• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 93 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2012 22:34

@15melvin15 ik weet niet zeker of ik dat gat in de zuiger naar boven heb of naar onder, zou dit het ratelen kunnen veroorzaken?
Ik heb hier een link met de vid, je hoort op 11 sec dat hij begint met hard te ratelen:
http://www.youtube.com/watch?v=KpwtIv5uk8w&feature=plcp
Klinkt als een uitgelubberd naaldlager van het small-end in de drijfstang. En soms kunnen zuigerveren ook "rammelen" als ze te ruim in de sleuven van de zuiger passen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2012 22:38

hallo ik heb een vraag ik zit met het probleem dat ik mijn carterkap niet los krijg. natuurlijk alle boutjes eruit en dergelijke de truc met het plamuurmes al gelezen en geprobeert maar nog geen succes. nu zat ik te denken kan ik niet tegen de ophogingen waar de olie bouten inzitten tikken om hem los te krijgen of zal dit niet slim zijn. anders iemand nog tips? heb mn blok er helemaal onder uit dus kan overal bij mvgr en alvast bedankt voor de hulp

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Rondom tikken met een kunststof hamer wil soms wel eens helpen om een vastzittend deksel te lossen. Komt er helemaal geen beweging in, dan kan het zijn dat het deksel op de pasbussen blijft steken.Er zijn overigens wel rondom inkepingen gemaakt waar een platte schroevendraaier in past. Dat geeft iets meer mee dan een plamuurmes. Pas alleen op dat je niet teveel van de pasvlakken beschadigd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rinkedaniels
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2012 21:07
  • Citeer

Berichtdoor rinkedaniels » 08 sep 2012 23:17

is dit schadelijk? moet ik stoppen met rijden? ik voel geen verschil met rijden hoj rijd nog perfect.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2012 09:03

Of het schadelijk is kan ik je vanaf en forum niet zeggen, aangezien er nog wat gegevens ontbreken. Uitgaande van je filmpje heb ik zo mijn gedachten wat er mogelijk als oorzaak kan worden aangewezen.

Je hebt een nieuwe cilinder gemonteerd zeg je, wat voor cilinder wordt helaas niet vermeld. Daar zat ook en nieuwe zuiger bij (bijv. upgrade 50 naar 65cc) of heb je de oude zuiger weer teruggeplaatst (50cc vervanging)? In het begin kan je de zuigerveren wat horen rammelen, dat is voor Tomos origineel parts normaal. Hoe het zit met after-market onderdelen en upgrades is mij niet bekend aangezien ik mij daar niet mee bezig hou. Soms kan een oude, kantelende zuiger in een nieuwe cilinder ook dit geluid geven. Dat is echter wel schadelijk op termijn, want er kan een stuk afbreken van de onderzijde en in het spoelcarter terecht komen waar de krukas draait.

In beide gevallen heb je te maken met een inrij periode. Daarbij kunnen bijgeluiden ontstaan als de onderdelen nog op elkaar moeten inlopen. Heb je wel wat extra mengsmeringolie toegevoegd aan de benzine voor deze inloopperiode? Zitten de slotjes van de zuiger aan de juiste kant gemonteerd (voor een dichte zuiger staat er een pijl op de kop die naar de uitlaat moet wijzen, een membraamzuiger met inlaatgat moet zo gemonteerd worden dat de inlaatopening en het gat in de zuiger tegenover elkaar kunnen komen)?

Verder is mijn advies hierin. Als je nog niets merkt met rijeigenschappen zou ik er met beleid mee rijden, mocht het geluid erger worden of andere vormen aannemen dan zou ik dat met enige spoed gaan uitzoeken wat het probleem veroorzaakt. Als je het niet vertrouwd ga je op onderzoek uit en probeer d.m.v. eliminatie dingen uit te sluiten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rinkedaniels
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2012 21:07
  • Citeer

Berichtdoor rinkedaniels » 09 sep 2012 13:39

Hier even alle details:
Ik heb een nieuwe cilinder geplaatst: DMP cilinder.
Aluminium/Nicasil.
50CC / 38MM.
Tomos A3/A35.
Een nieuwe zuiger, zuigerveren, piston pen en alle pakkingen vervangen. Bij het monteren was er 1 zuigerring gebroken, daarom heb ik een oude zuigerring van de oude zuiger afgehaald en op de nieuwe zuiger gemonteerd. Dit kon wel dacht ik omdat de maten gelijk waren. De naaldlager is niet vervangen. En ja ik heb voor het inrijden een extra scheut olie bij de benzine gedaan.

Ik denk dat ik nu alles wel heb vermeld.

Mvg
Omhoog

thevid
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2012 19:47
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 14 sep 2012 09:53

Hallo,

Ik stel mijn kleine vraag maar hier als beginner :)
Ik heb sinds paar maanden m'n eerste tomos standaard (uit 2009). Nu was mijn teller + aandrijver kapot. Aandrijver heb ik nieuw gekocht en teller 2e hands. Dit was echter een oudere/andere teller (geen bevestigingschroeven)... Nu heb ik hem mooi passend gekregen. Maar als ik 45 rijd geeft teller 55 aan..

Nu is mijn vraag: Zijn er verschillende tellers in de omloop voor verschillende wielmaten? Daar is snelheid toch van afhankelijk zou je zeggen. Of zit er soms verschillen in de verschillende aandrijvingen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 14 sep 2012 12:29

Volgens mij zijn er wel 2 verschillende aandrijfmaten, maar pin me daar niet op vast.
Elke teller wijkt af, maar 45 op 55 is aan de ruime kant. Zou eerder 45 bij 50 verwachten.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 14 sep 2012 12:54

Volgens mij zijn er wel 2 verschillende aandrijfmaten, maar pin me daar niet op vast.
Elke teller wijkt af, maar 45 op 55 is aan de ruime kant. Zou eerder 45 bij 50 verwachten.
mwa scheelt wel meer dan dat hoor.
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 14 sep 2012 16:08

Weet iemand of je een 15mm puch carburateur op een tomos met een schuin spruitstuk en ijzeren kappen kunt zetten. Aangezien een puch carburateur smaller is en misschien wel onder ijzeren zijkappen past.
Want ik wil wel graag een carburateur aan de zijkant (als luchtfilter een puch powerfilter) maar geen plastic kappen erop zetten of zoals is de FAQ met traanplaat enzo. als ik er een gat aan de bovenkant van de kap moet in maken maakt mij niet zoveel uit.
Of zou het in de lengte niet passen, dus als de vlotter bak tegen het blok aankomt.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 14 sep 2012 16:22

als het past maakt het niks uit
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 14 sep 2012 16:24

als het past maakt het niks uit
Waarom niet? Een tomos carburateur is 12mm voor brom en een puch carburateur 15mm (en ook wel in 19mm)
Natuurlijk ook met een 15mm spruitstuk dan.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 14 sep 2012 16:27

omdat 15mm ook gewoon op tomos 50cc kan.
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 14 sep 2012 16:35

omdat 15mm ook gewoon op tomos 50cc kan.
Wat voor 15mm, want een 15mm tomos carburateur past niet onder ijzeren kappen.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 14 sep 2012 16:36

oh ik dacht dat je vroeg of het mogelijk is qua setup

de maten weet ik niet

bing 15mm is erg smal, bekijk die eens
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 14 sep 2012 16:46

oh ik dacht dat je vroeg of het mogelijk is qua setup

de maten weet ik niet

bing 15mm is erg smal, bekijk die eens
Met 15mm bing bedoel ik ook een puch carburateur :D.
maar is er misschien iemand die een bing carburateur bij de hand heeft en de maten ervan weet.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 sep 2012 18:47

15mm bing is te lang, die krijg je niet rechtop gemonteerd omdat hij tegen je versnellingsbak aankomt.
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 15 sep 2012 13:02

15mm bing is te lang, die krijg je niet rechtop gemonteerd omdat hij tegen je versnellingsbak aankomt.
Dat dacht ik al, is er geen andere manier of een ander soort carburateur die wel past.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 15 sep 2012 13:09

11mm dellorto phgb?
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 15 sep 2012 13:11

11mm dellorto phgb?
Natuurlijk wel 15 of 16mm, het is de bedoeling dat er een 65cc onder me tomos komt en dan schiet ik er niet echt veel mee op.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 15 sep 2012 13:13

haha nee, maar je moet wat.

die (oude) bings zijn allemaal te lang, en de rest gaat niet passen
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 93 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.