• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 64 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • …
  • 81
  • Volgende
Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 29 jan 2013 12:58

Ik heb gisteren beide tandwielen + ketting vervangen, maar ik kan nergens meer m'n kogellagervet vinden.
Kan het veel kwaad om een paar daagjes zonder ingevette tandwieltjes te rijden? De ketting zelf is wel (voor)gesmeerd.
Kettingwielen zelf smeer ik nooit, daarvoor is de ketting voldoende gesmeerd.
Thanks, dan rijd ik nu toch weer iets geruster rond :) Zou zonde zijn als ik mn nieuwe tandwielen of ketting meteen aan gort rijd.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Jesper.
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 okt 2009 21:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesper. » 29 jan 2013 15:03

Hoe vaak moet de ketting en de tandwielen vervangen worden bij normaal gebruik?
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 29 jan 2013 15:12

Hoe vaak moet de ketting en de tandwielen vervangen worden bij normaal gebruik?
Geen idee eigenlijk, maar de mijne zagen er echt NIET meer uit. De tandjes waren echt compleet versleten en de ketting trok er ook vanzelf af terwijl ie goed op spanning was...
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Jesper.
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 okt 2009 21:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesper. » 29 jan 2013 15:20

Het is ook meer een vraag voor mezelf. Voortandwiel is origineel (2004) achter tandwiel eind 2007, ketting ook. In mijn tomoshandleiding staat niet dat deze ooit vervangen hoeven te worden. De voorvorkpoten dienen echter elke 6000km vervangen te worden?

Pagina 53
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 29 jan 2013 16:03

Daarmee bedoelen ze de olie, die moet vervangen worden dan ;)

Je ketting staat geen aantal kilometers voor, dit is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de ketting en de omstandigheden waarin de brommer gereden wordt en hoe vaak en waarmee er gesmeerd wordt.

Maar als je je ketting zo ver kan optillen dat die boven de tandjes uitkomt dan is die versleten.
Hieronder staat een voorbeeld (bij een fiets maar het principe is hetzelfde)
Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 29 jan 2013 22:50

Ik kom de beginnerstopic niet meer op, en omdat het hierover ook nu met een ketting gaat stel ik mijn vraag wel hier.

Mijn ketting is ook versleten, zo hoog dat ik hem idd met 1 vinger eraf kan trekken.

1. Nu, kan ik 1 of 2 schakels eraf slijpen en dan weer de ketting erop terug zetten of is dat niet handig?
2. Als ik de hele ketting vervang, moet ik dan de achtertandwiel alleen vervangen, of ook bij het blok? Of is alleen een ketting voldoende...
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 30 jan 2013 08:47

Ik kom de beginnerstopic niet meer op, en omdat het hierover ook nu met een ketting gaat stel ik mijn vraag wel hier.

Mijn ketting is ook versleten, zo hoog dat ik hem idd met 1 vinger eraf kan trekken.

1. Nu, kan ik 1 of 2 schakels eraf slijpen en dan weer de ketting erop terug zetten of is dat niet handig?
2. Als ik de hele ketting vervang, moet ik dan de achtertandwiel alleen vervangen, of ook bij het blok? Of is alleen een ketting voldoende...
1: Het kan, maar het is niet geweldig. Je ketting is uitgerekt en zal dus niet meer zo netjes in je tandwiel vallen. Hierdoor zal de boel sneller verslijten en moet je dus uiteindelijk alsnog je ketting vervangen.
2: Het kan, maar het is aan te raden om meteen je tandwielen te vervangen. Ze zijn er goedkoop genoeg voor...
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 30 jan 2013 20:53

Ok bedankt.
Ik zal morgen wel even kijken hoe erg de tandwielen eraan toe zijn, anders vervang ik hem met een goedkope ketting van 120.
Desnoods kan ik dan volgend jaar in de zomer een nieuwe met tandwielen erop doen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Hardbreaktwo
Vaste forummer
Berichten: 487
Lid geworden op: 18 nov 2011 20:40
Locatie: Wijhe
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 30 jan 2013 20:59

Voor die paar euro per tandwiel kan je ze net zo goed vernieuwen :P

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 30 jan 2013 22:06

Haha okee.. ja ik heb die bij de motor nog nooit vervangen... :P Moet eerst ff uitzoeken hoe je dat doet dan :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 30 jan 2013 22:46

Vanwege een kabeltje van de onsteking tussen een carterkap heeft gezeten heb ik een nieuw zwart kabeltje nodig. Iemand enig idee waar ik een kabeltje/draadje kan kopen? Bij de bouwmarkten verkochten ze het niet, of ik heb het niet goed gezien. Iemand enig idee? Mvg

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 jan 2013 12:39

Kun je zelf maken met een stukje installatiedraad en amp-stekkers.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 31 jan 2013 13:24

Haha okee.. ja ik heb die bij de motor nog nooit vervangen... :P Moet eerst ff uitzoeken hoe je dat doet dan :P
Kickstart eraf, kap eraf, dan de borg terugslaan en de moer losdraaien.
Moeilijkste vond ik de eerste keer nog om de kickstart terug te krijgen, maar de tweede keer ging dat zo makkelijk...
De moer bij je tandwiel vereist wel dat je het tandwiel stil kan houden. Dat was wel ff pielen, maar omdat het tandwiel er toch af moest heb ik m gewoon met een tang beetgehouden :D
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 31 jan 2013 16:58

Gewoon je achterrem inknijpen werkt ook goed.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 02 feb 2013 14:17

Gewoon je achterrem inknijpen werkt ook goed.
Voor je voorste tandwiel?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Hardbreaktwo
Vaste forummer
Berichten: 487
Lid geworden op: 18 nov 2011 20:40
Locatie: Wijhe
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 02 feb 2013 14:20

Als de ketting er nog op ligt zou t kunnen :P

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 02 feb 2013 14:27

Ja als de ketting er inderdaad nog op ligt, werkt perfect. Even de rem inknijpen om de moer dat slagje te geven tot je hem makkelijk kan draaien en om vast te draaien werkt het ook goed.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 feb 2013 17:15

Gewoon de steel van een hamer door de spaken steken en achter de veren laten steken. Kun je beide handen gebruiken voor het losdraaien. Sommigen gebruiken wellicht een u-slot. Hset maakt niet uit, als je maar het wiel kan blokkeren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 02 feb 2013 18:23

Ik heb verfafbijt gekocht van de gamma, maar de verf lagen gaan er helemaal niet af. Er gebeurt echt helemaal niks bij het intrekken. Iemand tips?:(

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 feb 2013 10:18

Lekker laten ziten, licht opschuren en eventuele putjes opvullen en dan spuiten geen optie?

De "lak" is geen lak maar epoxy. daar werkt afbijt niet op. Alleen met stralen kun je weer op het blanke metaal komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 64 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • …
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.