• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Benzinekraan verstopt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 23 aug 2012 08:53

Hallo mede tomosrijders,

In deze een vraagje over de benzine kraan.

Door omstandigheden kwam ik er achter dat mijn benzinekraan niet doorliet als ik hem op de reserve-stand zette.
Na de benzinekraan gedemonteerd te hebben probeerde ik hem (min of meer) uit elkaar te halen. Helaas, tot op heden weinig resultaat.
Natuurlijk, krijg ik hem met geweld uit elkaar, maar ik wil hem even normaal uit elkaar halen en kijken wat er mis mee is. [Ik kan niet anders bedenken dat er wat vuil in het kraantje zit.]
Om te beginnen is het al vreemd dat ik het gaasfilter [Wat over het inlaatbuisje geschoven zit.] op geen enkele mogelijkheid los getrokken krijg.

Wie weet hoe je die kraan uit elkaar krijgt ?

En natuurlijk voor de goede orde, ik koop gewoon een nieuwe kraan. Maar ter algemene info en voordeel: Hoe zit die kraan in elkaar. Misschien kun je je voordeel er mee doen.

In afwachting verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 aug 2012 12:26

Voorzijde moer losdraaien, dan komt de kraan los met de betreffende doorloopgaatjes. Maar het probleem zit m in het huis zelf. Als er wel benzine komt op normaalstand en op reserve niet is het betreffende gaatje in het huis verstopt.

Voordat je eea gaat loshalen kun je ook proberen eerst de kanalen door te blazen tegen de stroom in. Vooraf wel even de juiste stand kiezen en het filter eraf halen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 23 aug 2012 23:35

Waarde shadowranger,

Uiteraard had ik al tegen de richting terug geblazen. Maar dat mocht geen resultaat geven. Doch ik zal het is met een paar atmosfeer proberen. (Bij een garage o.i.d.)

Wat betreft dat gaasfilter wat over de inlaatbuisjes zit. Dat krijg ik er met geen mogelijkheid af. Moet dat soms verdraait worden of zou je dat er gewoon af moeten trekken ? Natuurlijk krijg je dat met geweld er af, maar dat is niet de bedoeling.

Wat betreft die moer aan de voorkant van de kraan. De voorkant is van plastik, dus dat losdraaien zou wel eens niet kunnen. Vroeger met die geheel metalen kranen kon dat, maar of het hier ook zo is ??? Ik zal morgen het proberen.

Ik meld het wel, hoe het gelopen is.

Mijn dank, voor de info.
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 24 aug 2012 17:25

Dat gaasje kan je gewoon los draaien. Er zit schroefdraad aan en in de binnenkant van de kraan zit ook schroefdraad.

Naar mijn weten zijn de nieuwe en oude kranen gewoon hetzelfde, alleen is die moer vervangen door een plastieke.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 24 aug 2012 17:39

Men neme een ijzeren schaal , vult deze met azijn.
Men legt er vervolgens een flinke magneet op de bodem van de schaal.
Nu legt men de benzinekraan in de schaal.
De schaal plaatst men vervolgens op de wasmachine.
Het vrouwtje doet de was, en na het centrifugeren ....

Voila een schone benzinekraan 8) :mrgreen: :lol:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 aug 2012 21:23

Hallo waarde Tomosrijders en geïnteresseerden,

Ik ben vandaag o.a. in de benzinekraan werkzaamheden gerold. Door jullie info`s een paar maal te lezen kreeg ik er hoop op.
Tussen andere werkzaamheden door kon ik het niet laten even met het juiste gereedschap een poging te wagen om aan de plasticmoer te gaan draaien en idem dito aan filter buisje.
Welnu het is gelukt. Het blijkt in beide gevallen losdraaibaar te zijn. De eerlijkheid gebied om te melden dat ze niet echt los zaten.

Voor het gemak heb ik even wat foto`s gemaakt toen die uit elkaar lag.

Afbeelding

Intern zag ik de vervuiling al zitten.
Afbeelding

Zo ook aan de bovenkant van de kraan (Welk onder het gaasje zit.)
Afbeelding

De binnenkant van het standenhendeltje ziet er zo uit.
Afbeelding

Kijkend in de bovenkant van het benzinekraantje was te zien dat daar het vuil vandaan kwam. Afb 135
Het zeefbuisje was niet los te krijgen, wat ik ook deed. (Ook door te verdraaien.)
Doch middels wat kruipolie en een combinatietang op de juiste om het buisje te klemmen, kreeg ik hem los.

Even het schroefdraad in close-up.
Afbeelding

Een foto na dat hij weer in elkaar zat.
Afbeelding


Al met al kan ik niet echt zeggen\typen wat de verstopping was, want toen hij uit elkaar lag, was ook de verstopping weg.

n.s.
Wat betreft de tip met de tril-actie bracht mij even terug op mijn werk. Daar hadden wij een professionele trilpan. En die was ook om interne buisjes en gangen in een app. te reinigen. [Zelf de nodige carburateurs daar ingelegd.)
Nogmaals dank voor de tip. De trilactie was niet in mijn opgekomen.

Tot zover zijn jullie bedankt,

Ik weet nu hoe hij in elkaar zit en kan de kraan van mijn vrouw d`r Tomos even demonteren. Die blijft namelijk doorlopen.
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 25 aug 2012 22:40

Geweldige exploded view :wink:
Goed bezig , weer een waardevolle bijdrage !

Met een trilpan bedoel je een ultrasoonreiniger neem ik aan ?
Geloof het of niet .. dat wasmachineverhaal ...
behaal ik al jarenlang tevreden resultaten mee. 8)

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 aug 2012 07:06

Waarvoor zit die veer er eigenlijk in?
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 aug 2012 23:28

In reactie op bovenstaande,

Aan Ping.
Dank voor je compliment. Er zijn nog 2 andere verhaaltjes met begeleidende foto`s in het verschiet.

Wat betreft het tril app. op mijn werk. Dat is inderdaad een ultrasoonreiniger.

Maar ja, ik ben nu al een poosje met pensioen en zit niet meer dagelijks op mijn werk.
En onze wasmachine en droger zijn nieuw, geruisloos en trilling vrij. Dus zo`n truuk, zoals jij beschrijft, is voor mij hier een onmogelijkheid.

Aan 15melvin15.

Die veer heeft een topfunctie in die kraan.
Diegene die die kraan heeft bedacht verdient een pluim.

Uitleg:
In het huis zitten 3 kanaaltjes [Inlaat – uitlaat – reserve] met een opening in het centrale gedeelte van het huis.
Door middel van een verdraaibaar schijfje met een sleufje er in is het mogelijk om de verschillende kanaaltjes met elkaar te verbinden.
Om te voorkomen dat tussen het draaischijfje en de achter\binnenkant van het huis lekkage ontstaat heeft de ontwerper een rubberringetje met kraagjes geplaatst. (Die kraagjes zitten in de 3 gaatjes, waarmee voorkomen wordt dat het rubberringetje verdraait.)
En om nu te zorgen dat het schijfje met het verdeelsleufje goed tegen het rubbertje aandruk en gelijk de zaak lekvrij houd wordt een klein (stevig) veertje gebruikt.
Zo als je kan zien zit het veertje in de moer, om het rechthoekig nokje heen, welk weer in het sleufje valt van het draaischijfje. En zo verdraai je het schijfje met het hendeltje aan de buitenkant.

Ergo: een eenvoudig en doeltreffend apparaatje, die benzinekraan. Wat je dus makkelijk uit elkaar kan halen.

Tot zover even geantwoord.
MvG
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 aug 2012 08:02

oke bedankt voor het duidelijke antwoord:D
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.