Weer goedendag waarde mede Tomos rijders.
Ik ben een stukje verder en het carter (aan de buitenkant) aangepast.
[ Een artikeltje daarover staat in de sub-site Algemeen. ]
Maar goed als eerste kom ik terug op een beslissing waar ik over in mijn vorige schrijven melding van maakte.
Om precies te zijn: Om de spoelpoorten nog groter te maken. Doch ik wil eerst zien wat deze verandering teweeg brengt.
Eergisteren ben ik weer verder gegaan met dit project.
Als eerste maar een foto gemaakt van de carter aanpassing.
Vervolgens moest ik de voorbereiding treffen om het carter verder groter te maken. Dus als eerste maar weer een stuk keukenpapier in het carter proppen.
En daarna geen water er op, maar olie.
Waarom olie ? Om twee redenen. Door vocht treed er corrosie op aan de krukas. En er vormt zich een (klein) plasje op de bodem van de krukas ruimte.
Bij \ met olie maakt het niet zo uit als er enigszins een plasje ontstaat. Dat wordt er gemakkelijk uitgeblazen en als dat in een verbrandings ruimte terecht komt geeft dat niet zo`n effect als water.
En het aluminium slijpsel kleeft makkelijker aan olie. En olie veroorzaakt ook geen corrosie op de krukas.
Voor ik begon zag het er zo uit.
Vervolgens het 2e keukenpapier er in.
En ik kon beginnen.
Voor de goede orde, hier ging het om.
Kijk, zo ziet het er uit als de voetpakking er weer oplegt. En rechtsboven zie je de “naad” tussen het carter en mijn aanpassing van de aluminium plaatjes.
Na dat ik even bezig ben geweest met het freesje is het zo geworden.
Je kan zien dat ik tot het (g)naadje ben gegaan.
Na enig vijl en schuurwerk ging het er al iets beter uit zien. Nog wel niet top, maar ik doe het er nu even mee. Tenslotte ben ik ook benieuwd hoe m`n Tomosje gaat “lopen”.
Er komt een moment dat ik `t blok uit elkaar haal en dan slijp en schuur ik het 100%. Maar nu even niet.
Na nog even met behulp van de platte vijl, omwikkeld door schuurpapier, het cilindervoetdeel van het carter nabehandelt te hebben, kon de 1e vel keukenpapier er ook uit gehaald worden. En wat er nog aan aluminium slijpsel over was is ook weggeveegd.
Vervolgens kon het 2e vel keukenpapier er uit gehaald worden en de zaak van binnen bekeken worden. De paar kruimels aluminium, die vastgehouden word door de olie, veeg je dan even weg. Plus, je neemt de krukas zelf af met een doekje olie. Klaar.
De eindfase kon beginnen.
Eerst weer een nieuw vel keukenpapier er in, zodat veilig de zuiger gemonteerd kan worden. Dit om te zorgen dat het pistonpenclipje niet de krukasruimte in kan schieten \ vallen.
Na even gecontroleerd te hebben of de aankoop van het nieuwe pistonpenlager zin heeft gehad. Wel, de speling \ kanteling van de pen was miniem.
Zo successievelijk aan bouwde ik verder het motortje af.
De compressie zal terug van 1 : 10 (Bromkop) naar ± 1 : 7 gaan.
Dit omdat de zuiger 2mm lager blijft staan.
En dat betekend dat de compressie zeker 2cc groter wordt.
Ik wacht het maar af. Als het niks is, dan zet ik mijn afgevlakte snorkop er op. Dan loopt de compressie weer iets op. Het zal wel uittesten worden.
Na dat alles weer gemonteerd was, bleek het etenstijd. Dus de volgende dag ben ik verder gegaan. (`s nachts dit geschreven)
De volgende dag benzine gehaald en aan het starten gegaan. Na behoorlijk wat trappen kwam er toch wat gepruttel uit.
Hoe het verder ging komt in een andere verhaal op deze Tomossite.
Tot zover mijn spoelpoortvergroten verhaal en het is nu beëindigd.