• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos langzamer laten lopen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
knuppel102
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2013 00:15
  • Citeer

Berichtdoor knuppel102 » 12 mei 2013 01:00

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aankoop paar weken geleden.
Wat is het probleem? De Tomos rijdt harder dan de toegestane snelheid van 25 km/uur.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Standaard-snor-uitlaat ipv Techno Circuit Uitlaat.

Sommigen zullen mij waarschijnlijk voor gek verklaren maar ik vind mijn Tomos veel te hard gaan. De Tomos rijdt op dit moment nabij de 50 km/uur en dit is veel harder dan de toegestane snelheid van 25 km/uur (blauw kenteken). Ik wil daarom ook de Tomos langzamer laten gaan. Bij aankoop zat er een Techno Circuit uitlaat onder. Die heb ik eraf gehaald en er een standaard-snor-uitlaat onder gezet. Dit zorgde niet voor snelheidsvermindering. De Tomos rijdt nog steeds veel te hard, rond de 50 km/uur.

Wat ik wel heb gezien is dat het achter-tandwiel iets kleiner is dan een standaard-tandwiel van de Tomos van een vriend. Ik wil hier eigenlijk niet mee knoeien omdat je dan ook een nieuwe ketting nodig hebt.

Heeft iemand nog enig ideeen over hoe ik mijn Tomos langzamer kan laten gaan?
Omhoog


Gebruikersavatar
Donkat5
Tomosforummer
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 okt 2010 15:47
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor Donkat5 » 12 mei 2013 10:02

Je zou moeten kijken welke carburateur erop zit. Deze zit aan de rechterkant onder je plastic kap. Daar staat waarschijnlijk 14.12, 15.15 of 14.9 in het ijzer gedrukt. 14.9 is standaard voor een snortomos, 14.12 en 15.15 voor een brom, en vandaar loopt hij veel harder. Voor je met tandwielen iets gaat doen zou ik eerst een goede snorcarburateur erop monteren, dan loopt hij waarschijnlijk met jouw setup al niet harder dan 39, wat eigenlijk voor de meeste mensen perfect is (geen boete). Als je dan nog langzamer wil, zul je je tandwielen aan moeten passen, een groter achtertandwiel, en daar wordt altijd bij geadviseerd om ook meteen een nieuwe ketting en voortandwiel te monteren. Mijn advies is dus als eerste de kern van het hard rijden, de carburateur, aan te passen!
Dood ga je toch, geniet van je leven, mensen!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 mei 2013 10:31

Busje in het spruitstuk terugzetten (voor zover deze eruit is) en de luchtfilterbegrenzin er weer in. Verder weet ik niet welke maat carburateur er nu onder zit, maar een 14/9 SHA van Dellortho is standaard snor. Verder kun je de ontsteking wat later zetten (meer snorstand, al ben ik daar fel tegenstander van vanwege de onvolledige verbranding) en de kop van de cilinder vervangen door een echte D25 kop. Mocht je tzt de ketting en/ of tandwielen moeten vervangen omdat ze versleten zijn, kun je altijd nog een tw 31 of 33 achterop zetten en de ketting op maat maken.

Verder iets minder gas geven kan ook helpen als je daardoor minder opvalt. En ze pakken echt niet alle mensen mee naar de rollenbank.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Donkat5
Tomosforummer
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 okt 2010 15:47
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor Donkat5 » 12 mei 2013 17:02

Cilinderkop zou ik niet veranderen, dat scheelt vooral in optrekken en niet in topsnelheid... Ontsteking inderdaad ook liever niet.
Dood ga je toch, geniet van je leven, mensen!
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 14 mei 2013 11:33

Zou je gewoon je tandwielen en ketting veranderen. dat is het goedkoopste oplossing. (en wellicht de makkelijkste)
twv 26-33 moet je dan kiezen (orgineel snorfiets).
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

knuppel102
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2013 00:15
  • Citeer

Berichtdoor knuppel102 » 15 mei 2013 16:05

Dank allemaal voor jullie reacties. Ik heb toch besloten het te laten voor wat het is. Die snelheid komt weleens van pas als ik snel ergens moet zijn.

Heb nu alleen een ander (niet ernstig) probleem. De elektrische start doet het niet. De accu werkt gewoon, omdat de knipperlichten werken op contact en remlicht ook, maar de elektrische start wil maar niet aanslaan om een of andere reden.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2013 22:43

Draait de motor wel, of helemaal niet? Je kan dit proberen met startkabels en andere accu rechtsreeks op de motor om uit te sluiten dat het in de knop zit. Zekering is nog wel heel?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

knuppel102
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2013 00:15
  • Citeer

Berichtdoor knuppel102 » 17 mei 2013 00:44

Zekering werkt. Dat weet ik omdat de knipperlichten en remlicht het beiden doen op contact.
De motor draait helemaal niet, maar ik hoor wel iets draaien. Het lijkt alsof de elektrische start niet genoeg kracht heeft om de motor te draaien.

Kan ik daar een auto-accu voor gebruiken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2013 22:51

Ja dat kan, let wel op met de plus en min aansluitingen dat je die goed aansluit. Misschien is accu idd op.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

UUU
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2013 15:51
  • Citeer

Berichtdoor UUU » 25 mei 2013 16:20

Ik heb hetzelfde probleem.

Nu is de vraag kan je een groter achtertandwiel monteren zonder de ketting en voor tandwiel te vervangen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 mei 2013 00:07

Nee en Nee UUU...

1 : Wanneer je een grotere tandwiel gaat monteren , heb je een langere ketting nodig.
2: Het is beter om tandwielen en ketting als setje te vervangen, Dit om meerdere redenen ,

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

UUU
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2013 15:51
  • Citeer

Berichtdoor UUU » 26 mei 2013 00:29

Oké dan ga ik de hele set vervangen,

Ik heb nu een 26 tand voor en een 24 achter
Is het verstandig om een 33 of een 37 tand achter te monteren?

Alvast bedankt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.