• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 94 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 15 sep 2012 13:37

15mm delortho kost ook de wereld niet.
Omhoog


fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 15 sep 2012 13:47

15mm delortho kost ook de wereld niet.
Ik heb toch gezegt dat ik een carburateur wil onder mijn ijzeren zijkap omdat je dan een powerfilter kan monteren en er makkelijker bij kan voor het verwisselen van sproeiers enz.Maar aangezien dit niet mogelijk schijnt te zijn. Zal ik toch maar mijn carburateur onder het frame houden.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 sep 2012 14:50

ik zou gewoon rechtspruitstuk houden ( had je toch? )
en desnoods uitboren. en een 15mm caberateur met gaasfilter.
dat moet wel pasten. want denk niet dat een caberateur onder de ijzeren kappen past
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 15 sep 2012 16:13

ik zou gewoon rechtspruitstuk houden ( had je toch? )
en desnoods uitboren. en een 15mm caberateur met gaasfilter.
dat moet wel pasten. want denk niet dat een caberateur onder de ijzeren kappen past
Dan doe ik het zo ja, maar kun je je carburateur daar wel weg krijgen zonder dat het blok er onderweg moet?
en is er ook een andere optie dan een gaas filter, ik dacht zelf nemenlijk aan een puch power filter en die op het aansluitrubber van je luchtfilter zetten
Dus dit filter:http://www.q-parts.nl/catalog/images/169200.jpg en dit aansluitrubber:http://www.tomoshop.nl/catalog/images/T ... berA31.jpg

Edit: Hoor ook dat het power one filter past, maar van sommigen ook dat het niet past.
Kan dit nou wel of niet?
Ben niet zo'n fan van een gaasfilter omdat dit niet goed filtert en en dus krassen in je cilinder kunnen komen.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 15 sep 2012 17:58

Als je een membraan cilinder hebt kun je gewoon je carb aan de zijkant hebben hangen.
Heb je hem wel in het midden hangen dan moet idd je blok weggekantelt worden (er niet helemaal onderuit) om een sproeier te wisselen.
Omhoog

Gebruikersavatar
JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:34
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor JesseJeremy » 15 sep 2012 18:15

Je kan ook een stukje uit je rechterkapje halen. Maar als je het zonde vindt, dan vooral niet doen.
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 15 sep 2012 21:32

Als je een membraan cilinder hebt kun je gewoon je carb aan de zijkant hebben hangen.
Heb je hem wel in het midden hangen dan moet idd je blok weggekantelt worden (er niet helemaal onderuit) om een sproeier te wisselen.
Dan moet denk ik ook je uitlaat er onderweg of niet?
En weet je ook iets als een powerfilter voor een carburateur onder je frame.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 16 sep 2012 07:10

bij het wegkantelen van je blok moet idd ook je uitlaat los, als je hem onder de cilinder loshaalt en losjes in de ophanging zet dan is het al goed genoeg.
powerfilter weet ik niks vanaf, ik rijd met gaas.
Omhoog

Ewald
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 sep 2012 10:10
  • Citeer

Berichtdoor Ewald » 17 sep 2012 11:30

Hoi Hoi
Ik heb de tomos A35-HDA nu goed stationar lopen,maar er zit nog speling op het gashendeltje.
Ik heb even gekeken,en er zit een klein moertje over een lang stuk schroefdraad.
Mischien een domme vraag maar hoe stel ik nu de speling van het gashendeltje af?

Mvg Ewald.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 sep 2012 10:09

Moertje is alleen voor het vastzetten van de stelnippel, die er voor zit. De speling draai je eruit door aan de nippel te draaien en daarna weer vast te zetten met het moertje
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Merlijn
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2012 16:56
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 18 sep 2012 19:44

Beste allemaal ik heb een vraagje.

Ik heb sinds kort een Tomos A35 uit 2005. Het probleem is als ik hem start doet die het wel maar zit er geen power in de motor. Ik moet dan precies genoeg gas geven en dan kan ik pas wegrijden en slaat hij niet meer af. Als ik teveel of geen gas geef slaat die na een paar seconden af. Hij moet dus echt over een punt heen van een bepaald toerental en dan slaat die niet meer af.
Misschien belangrijk om te weten ik start hem met de hand (aan de kickstart).

mvg,

Merlijn
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 sep 2012 17:50

Start je hem ook met choke erop? (als hij koud is).
Waarschijnlijk is hij nog te koud als jij volgas probeert
weg te rijden (choke erop versneld het verwarm proces).

Gr
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Merlijn
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2012 16:56
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 20 sep 2012 08:50

Start je hem ook met choke erop? (als hij koud is).
Waarschijnlijk is hij nog te koud als jij volgas probeert
weg te rijden (choke erop versneld het verwarm proces).

Gr
Bedankt voor je reactie, maar ik start hem ook met choke wanneer die wat kouder is. Maar het probleem is dat als ik hem
start altijd precies genoeg gas moet geven anders slaat die af, dus ook geen volgas maar ook zeker niet te weinig. Als die dan één seconden genoeg toeren heeft gemaakt slaat die niet meer af en loopt die gewoon goed stationair en kan ik gewoon wegrijden. Dus vroeg me af of ik hier wat moet afstellen? nakijken? of dat het uitmaakt dat ik hem met de hand start (a.s. zaterdag nieuwe kickstartveer monteren).

Mvg,

Merlijn
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 21 sep 2012 17:00

Heeft iemand hier ervaring met een techno bos?
Want ik hoor van sommigen dat je voetsteun er niet meer op past aan de uitlaat kant.
En er staat dat de uitlaat voor A3 en s25 is en ik heb een a35 Quadro (Er zat een verzekeringsplaat op van 1998 precieze jaar weet ik niet) Gaat dit passen of niet?
En hoe zijn de prestaties van deze pijp, te vergelijken met bullet of presteert hij beter.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 21 sep 2012 18:19

Tecno Bos is een goede uitlaat voor het geld. Naar mijn weten past de voetsteun gewoon. De Tecno Bos trekt iets slechter op dan de Bullet, maar de topsnelheid is ook weer iets hoger. De Bullet heeft een slechte demper waarbij de popnagels na verloop van tijd losraken. Tecno Bos heeft hiet geen last van.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

RaymondK
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2012 08:01
  • Citeer

Berichtdoor RaymondK » 28 sep 2012 08:24

Kleine vraag:
Hoe heet dat systeem dat er voor zorgt dat je stationair kan draaien zonder dat i afslaat? Is dat een koppelomvormer net als in een automaatische versnellingsbak of zit er ergens een koppelingsplaat o.i.d.?
Hoe werkt dat precies?

Ik vraag me namelijk af, hoe ik het beste kan optrekken met m'n nieuwe tomos standaard 45.
Ik ben zelf 100kg (even voor de goede orde, dit komt door de sportschool) :evil: en met nog een flinke rugzak d'r op zit d'r zomaar 110kg op dat ding.
Kun je nu (om dat "koppelingetje" te sparen) het beste gewoon volgas optrekken zodat i gelijk pakt, of kun je beter rustig optrekken (zodat je dat systeem rustig aan voelt/hoort pakken na een paar km/u snelheid). Dus eerst rustig toeren houden, langzaam optrekken, tot i pakt?

M.a.w. wat is beter voor je brommer. Rustig optrekken of direct het gas flink open trekken en toeren maken zodat i gelijk grijpt?

Bedankt alvast!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 sep 2012 17:41

Tomos werkt met een centrifugaalkoppeling, maw hoe meer toeren hoe verder dat de koppeling aangrijpt. Het werkt net als een rondslingerende pendel, hoe meer toeren hoe verder ie naar buiten komt. Als de krukassnelheid weer afneemt komen de koppelingssegmenten dmv een veer weer los van de koppelingstrommel (=huis). Kijk maar eens rond op het forum en Wiki , daar staan wel wat foto's hoe eea werkt en er uit ziet.

Mijn ervaring en gevoel zegt dat het beter is om eerst rustig gas te geven (gevoel krijgen dat de koppeling aangrijpt) en eerst wat snelheid te maken en dan meer gas te geven. Anderen vinden het prettiger om meteen het gas erop te gooien. Het maakt in principe niets uit en is ook niet slecht voor je koppeling mits het olieniveau in de bak in orde is, maar het kan wel schadelijk zijn voor de overbrenging, lagers en tandwielen en ketting (rekt sneller uit). Gewicht is in deze vraag niet van toepassing, uiteindelijk heeft het wel te maken met de (eind)snelheid.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

RaymondK
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2012 08:01
  • Citeer

Berichtdoor RaymondK » 28 sep 2012 18:56

Oke, onwijs bedankt voor de uitleg. Het is duidelijk.
'k wil dat dat ding zo lang mogelijk mee gaat dus vandaar ;-)
Thanks!
Omhoog

Tijn12
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 sep 2012 18:23
  • Citeer

Berichtdoor Tijn12 » 01 okt 2012 21:48

Van het weekend de Tomos voorzien van een nieuwe zuiger, nieuwe pakkingen, origineel luchtfilter en cilinderkop van een Puch. Nu komt hij op zijn top wat benzine te kort. Er zit nu een maat 52 sproeier in, welke maat adviseren jullie om hem genoeg benzine te geven op zijn topsnelheid? Bvd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 okt 2012 12:57

Hoe heb je geconstateerd dat er sprake is van een brandstoftekort op top? Is de ontsteking ook op bromstand gezet of niet?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 94 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.