ie weer mooi verder. de gasreactie is overigens dus ook érrug traag, zit echt bijna een sec tussen wanneer je het gas een keer hebt losgelaten. wanneer je aan het rijden bent is dit niet het geval. tis erg vervelend, één keer géén gas, stoplicht of wat dan ook, en de brommer is uit, of afremmen etc, gewoon klote in ieder geval.

Nu heb ik zelf twee héle kleine mogelijke oorzaken, en die wil ik graag even tja, bespreken. Sinds ik de brommer heb zijn er 3 dingen veranderd aan de motor, namelijk: nieuwe cillinder zuiger etc. én ik heb een andere gasschuif. De andere is kwijtgeraakt, vraag maar niet hoe. en ook is er in de carburateur een pinnetje afgebroken. nu heb ik google alweer een half uur geraadpleegd, plus de brommerzaakmeneer, maar kom er maar niet achter waar het ding voor dient. het is een pinnetje in de carburateur, aan de kant van de luchtfilter, nog vóór de choke aan de binnenkant. als je rubber vd luchtfilter eraf is, je kijkt de carb in, dan zit het pinnetje onderaan in de carb, steekt naar boven. brommerzaakmeneer wist niet waarvoor het diende, maar dacht niet dat het kwaad kon als het afgebroken was, dit leek mij ook niet, maarja, het zit er niet voor niets! rara, wie weet wat 't is!

next is de gasschuif, heb er nu één van een 15mm, ik dacht dat hij kleiner was, maar brommerzaak zei dat hij goed was, en hij sloot ook mooi af, met stationairschroef ingedraaid komt ie mooi omhoog.

geen sproeierwerk, is mooie kleur, verder wanneer je rijdt en gas geeft loopt de brommer ook heerlijk, so I don't get it. Enig idee?

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 17 jul 2012 03:23

pffff koste me wel even tijd om dit alles te lezen :mrgreen:

Dat afgebroken snorkeltje is niet erg ... ik denk dat die bij de meesten wel ontbreekt.
De bedoeling ervan : In de onderste rand vd carb blijft er wel eens een laag benzine liggen,
dat hoopt zich daar op. Die snorkel werkt als een rietje en zuigt het daar weg.

Ik ga ervan uit dat je genoeg ervaring hebt om erop te letten dat je de zuiger op de juiste wijze
gemonteerd hebt , namelijk met de pijl omlaag / bij een bromzuiger met de spoelpoort omhoog.
Ofwel , met de sluitingen van de zuigerveren aan de onderkant.

Dan blijft er over de DEOtest.
Even met je deospray rondom de pakkingen en de carb spuiten met draaiende motor.

Waar de bevestigingsschroef van de carb zit, is er namelijk een spleet die netaan over de uiteinde van de
spruitstuk valt. Stevig aandraaien is ook noodzakelijk.
Je kan de schroef beter vervangen voor een inbus.
Met andere woorden , je moet de carb ver genoeg over de spruitstuk heenduwen om deze spleet te dichten.
Daarbij moet hier ook een deugdelijk rubber manchet en een plastic vulbus zitten.

Nog een tip :
De plastic vulbus heeft een opstaande rand , deze rust bij de carb ook op een opstaande rand.
haal bij de carb deze opstaande rand weg.
Zo zakt de plastic vulbus dieper in de carb , en komt net voorbij de spleet.

Op de foto zie je een B ... steek daar een schroevendraaier tussen om de bus er makkelijk uit en in te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 18 jul 2012 19:24

Met al je sleutel ervaring zal je het vast nie zijn vergeten maar ik misde in je verhaal het gedeelte van afstellen.

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 19 jul 2012 12:33

Het zou ook je membraam kunnen zijn, omdat je met gas genoeg kracht uitoefent om je mengsel er doorheen te trekken, maar zonder gas niet.
Een gaar membraam zou ook een verklaring kunnen zijn voor trage gasreactie.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers