• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos trekt heel traag op

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 02 aug 2012 15:17

Ik heb sinds kort mijn eerste tomos gekocht.
Hij reed goed, alleen sinds ik er een bullet uitlaat onder heb gehangen trekt hij totaal niet meer op. Verder is de snor gewoon standaard. Er zit een sproeier 64 in. Op sproeier 54 en 56 loopt hij niet en op 60 draait ie wel, maar dan moet ik bijna bij steppen om m op te laten trekken. Hij trekt op tot 10 km per uur ongeveer en dan blijft ie hangen, alsof ie t heel zwaar heeft. En dan trekt ie heel langzaam op en als de toeren dan iets oplopen in de tweede versnelling trekt ie opeens op tot zn top. Weten jullie waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 02 aug 2012 15:54

64 is veeeels te groot voor een standaard snor
je zou onder de 54 moeten zitten met 54 als maximale.

Normaal gesproken kijk je naar de kleur van je bougie om te kijken of de
sproeier te groot of te klein is.
In jouw geval vermoed ik vals lucht !
Deotest uitvoeren en lekkage dichten.

gebruik eventueel de zoekfunctie om hier meer over te weten te komen

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 03 aug 2012 00:04

Ik heb een sproeier 54 er op gehad en toen startte hij wel, maar zodra ik gas gaf viel hij uit.
Ik weet dat standaard sproeier rond de 49-51 zit. De bougie is echter niet zwart, maar gewoon mooi koffiebruin.
Ik heb nu mijn oude uitlaat (standaard snel) er weer op gezet en nu rijdt hij al een stuk beter, kan het zijn dat die bullet uitlaat kapot is?

Alleen nog steeds hapert hij als hij net in zijn tweede versnelling zit met optrekken, dan blijft ie een tijdje op dezelfde snelheid rijden en opeens schiet hij door.
Verder houdt hij in op zijn top. Ik geloof dat het 4takten is, maar weet ik niet zeker. Ik heb al vele berichten gelezen hierover.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 03 aug 2012 00:26

Heb je nou de DEO test al gedaan ? o|O

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 03 aug 2012 19:55

Ik heb net de deo test gedaan, en zodra ik deo bij de koppeling van mn luchtinlaat naar mn carb spuit slaat hij af.
Verder heb ik met mn standaard snel uitlaat erop nog een keer geprobeerd om sproeier 54 erop te zetten, maar zodra ik gas geef valt ie steeds uit. Komt dit door die valse lucht?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 03 aug 2012 20:28

ja, je moet eerst zorgen dat je geen valse lucht trekt en daarna kun je beginnen met afstellen.
Omhoog

Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 03 aug 2012 20:35

het probleem is, vraag me niet hoe, maar dat de ring van de waar je het luchtfilter om klemt door de vorige eigenaar verbogen is (aan de kant van het frame, dus al helemaal raar).
Kan ik die op de een of andere manier weer netjes rond krijgen zonder dat ik de ring scheur of afbreek? daar komt de valse lucht namelijk vandaan lijkt mij.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 03 aug 2012 23:06

Vals lucht geldt voor alle koppelingen tussen carb en de carter .
carb - spruitstuk , spruitstuk-membraam , membraam-cilinder , kop - cilinder , cilinder - carter.

Dat hij bij de luchtfilter "lekt ", maakt voor de afstelling niet uit,
men kan immers ook zonder luchtfilter rijden.
Echter is het voor je blok niet goed , omdat er dan ongefilterd lucht binnen komt.

Lees ook hier voor meer info over vals lucht:

viewtopic.php?t=18970&p=313817#p313817

en

viewtopic.php?t=18980&p=313911#p313911

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 04 aug 2012 12:51

Ik heb net weer de deo test gedaan, bij carb-spruitstuk, spruit-membraan en cilinder-kop, ik weet niet hoe ik bij die andere twee kom?
Maar bij alle drie de koppelingen viel m'n brommer langzaam uit. Maar geen toerenverhoging dus. Wat betekent dit? kan dat door de grote sproeier komen?

Bedankt voor de handige info trouwens, erg duidelijk!
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 04 aug 2012 13:37

als hij er op welke manier dan ook op reageert betekent dit dat je valse lucht hebt, en hier moet je dus eerst vanaf komen.

Heb je 2 membraan pakkingen ertussen zitten?
Zitten ze vast genoeg?
Heb je wel of geen koppakking?

cilinder/carter is gewoon aan de onderkant van je cilinder spuiten.
Omhoog

Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 04 aug 2012 13:56

ik heb net de kop er af gehaald en schoongemaakt, was helemaal smerig. Er zat wel een koppakking tussen, maar of hij goed zat aangedraaid weet ik niet, waarschijnlijk niet. Ik kan alleen zou gauw niet vinden hoe ik m'n cilinder los krijg, moet ik dan heel de motor open maken? Carterkappen eraf ofzo?

Voor zover ik kan zien zitten er wel pakkingen om het membraan, de staat hiervan kan ik alleen niet zien.

Die cilinder-carter heb ik dan ook gecheckt, daar geen verandering.
Omhoog

Bvanas
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2012 15:11
  • Citeer

Berichtdoor Bvanas » 04 aug 2012 14:57

Ik heb even gekeken bij m'n spruitstuk, maar die is nog nooit los geweest, want de speciale tomos schroefjes zitten er nog op. Dus pakkingen zitten er sowieso tussen.

Ik heb vandaag alleen geen tijd meer om m'n benzinetank leeg te laten lopen, kraantje eraf, cilinder eraf, die schroefjes inzagen zoals hier is verteld: viewtopic.php?f=53&t=7475 en dan alles weer in elkaar te zetten.

(wat een gedoe trouwens om bij dat spruitstukje te komen..)

Ik ga denk ik overmorgen weer verder daarmee.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 04 aug 2012 15:11

Om het spruitstuk los te halen kan je ook het blok geheel er onderuit halen ,
werkt ook lekkerder .

Die speciale bouten kan je ook heel simpel loshalen zonder in te zagen.
Zet een schroevendraaier tegen een platte kant aan van zo'n ringetje wat erachter zit,
tik nu met hamer op de schroevendraaier en breek de ringen er tussenuit.
Nu heb je speling tussen de spruitstuk en de kop vh boutje,
en kan je ze er makkelijk met de hand eruit draaien.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 05 aug 2012 19:34

Zal gewoon een nieuw pakkingsetje halen en die eropknallen alles gewoon goed vast draaien (niet te vast) en dan zal je valse lucht wss weg zijn.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.