• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Paar vragen van een beginner.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 07 mei 2013 21:35

Welke Tomos model heb je? Tomos A35
Wat is het bouwjaar? 2003
Sinds wanneer speelt dit probleem? Zie onderstaand.
Wat is het probleem? samengevat: 15/15 carb op standaard ' ongrenst' spruitstuk? Ander ATW? Gat luchtfilter?
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja, staat benoemd in de tekst.


Na altijd een Puch te hebben gehad ben ik sinds een aantal maanden in het bezit van een Tomos snor.
Hij rijd prima en heeft me nog nooit laten staan.
Echter wou ik hem wat harder laten lopen en optrekken.

Nu heb ik hier en daar op het forum rond gekeken en met hulp van de mensen hier al bijvoorbeeld het ringetje wat in het spruitstuk zat geperst eruit weten te freumelen, verder heb ik de ontsteking op 'brom' stand gezet. En heb ik ook al ontdekt dat er blijkbaar de luchtfilter van een brommer opzit want hij is erg groot en heeft niet zo een slangetje aan de binnenkant zitten.

Aan de binnenkant van het filter zit ook een gat, zo groot dat er een balpen door heen past, voor extra lucht? heeft dat toegevoegde waarde? (hier ben ik dus niet verantwoordelijk voor)

Verder heb ik de uitlaat opgemeten en is het even groot als een bromfiets uitlaat, maar dan wel gewoon een sigaar.

Heeft het zin om er een 15/15 carb op te zetten als nog steeds een origineel maar wel 'ontgrenst' spruitstuk opzit?
en wat veranderd er dan in het rijgedrag? (rond de 40-45 km/h is mijn streven)

Kan ik nu misschien er een kleiner ATW opzetten? (er zit nu gewoon een ATW 33 op) stel dat ik er een 28 opzet, win ik hier snelheid mee?( of wat is anders verstandig?)

Ik ben begonnen met sleutelen en toen brak er een moer in het cillindertje af, geen groot probleem maar wel wat werk. heb het blokje eronderuit gehad en er weer ondergezet en naar mijn weten alles weer precies hetzelfde aangesloten alleen hij gaat nu niet meer uit? Heeft iemand hier een simpel antwoord op? want ik heb al van alles geprobeerd.

Is het nodig om er op dit moment een groter sproeiertje in te doen, win ik hier dan wat snelheid/trekkracht mee? hij rijd namelijk prima.

Alvast bedankt,
Omhoog


Glennos
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2011 09:35
  • Citeer

Berichtdoor Glennos » 07 mei 2013 21:55

Als je er nu een 14/9 carb op heb zitten heeft het zeker zin om een 15/15 op te zetten dit gaat gewoon op een ontgrenst spruitstuk.

Ik heb ook 2 gaatjes in me lucht filter gemaakt ik vind hem.daar prettiger mee rijden het is niet nodig.

Met tandwiel 33 heb je veel overtoeren en als je tog een grotere carb neemt kan je naar 28 of 26.

wat ik ook kan aanraden is een brom of een hd cilinderkop .
Even de draden na lopen degene die voor je uitknopje zijn

Glenn

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 07 mei 2013 22:00

Oke thx voor je snelle reactie!

Een kleiner ATW is dus alleen aan te raden wanneer ik er een grotere carburateur op zet?
En idd ik zal v/d week even de bedrading wat betreft de uit schakelaar nalopen.

Moet ik trouwens dan me ketting (laten) inkorten? stel dat ik ATW 28 ofzo erop doe?
Omhoog

Glennos
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2011 09:35
  • Citeer

Berichtdoor Glennos » 07 mei 2013 22:22

Een kleiner achter tandwiel hoeft niet alleen als je een grotere carb er op zet kan ook met een kleien

Ik heb zelf 14/12 bromkop tanwiel 26
En trek net iets sneller op dan 14/9 33 tanwiel maar rij wel een stuk harder
Je moet je ketting in korten kan je zelf doen een ketting pins kost ong 15 euro

Ik heb set up
Snor zuiger
Brom kop
Ontsteking brom stand
14/12 sproeier 62
Ontgrenst spruitstuk
Brom uitlaat
Tandwiel 26/26

En hier rij ik 40 echte km mee 50/55 tomos teller

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 07 mei 2013 22:39

Oke, ik zal v/d week eens even kijken voor die tandwielen. gewoon ATW 28 erop.
er zit nu sproeier 50 in. heb vandaag sproeier 53 geprobeerd (had ik nog liggen) en hij trok een wel wat beter op maar kwam helemaal niet op snelheid. moet ik deze(50) er gewoon in laten of is het de moeite waard om een sproeiertje 58 (ofzo) te proberen of loopt dat dan helemaal niet?
Omhoog

Glennos
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2011 09:35
  • Citeer

Berichtdoor Glennos » 07 mei 2013 23:32

Gewoon bij sproeier 50 houde als je 58 zou gebruiken gaat hij stottere (viertakten) op volgas je gaat wel minder hard optrekken met 28 omdat je nog geen grote carb hebt en een brom of hoge druk kop is ook aan te raden ik heb zelf een brom kop van een puch omdat ik deze nog had. Liggen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 08 mei 2013 00:00

Oke, bedankt man! Ik ga er morgen eens aan de slag mee.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 08 mei 2013 09:09

Voor de sproeiermaat gewoon kijken naar de kleur van je bougie, is hij koffie met melk bruin dan is hij goed. Is hij zwart dan moet je kleiner en is hij wit dan moet je groter. Niet zomaar op de gok een sproeier prikken en daar op blijven rijden maar altijd controleren, voor je het weet heb je een warm- of vastloper.

Ook heeft Glennos je een beetje fout geïnformeerd of het zin heeft om een 15/15 carb. te plaatsen. Als het busje uit het spruitstuk is dan is hij namelijk nog NIET ontgrensd, je moet hem na de bocht ook nog opboren met een 15mm boor wil je hem ontgrensd hebben. Nu heeft die 15/15 geen nut want hij word geknepen in het spruitstuk na de bocht.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 mei 2013 16:53


Ook heeft Glennos je een beetje fout geïnformeerd of het zin heeft om een 15/15 carb. te plaatsen. Als het busje uit het spruitstuk is dan is hij namelijk nog NIET ontgrensd, je moet hem na de bocht ook nog opboren met een 15mm boor wil je hem ontgrensd hebben. Nu heeft die 15/15 geen nut want hij word geknepen in het spruitstuk na de bocht.
Je bedoeld het goed, maar je zegt het verkeerd :P

Als je het busje uit de spruitstuk heb. is de spruitstuk ontgrensd. bij snor is de diameter van het busje 9 mm en bij brom is het busje 12 mm. en het lange stuk van het spruitstuk is diameter 12mm. dus bij snor heeft het ontgrenzen wel zin. maar met 15mm caberteur moet je het langste stuk van het spruitstuk ook uitboren naar 15mm
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Glennos
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2011 09:35
  • Citeer

Berichtdoor Glennos » 08 mei 2013 17:14

Oke dit wist ik dan weer niet ik heb zelf een 14/12 carb en kreeg het busje der niet uit dus die is er uitgebord met een 14 mm boor.
En de sproeier doe ik nooit afstellen met me bougi ik doe dat op gevoel ik heb nog nooit een warmloper gehad.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 mei 2013 17:52

dus feitelijk heb je dus nu een 12mm spruitstuk.
en de motor afstellen door de bougie af te lezen is wel makkelijker. :P
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 09 mei 2013 09:39


Ook heeft Glennos je een beetje fout geïnformeerd of het zin heeft om een 15/15 carb. te plaatsen. Als het busje uit het spruitstuk is dan is hij namelijk nog NIET ontgrensd, je moet hem na de bocht ook nog opboren met een 15mm boor wil je hem ontgrensd hebben. Nu heeft die 15/15 geen nut want hij word geknepen in het spruitstuk na de bocht.
Je bedoeld het goed, maar je zegt het verkeerd :P

Als je het busje uit de spruitstuk heb. is de spruitstuk ontgrensd. bij snor is de diameter van het busje 9 mm en bij brom is het busje 12 mm. en het lange stuk van het spruitstuk is diameter 12mm. dus bij snor heeft het ontgrenzen wel zin. maar met 15mm caberteur moet je het langste stuk van het spruitstuk ook uitboren naar 15mm
Ja klopt, t lukte even niet meer om het duidelijk uit te leggen. Zat ook nog een heel stuk achter eigenlijk maar dat heb ik ook maar weer weg gehaald omdat ik er zelf niks meer van snapte. :P Zo duidelijk mogelijk geprobeerd uit te leggen :lol:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 09 mei 2013 12:15

oke thx gasten,
dus als ik het goed begrijp zit er standaard op de snor een 14/9 carb.
Nu ik alleen nog maar dat ringetje uit het spruitstuk heb gehaald is het eigenlijk een 12mm spruitstuk?
Dus dan is het logisch om te zeggen dat een 15/15 carb te lomp is.

1. Maar op de 'standaard' brom tomos zit een 14/12 carb?
2. Dus als ik een 14/12 ergens vandaan haal en die erop zet gaat dat goed met het spruitstuk?

3. Want in dat geval is het niet nodig om er een kleiner ATW op te zetten want dan gaat hij wss meteen weer 45km/h?

Het is een snorfiets dus veel harder dan 40km/h hoeft het nou ook weer niet van mij te lopen.

Thx!
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 09 mei 2013 12:47

1. klopt
2.ja gaat goed
3.nee er zijn meer dingen veranderd in de fabriek om hem snor te maken zoals zuiger en cilinderkop en begrenzen van het luchtfilter. hij gaat mer die 14/12 wel beter optrekken

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 09 mei 2013 13:01

Oke, dus als ik er een 14/12 opzet, moet ik er ook een kleiner ATW ,laat zeggen 28, opzetten om ook wat snelheid te winnen?
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 09 mei 2013 13:48

Wat is je precieze setup? Kijk ook eens bij de snelheidstabel op het forum.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Jesse...
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2013 18:18
  • Citeer

Berichtdoor Jesse... » 09 mei 2013 19:55

Mijn setup is redelijk standaard (Snorfiets); 50cc Cillinder.
14/9 Carburateur. het busje is wel uit het spruitstuk.
Bromfiets uitlaat. (standaard snel)
Bromfiets Luchtfilter.
(standaard?) vertanding: 26-33
Ontsteking staat op 'brom' stand

Ik overweeg nog wel om een 14/12 Carb aan te schaffen maar veel meer wil ik er niet aan doen.
Daarom dacht ik miss nog een ATW 28 erop te zetten.
Daarmee zou die wat beter op moeten trekken en een wat hogere top moeten hebben verwacht ik?
maar hoe groot zal het verschil wezen? wat ik hoef niet op te vallen.
bvb
Omhoog

vlaswinkel
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2013 14:35
  • Citeer

Berichtdoor vlaswinkel » 10 mei 2013 17:09

grotere carberateur heeft zeker effect! vooral je gasreactie en optrekken zal verbeteren, maar je brommer zal wel iets meer gaan zuipen. voor de rest zou ik (persoonlijk) eerst je cilinderkop afvlakken. heb ik zelf ook al 2 x gedaan en heb daar goede ervaringen mee!

mvg Vlaswinkel
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.