• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vaste geroeste cilinder laat na 1 week beetje los (foto's)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 08 okt 2012 16:34

Welke Tomos model heb je? Youngster
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vorige week
Wat is het probleem? Hoe moet ik nu verder
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nog niets

Ik heb een vaste geroest cilinderkop die ik eraf wil halen (omdat de bouten voor de uitlaat zijn afgebroken :( zie mijn ander topic ).

Nu heb ik het forum goed doorgezocht allerlei informatie tot mij genomen en na een week is dit het resultaat.

3 tapeinden zitten los, 1 is super vast geroest. Toch de cilinder beetje omhoog gekregen...

Cilinder is nu beetje omhoog gekomen samen met de vast geroeste tapeind (ja hier heb ik wel wat kracht bij gebruikt) :? .
Mijn vraag is wat raden jullie aan om te doen? De cilinder zit nog steeds vast en ik kan nu wel verder gaan kracht zetten en dus 1 tap er letterlijk gewoon uittrekken, maar ik kan hem ook doorzagen of zijn er nog andere opties?

Wat raden jullie aan om te doen? Hier hoe het er nu uitziet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 08 okt 2012 16:38

Als je er het gereedschap voor hebt zou ik je aanraden alle 4 de tapeinden te vervangen en waar nodig opnieuw te tappen in je blok.

Je kan je tapeind gerust afzagen, maar dan maak je het jezelf alleen maar lastiger omdat je het spul dan uit moet gaan boren.
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 08 okt 2012 16:52

Als je er het gereedschap voor hebt zou ik je aanraden alle 4 de tapeinden te vervangen en waar nodig opnieuw te tappen in je blok.

Je kan je tapeind gerust afzagen, maar dan maak je het jezelf alleen maar lastiger omdat je het spul dan uit moet gaan boren.
Dat was ik inderdaad van plan om nieuwe tapeinden te plaatsen omdat ik deze ook al een beetje gemold heb :( .

Probeem is nu dat ik nu dus 1 tapeind uit zijn schroefdraad heb gehaald.. daar moet dus een helicoil in of vloeibaar metaal? of zelf de tap maken? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 okt 2012 17:01

Je kan het makkelijkst een helicoil (laten) plaatsten, dan weet je iig dat het goed is. Btw, tapeinden zijn M7. En bij montage even de tapeinden geheel goed insmeren met hittebestendig kopervet oid. Voornamelijk bij de open delen van de cilinder zijn ze daar gevoelig voor roest.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 08 okt 2012 17:04

Als het draad in het blok echt helemaal weg is dan zal je een helicoil moeten plaatsen.
Of het gat dichtlassen, boren en nieuw schroefdraad tappen.
Of epoxylijm gebruiken om het tapeind in het blok vast te lijmen, dit heb ik zelf een keer gedaan en dat zit nog vast top op de dag van vandaag (Ik had Loctite 3450 A&B gebruikt)

Hier staat er een stukje over het lijmen
viewtopic.php?f=68&t=16203

EDIT: Shadowranger was me al voor ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 08 okt 2012 20:43

Pfff het is gelukt! De cilinder is los gekomen en de 4 tapeinden zitten nog vast.

Dit had ik niet verwacht. De volgende stap is nu de tapeinden vervangen omdat ik deze wel verneukt heb tijdens het los maken. Begint er weer hoopvol uit te zien :x

Het is met een heel lange houten plank en hef werking los gekomen. 1 tapeinde zorgde dus voor al die ellende, die was bij het open gedeelte helemaal verroest/vast geroest. Op zich heb ik best veel kracht moeten gebruiken dus hoop dat alles goed is gebleven.

Verder is er ook wel WD40 in me blok gekomen, hoe erg is dat? Dus die opening bij me cilinder.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 okt 2012 22:44

Over die WD40 zou ik me niet teveel zorgen maken, dat verdwijnt wel als je weer met je brommer gaat rijden, misschien dat ie in het begin wat kan rottig aanslaan. Je kan ook proberen de carterruimte te spoelen met wat 2-takt brandstof (zit er iig weer 2-takt in)

Check of de tapeinden idd nog goed vastzitten en de draad in het blok niet is beschadigd! Het is maar aluminium en het zou erg jammer zijn als blijkt wanneer de moeren worden aangedraaid op de kop met het juiste moment dat 1 of meerdere tapeinden alsnog "lam" zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ivar731
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2010 11:57
Locatie: biddinghuizen
  • Citeer

Berichtdoor ivar731 » 09 okt 2012 16:47

ik raad aan de WD-40 er wel uit te halen, als je die laat zitten en hij verbrand blijft er een zwarte troep achter die gaat aankoeken als je doorrijd, en dat is dan weer lastig schoon te maken, dus kun je naar mijn mening beter de WD-40 zo veel mogelijk weghalen zolang het nog niet verbrand is. (scheelt je later weer werk als je alles perfect wilt hebben) ;)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.