• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krukas vervuilt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 27 jul 2012 09:14

Beste Forummers,

Laatst kwam een goede vriend van me langs met een Tomos, die van zijn broer bleek te zijn. Hij had al 2,5 jaar stilgestaan en hij vroeg mij dus om hem weer lopend te krijgen. Ik er dus meteen aan begonnen en na 30 minuten liep hij weer perfect, tot er ineens uit het niks PATS klonk en er flink getik en gekraak uit het blok kwam en hij stilviel...

Ik dus heel het blok uit elkaar gehaad, en nou blijkt er dus vuil tussen de cilinder te hebben gezeten, en dus is dus ook mooi tussen het Big-End lager gaan zitten. Ook zijn de krukaslagers zeer aan vervanging toe en heb ik dus het een en ander besteld wat nu al klaar ligt in de schuur.

Het Big-End draait nog soepel zonder enig probleem, met af en toe een geluidje van vuil. Nu vroeg ik me dus af of dit kwaad kon, aangezien de krukas er verder nog ZEER goed uitziet...en ik het wss met benzine wel schoongespoeld krijg..En ook heb ik geen idee hoe ik de krukaslagers van de krukas af ga krijgen, aangezien deze mee zijn gekomen toen ik de krukas eruit heb gehaald...Ik beschik niet over een verffohn of gasbranden..Dusjah..
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 jul 2012 09:20

Een lager moet echt geen bijgeluiden maken en zijn toch wel gevoelig voor vuiligheid.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 27 jul 2012 09:23

Ik zal hem eens schoonspoelen met benzine en wat olie, en kijken wat hij dan doet. Nog enige tips voor het verwijderen van die krukaslagers?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 jul 2012 09:31

Zelf ook nog nooit gedaan.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 27 jul 2012 10:53

bij mij bleven ze in het carter maar miss met een poulie trekker?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 27 jul 2012 14:01

Ik heb de lager eraf laten halen bij een motorzaak, omdat ik zelf bang was dat ik iets zou slopen. Aangezien die krengen verdomd vast zitten....Maar nu heb ik dus een ander probleem.

Tijdens het vastdraaien van de 2 carterhelfden is er 1 imbus rondom de krukas dol geworden, dit terwijl ik nog niet eens kracht het gezet..Het zat net tegen de carterhelft aan, dus ik wou hem nog een klein stukje aandraaien zodat hij goed vast zat en toen plopte hij ineens weer naar boven toe en was hij ook niet meer vast te draaien. Ik dus die imbus eruit gedraait, en nu blijkt het schroefdraad in de carterhelft verrot te zijn..Heb al geprobeert om er nieuw schroefdraad in te tappen, maar dat haalt helaas niks uit.

Het is de volgende imbus:
Afbeelding

Deze foto heb ik even vanaf Google gevonden, en bij diegene was ook precies dezelfde imbus dolgedraait....Nu vraag ik me dus af of het kan zonder imbus, of is het ook goed als ik hem erin draai zodat hij er inzit en niet meer met je vinger te draaien is...

Of is er eventueel nog een mogelijkheid om er een grotere maat van te tappen?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 jul 2012 15:39

als je schroefdraad dol is moet je altijd een grotere maat tappen, je kunt er geen extra ijzer bijtoveren.
Lijkt mij dat zonder die bout je valse lucht gaat trekken, weet neit of tappen mogelijk is
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 jul 2012 14:39

Eens gehoord van helicoils? Die kun je erin (laten) zetten. Dan kun je gewoon de oude imbusbouten blijven gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.