Berichtdoor shadowranger » 27 jan 2013 04:50
Niet geheel correct. Een accu in rust en volledig opgeladen zal rond de 12,2-12,3 volt liggen (afhankelijk van de nauwkeurigheid van de voltmeter), maar voor het gemak houden we 12 volt aan. Een accu waar 12,5 - 14,0 volt op wordt gemeten zal dit bij een draaiende motor zijn of iig als deze wordt geladen door een dynamo of oplader.
Accu's zijn zelfladend, mits men ze de tijd geeft. Echter, de capaciteit om lading vast te houden zal minder worden naarmate ze vaker leeggetrokken zijn (<11,0 volt voor lood-zuur accu's, <8,0 volt voor gel of tractieaccu's). Herladen na diep-ontladen kan wel, maar met speciale apparatuur en dat geeft geen garantie dat ze daarna weer volledig goed zijn. Gelukkig kunnen tractie of gel-accu's goed tegen diep=ontlading, vandaar dat je ze ziet in Tomos.
Accu's hebben niet het eeuwige leven en na 5-7 jaar is het echt gedaan ermee, ondanks dat er nog een voltage gemeten wordt van 12 volt. Maar daar gaat het bij een accu niet om. Het gaat om de stroom, Ampères om de kracht te ontwikkelen een motor aan te drijven. Met de vraag naar stroom valt het voltage omlaag. Hoeveel dat is, ligt aan de staat van de accu. Hoe slechter de accu, des te groter de spanningsval. Vandaar mijn opmerking over het instorten van voltage bij startpogingen te meten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn