Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2013 07:17
De aandrijfkabel kan breken waardoor deze het niet meer doet. Dat kan redelijk eenvoudig gewisseld worden door een andere kabel te monteren tussen het teller aandrijfwerk op het voorwiel en achterop de teller. Maar controleer eerst of het idd de kabel is of het aandrijfwerk!
Maak de tellerkabel los aan de zijde van het drijfwerk en draai met de vingers het vierkante binnendeel snel rond (links- of rechtsom afh. van tellertype). Reageert de teller hierop dan is de kabel en teller in orde, dan kan het probleem nog in de aandrijving op het wiel zitten. Reageert de teller niet? Dat kan de kabel gebroken zijn of de teller defect. Een gebroken tellerkabel kan je uit de buitenmantel trekken.
Om dat de controleren kun je nu de andere kant (tellerzijde) losmaken en de kabel nogmaals te draaien en het andere uiteinde te bekijken of deze meedraait. Je kan ook beide kanten vasthouden en 1 zijde draaien zodat je weerstand voelt. Als de kabel in orde is dan kun je nog kijken naar het aandrijfmechanisme door het wiel vooruit draaien. Deze moet bij de aansluiting van de tellerkabel draaien. Eventueel kun je, als de kabel in orde is deze weer op de aandrijving zetten en de zijde van de teller moet dan draaien. Werkt de aandrijving en is de kabel niet kapot, dan is de teller defect.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn