• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 02 nov 2012 23:04

Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? geen probleem
Wat is het probleem? blowdown berekenen en een resultaat van 9 krijgen vreemd!
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja hele blok ligt uit elkaar


Hallo,

heb al veel informatie hier op het forum gevonden.

heb zojuist een Airsal 65CC a55 binnen gekregen en ben meteen maar een poortmap gaan maken.
en wat me opvalt is dat ik op een blowdown van 9 uitkom... vreemd :S

ik wil eigenlijk de uitlaatpoort en inlaatpoort gaan bewerken maar er moet toch iemand zijn die al de ideaale maten heeft uitgevonden? maar goed doe ik iets verkeerd in mijn berekeningen of heeft deze cilinder inderdaad een blowdan van 9?


Mijn Poortmap:

Afbeelding

iemand enig idee?
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog


Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 03 nov 2012 18:23

Cilinder heeft inderdaad een blowdown van 9,5.
Tunen dus! :wink:
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 03 nov 2012 18:31

valt mij op de inlaat poort al anders is dan die bij 65cc airsal a52
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 03 nov 2012 21:11

ja tunen dus volgens mijn berekeningen is 4mm omhoog al genoeg voor een blowdown van 28...
maar volgens mijn theorie zal ik dan ook de inlaatpoort naar beneden uit moeten dremelen... de spoelpoorten zelf laat ik voor wat het is.

mss 1mm aan beide kant verbreden maar heb niet echt veel ruimte omdat de zuigerveer pinnetjes net aan de buitenkant van de uitlaatpoort komen

dus 4mm omhoog 2 mm verbreden. wat zal ik dan aan de inlaatpoort doen?

verder wil ik eerst proberen eerst met de standaar carb phva 14 te blijven rijden... spruitstuk is origineel al 15mm.
als dit niet af te stellen is zal ik er een phva 17,5 op zetten maar dat is als....

toch vind ik het maar raar dat deze cilinder standaard een blowdown van 9/10 heeft wat mij veels te laag lijkt
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog

Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 07 nov 2012 00:15

merk dat er maar weinig reacties komen op mijn vragen in dit topic...

komt dit omdat er niet veel mensen zijn die hier meer vanaf weten?
zou toch versteld staan dat niemand een 65cc a55 heeft getuned...
sta graag open voor ideeen....

of is mijn verhaal te lastig omschreven waardoor niemand snapt wat ik bedoel?
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 07 nov 2012 06:55

merk dat er maar weinig reacties komen op mijn vragen in dit topic...

komt dit omdat er niet veel mensen zijn die hier meer vanaf weten?
zou toch versteld staan dat niemand een 65cc a55 heeft getuned...
sta graag open voor ideeen....

of is mijn verhaal te lastig omschreven waardoor niemand snapt wat ik bedoel?
Komt omdat dit forum gewoon hartstikke dood is.

Ik zou de uitlaat wat ronder maken aan de zijkanten, dan benut je wat meer oppervlakte.
Deze indd paar mm omhoog gooien, haal dan ook wel genoeg weg in het uitlaatkanaal zelf anders schiet het niet op.
Verder kun je je uitlaat een beetje bijvijlen totdat hij precies mooi op de cilinder aansluit.
Inlaatkanaal kun je gewoon beetje in gaan klooien totdat je een mooie flow denkt te hebben.
Ik zou je inlaatpoort later ook gaan verhogen. Je kunt hem in ieder geval wat vierkanter maken om zo meer oppervlakte te benutten. Beste maak je hem qua oppervlakte evengroot als je carburateur.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 07 nov 2012 21:00

inlaatpoort verhogen?
mij lijkt het logischer om hem te verlagen... als de zuiger in het bovenste dooie punt staat komt ie met de onderkant gelijk met de bovenkant van de inlaatpoort dus de reden om die te verhogen lijkt mij compleet onlogisch...

tenzij iemand mij kan uitleggen waarom veel mensen hun inlaatpoort verhogen maar is dit mss omdat dat een membraam cilinder is? ik heb namelijk geen membraam...
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 07 nov 2012 22:49

Omdat je een membraan gebruikt kan je de inlaatpoort een stuk verhogen. Weet wel wat je doet..
Nu word dus al het mengsel enkel door je boostpoorten gedrukt. Je wilt ook een inlaatpoort recht tegenover de uitlaatpoort hebben, die het verbrande mengsel naar buiten duwt.
Mja, lastig uit te leggen zo. Vooralsnog zou ik gewoon even je uitlaat omhoog gooien als ik jou was. :)
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 08 nov 2012 00:18

ah kijk nu snap ik het.. komt dan eigenlijk op hetzelfde neer als valve overlap bij 4 takts...
wat natuurlijk resulteerd in een behoorlijk hoger verbruik (nadeel) en een schonere verbranding (voordeel)

idd dan ga ik eerst voor de uitlaatpoort verhogen en verbreden en het vergroten van de inlaatpoort.. want een hoger verbruik met een 3,5 liter tank is niet echt aantrekkelijk :P
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 nov 2012 12:40

Ik zou de uitlaatpoort niet gaan verbreden als die al 31mm breed is.
normaal gesproken mag je een poort niet breder maken dan 67 % a 68 % (29,48 a 29.92 mm)
dan de boring. anders gaan de zuigerveren eerder happen.

EDIT

heb voor die berekening een boring gebruikt van 44mm
dat is zelfde boring als die van Airsel 65cc a52/a35
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 15 nov 2012 21:56

nou nog is 1 keer herberekend en er was dus iets fout in mijn berekening standaard komt de cilinder uit op een blowdown van 19.

goed na wat gedremel en gevijl uitlaatpoort +- 5 mm omhoog.. zit ik nu op een nette blowdown van 30/31

heb de inlaatpoort 2 mm verlaagt... "dit heeft altijd gewerkt bij mijn vorige cilindertunes" moet wel zeggen dat de inlaatpoort lastiger te bewerken is dan de uitlaatpoort maar goed...

maar snel hopen dat ik al mijn andere onderdelen binnen krijg van bromonderdelenxl.nl sta al 2weken op back orders...
maar goed heb de spulletjes wel nodig...

als het eenmaal werkt zal ik wel het nodige laten weten.. toch altijd handig voor andere mensen die deze cilinder willen tunen..
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.