• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kickstart probleem

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 05 okt 2012 15:59

Beste Tomosliefhebbers,

Ik heb een probleem met de Kickstart van me Tomos A35. Ik heb de koppeling opnieuw gemonteerd, maar zodra ik de deksel erop monteer, zit de kickstart of compleet vast, of hij drijft zowel de koppeling aan als ik hem naar boven beweeg of naar beneden. Terwijl hij normaal alleen de koppeling moet aandrijven als je naar beneden kickt.

Weet iemand hier de oplossing voor?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 okt 2012 17:14

Zitten alle ringen goed?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 05 okt 2012 17:23

Zover ik weet wel, tenzij iemand mij kan vertellen welke waar precies moeten, dan kan ik het controleren.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 06 okt 2012 10:31

Hallo Speedy

Ik zit weer even je vraagje te lezen en denk er over na.

[Even tussendoor: als je iets verandert hebt aan je motortje en het gaat niet meer zoals het moet, dan zit er daar iets fout. Maar goed, daar was je zelf ook al achter.]

Tot de orde: Als je de kick beweegt, dan zet dat op de middelste as het grote tandwiel in beweging. (En d.m.v. een speciaal rollagertje in het koppelinghuis wordt de krukas meegenomen.)
Doch als de kick terug omhoog gaat mag er niets bewegen. Ergo: Het koppelinghuis loopt tegen het grote tandwiel aan. Vermoedelijk heb je de afstand\vulring, welke achter het koppelinghuis zit (op de krukas) niet goed zitten of vergeten. Of wat dan ook.

Kijk er even naar. En laat het even weten.

Met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 06 okt 2012 12:50

Bedankt voor je reactie!

Het afstandsringetje achter het koppelingshuis is aanwezig, en het koppelingshuis loopt in geen enkel geval tegen het tandwiel aan. Het is me dus nog steeds een raadsel wat dit probleem veroorzaakt.

Ik heb wel het vraagtekenveertje moeten vervangen, kan het zijn dat het vraagtekenveertje de verkeerde kant op zit gemonteerd?
En hoe moet dat ovale kickstart rondseltje? Want het is me nu allemaal wat onduidelijk, en het probleem begint me nogal ernstig op de zenuwen te werken..
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 06 okt 2012 19:20

Wederom hallo speedy,

In reactie op je laatste schrijven is het mij wat duidelijker. Als je kick omhoog gaat dan neemt hij de hoofdas mee. Dat komt omdat de rolkoppeling, welke op de hoofdas zit, niet vrij komt. En daar zorgt het vraagtekenveertje voor. (Hij zit vermoedelijk verkeerd om.)

Hoe het precies werkt, staat d.m.v. een artikel in het archief. (Beneden aan in het Formoverzicht – Tomos Faq - Het vraagtekenveertje.

Lees dat nauwkeurig door en het is je duidelijk.

En neem ook even de moeite om het artikeltje: Hoe werkt het Tomos motortje.

Dat verhelderd je zicht op het Tomosblokje en je ziet hoe slim het koppelingssysteem traploos werkt.

Tot zover weer even gereageerd en vriendelijk gegroet.
Keeshaven
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 okt 2012 11:25

Hallo Speedy,

Wederom moest ik me voorstellen wat je bedoelde met die ovale ronsel. En ik ga er nu vanuit dat je het start mechanisme daar mee bedoelt.
Er staat in de handleiding van de Tomos een keurige tekening van de kickstartas. Doch ik kreeg hem niet over gekopieerd naar deze site. Maar geen zorg, ik heb er foto`s van.

Zoals je ziet op de onderstaande foto van de kickstartas, zit de het ronsel aangefreesd.
Afbeelding
Dus als je de kickstartas beweegt dan verdraait ook de ronsel.

Over de kickstartas zit ook de startmof geschoven en wel zo dat hij al iets op de ronsel zit. (Hij heeft binnenin die ingefreesde groeven.)

Afbeelding

Om nu te voorkomen dat die startmof meedraait met de kickstartas als die verdraait wordt, zit er een klem op. (De remveer)
Afbeelding
(Gefotografeerd zoals de hoofdas en de kickstartas in de rechtercarterkap zitten.)



Als je de as monteert (Door hem in de 2 naaldlagers van het grote tandwiel daar achter te schuiven.), dan moet de klemveer horizontaal gehouden worden.

De klemveer wordt tegen gehouden door een uitsparing in het rechtercarterdeel.
Afbeelding
Afbeelding

Wel, het zal duidelijk zijn, wanneer de startmof vast gehouden wordt en niet mee kan draaien, dan kan hij alleen nog maar schuiven. En dat doet hij dan ook. Hij schuift richting het tandwiel.

Welnu, op dat grote tandwiel zitten opzij van die kleine aangrijp tandjes, zo ook op de startmof en je kan het wel raden. Die twee schuiven in elkaar en het grote tandwiel komt in beweging.

Dit als je de kick naar beneden duwt \ trapt. Als de kick weer omhoog veert, dan verdraait ook automatisch de ronsel en schuift de startmof (idem) automatisch weer terug.

Zo werkt het.

Het koste even tijd met zoeken in m`n archief, maar ik heb het wel met genoegen gedaan.

En weer vriendelijk gegroet.
Keeshaven
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.