• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ik ga maximaal 20 km/u

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Sossa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sossa » 24 aug 2012 12:25

Okey,
ten 1e hoop ik dat ik dit nu correct doe met al de regels die hier gelden,
over waar je je bericht moet posten e.d. zo niet dan alvast sorry..

Ik ben zo niet technisch dat ik echt geen idee heb hoe ik mijn "probleem" moet omschrijven,
maar ik ga een poging doen:
Van mijn oma heb ik haar Tomos a35 snorbrommer gekregen, bouwjaar 2005. Deze heeft ongeveer 2 jaar niet gereden.
Ik ben hem voordat ik hem ging gebruiken eerst schoon gaan maken.
Zoals gezegd ben ik niet heel technisch en hield dit in dat ik eigenlijk alleen de carburateur schoon heb gemaakt,
meer durfde ik me niet aan te wagen.

Al met al start hij nu goed, en loopt hij soepel stationair.
Echter wanneer ik ga rijden dan word ik ingehaald door skeelers, fietsers, eigenlijk door iedereen.

Nu heb ik hier verscheidene berichten doorgenomen, en heb ik graag even bevestiging nodig.

Klopt het nu dat ik deze "set-up" heb:
25 KM per uur.
- Originele cilinder + snorcilinderkop
- 9mm Carburateur
- Originele S-uitlaat
- TWV 26-31

En dus met een andere tandwielverhouding en uitlaat ongeveer 10 km sneller ga?
- Proma GP, Bullet, Standaard-snel
- TWV 26-28

Of is er meer aan de hand omdat ik "standaard' al niet boven de 20 km uitkom, en moet ik er echt iemand
naar laten kijken die er verstand van heeft??

Lang verhaal en het heeft vooral met mijn niet technische aard te maken,
als iemand mij op weg kan helpen alvast bedankt.

Groeten,
Frank

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 24 aug 2012 12:52

doe ook eens een nieuw bougie
het kan je uitlaat zijn, die is dichtgekoold met troep (zon S bocht houdt veel vast)
je zuiger(veren) kunnen versleten zijn, dit merk je aan doe makkelijk hij aan te kicken is (hoe zwaarder hoe beter)

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 24 aug 2012 13:03

En.....
even schudden voor gebruik :wink:
( na lang stil staan zakt de olie , dus even opnieuw mixen door te schudden )

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

TheLittle
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TheLittle » 24 aug 2012 20:10

Ook ik zit met dat probleem.
Tomos flexer 2 jaar oud en maar 450 km op de teller.
Dat de accu is overleden, kon ik me voorstellen, dus een nieuwe accu gehaald.
Daarna de benzine gelost, en verse peut erin gedaan, carb maar eens los gehaald om te kijken of er vergomde benzine in zit.

En nou heb ik een vraagje over de carb. Aan de kant vanwaar het lucht erin komt zit een L stangetje (lijkt wel los te halen te zijn, Maar waarvoor dient dit ? (zie foto)

Afbeelding

Verder ga ik een ander uitlaatje opzetten en een grotere sproeier (nu 49)

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 24 aug 2012 20:25

dat is gewoon om de benzine af te zuigen die terugloopt uit de carb richting filter,

Sossa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sossa » 13 sep 2012 14:32

@ thelittle, ik heb via via de tip gekregen om in mijn luchtfilter het slangetje wat een bocht maakt eruit te snijden, en de opening te vergroten. Dit heeft direct het resultaat dat ik nu ongeveer 27 km/u ga, dit is toch al een stuk minder genant dat ik niet meer door "de meeste dan" fietsers word ingehaald.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 13 sep 2012 17:04

je hoeft niet te snijden , dat gedeelte bestaat uit 2 delen ,
dus je kan het gedeelte met die snorkel er zo uitrekken / duwen.

Maar het levert geen 7km/u winst op :wink:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

experimentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor experimentje » 18 okt 2012 22:08

Heel vervelend. Had ik ook met mijn (gloednieuwe) tomos A35 snorfiets ca. 2 jaar geleden (25 km per uur model). Ik heb het volgende gedaan: sportuitlaat eronder. Kost ongeveer 35 Euro. Neem een verchroomde, want alles roest snel weg daar. Draai de bouten van de uitlaat heel voorzichtig los - eerst IMAL kruipolie erop- en monteer ze later met "kopervet" (hittebestendig vet, anti-seize, wordt gebruikt om bij auto's reblokken te monteren). Gebruik een nieuwe uitlaatpakking. Als alles verder technisch OK is (koppakking OK, voetpakking OK, transmissieolie vol, carburateur schoon, ontsteking goed, bougie goed, enz) moet hij dan ca. 30-35 rijden. Zelfs met de originele standaard carburateur van de A35 snorfiets, dus die met schuimplastic en rubber slang erin.

Dit ging bij mij ca. 2 jaar prima, lekker vlot rijden dust. Tot hij ca. een maand terug) heel erg ging inhouden (nog maar 15-20 km per uur of zo). Eerst heb ik het luchtfilter opengemaakt. Rubber slang eruit, schuimplastic eruit, dus aleen de plastic huls met niets er meer in op de carburateur aangesloten. Dat hielp niet echt. Daarna alles gecontroleerd (pakkingen) maar alles leek OK. Demper van de sportuitlaat verwijderd, dat hielp ook niet, hij bleef even sloom gaan en had geen trekkracht meer. Het bleek uiteindelijk dat de cylinder (bovenkant) flink aangekoold was en dat de cylinderkop ook heel erg aangekoold was. Nadat ik alle kool had verwijderd liep hij weer prima, maar hield nog wat in. Toen heb ik de sproeier veranderd (er zit standaard een 49 op de carburateur (Dell Orto SHA 14 SP), daar heb ik toen een 52 van gemaakt. Toen liep hij weer als een zonnetje (ca. 30-35 km per uur, dan word je door fietsers en elektrische fietsen niet meer ingehaald. Een grotere sproeier (52 i.p.v. 49) helpt dus niets als je zuiger en cylinderkop verkoold zijn. Moest ik wel helemaal uitvinden...... Met dank verder aan het tomosforum voor alle goede info. Succes!

experimentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor experimentje » 18 okt 2012 22:21

Nog een klein dingetje bij mijn eerste reactie: bij het verwijderen van de oude uitlaat braken bij mij de tapeinden af. Alles daar wordt enorm heet en koud en nat, het roest daar dus enorm. Als je voelt dat je de zaak niet loskrijgt kun je het vervangen van de uitlaat dus beter laten doen door de dealer (als die dat wil) of door iemand die dat kan. Anders zit je met het volgende probleem. Ik heb het opgelost door de tapeinden er helemaal uit te boren en er een stuk (roestvrijstalen) tapeind in te steken en dat aan het einde (bij de cylinder) flink om te buigen. Voorwaar een paardenmiddel. Een nieuwe cylinder + zuiger was een betere oplossing geweest, maar dan moet je de zuiger weer netjes van de drijfstang weten te halen (en de nieuwe weer goed monteren). Succes nogmaals.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers