• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tanwielverhouding

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 01 jun 2013 21:13

Welke Tomos model heb je? -
Wat is het bouwjaar? -
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? -
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

Hallo mensen,

Omdat ik binnenkort met mijn tomos op de openbare weg ga, en ik geen boetes wil hebben wil ik graag een lagere topsnelheid, maar ik wil niet mijn 65cc wegdoen. Zelf zat ik te denken om de tandwielen zo klein/groot (raak ik altijd van in de war wat nou wat is) om zo snel mogelijk op te trekken maar de topsnelheid zo laag mogelijk te houden.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik met 65cc 15mm carb en een proma uitlaatje ongeveer 50/55 (echt de max!) gaan en toch super optrekken, en kom ik hier nog problemen mee tegen, behalve het snel slijten van tandwieltjes. (autowheelie welkom!!!)

Alle hulp is welkom, let op! het is een idee, en ik hoef alleen te weten of het mogelijk is met welke complicaties
Omhoog


Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 04 jun 2013 11:28

Iemand een idee?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 jun 2013 11:33

Denk dat je die 55 max. echt wel kunt vergeten. Ik heb nu atw 28 achter liggen en ik ga 53 met dikke overtoeren, met vergelijkbare setup, alleen een technigas next en een 16mm carburateur.. Dus atw 26 achter is denk ik echt minimaal met die setup en dat betekend nog snelheid erbij.

Je wilt het denk ik niet horen, maar de beste oplossing voor jou is echt een 50cc nemen...
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 04 jun 2013 11:52

Ai, das jammer maar zijn overtoeren verder slecht of? want ik heb eigenlijk niet echt een idee wat overtoeren zijn/doen
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 jun 2013 12:08

Dan ga je over het maximale toerental wat goed is voor die cilinder. Veel slijtage is een gevolg, veel hitte, veel kans op een vastloper als het te vaak/te lang gebeurt. Valt eigenlijk niet mee te rijden en is echt slecht voor de levensduur van je cilinder.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 04 jun 2013 12:24

Ai, das inderdaad niet goed dus, dan toch maar 50cc,terug naar 14/12 en een biturbo, wat kan ik dan voor tandwiel gebruiken, of zal ik zelfs met de best mogelijke tandwielen nog niet de 50/55 halen? Het lijkt mij zo leuk om bij het stoplicht keihard weg te racen zonder boetes te krijgen voor te hard rijden.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 jun 2013 13:30

Ai, das inderdaad niet goed dus, dan toch maar 50cc,terug naar 14/12 en een biturbo, wat kan ik dan voor tandwiel gebruiken, of zal ik zelfs met de best mogelijke tandwielen nog niet de 50/55 halen? Het lijkt mij zo leuk om bij het stoplicht keihard weg te racen zonder boetes te krijgen voor te hard rijden.
15mm kan makkelijk op een 50cc en die proma ook dus die hoef je niet te veranderen.

Die snelheid is wel te halen met 26 achter denk ik en dan heb je nog best wat trekkracht.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 04 jun 2013 14:24

Ai, das inderdaad niet goed dus, dan toch maar 50cc,terug naar 14/12 en een biturbo, wat kan ik dan voor tandwiel gebruiken, of zal ik zelfs met de best mogelijke tandwielen nog niet de 50/55 halen? Het lijkt mij zo leuk om bij het stoplicht keihard weg te racen zonder boetes te krijgen voor te hard rijden.
15mm kan makkelijk op een 50cc en die proma ook dus die hoef je niet te veranderen.

Die snelheid is wel te halen met 26 achter denk ik en dan heb je nog best wat trekkracht.
Tja, ik heb nu een 65cc met 15mm carb en proma, maar ik heb ook nog verschillende 50cc blokjes liggen, de biturbo licht ook niets te doen, en voor de zuinigheid lijkt het mij verstandig een 14/12? of maakt dat bijna geen verschil?

Nog een vraagje, wanneer ik nu 50cc ga gebruiken, zou ik er dan verstand aan doen om de standaard cilinder te vervangen door 50cc dmp of airsal? 12,- is niet veel. Ik heb wel gezien dat een brom/hogedruk kop extra trekkracht levert, moeite waard voor 50cc of niet?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 jun 2013 14:31

Airsal 50 is een 50 snel, de dmp ging in sommige gevallen langzamer dan de standaard gietjes. 50cc HD kop is zeker de moeite waard! En het verschil tussen een 14/12 en 15mm in verbruik zou ik niet weten, eigenlijk zit het verbruik in je rechter hand.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 04 jun 2013 14:47

Oke, dus om het hele verhaal een samenvatting te geven:

65cc is gewoon teveel van het goede om 50/55 te gaan vanwege de overtoeren.

Dan wordt het dus een 50cc snel van airsal met eerst 14/12 mm carb en een proma of biturbo (licht er net aan welke mijn broer liever heeft want ik hou wel van het geluid van de biturbo :) )

Ikzelf verwacht ongeveer deze snelheid: met de 26-26 vanwege de 50cc snel.
60-65KM per uur.
- Originele cilinder + bromcilinderkop (gevlakt) (50cc snel in mijn geval)
- 12mm / 15mm Carburateur
- Standaard-snel, Proma GP, Bullet, Tecno CC
- TWV 26-22 (26-26)

Omdat zoals eerder vermeld iets te hard gaat, en ik veelal over wat onoverzichtelijke fietspaden met kleine schoolkinders moet gaan racen wil ik toch verstandig doen. De top moet dus niet hoger als 55 zijn.

Welke tanwielverhouding zou ik dan nemen? Omdat ik zelf wel trekkracht wil, mag het loeihard optrekken.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 jun 2013 14:50

techno cc die levert niet veel top maar wel veel trekkracht en 28 tandwiel

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 jun 2013 14:57

Als je die techno cc hebt liggen zou ik zeker daar voor gaan ja.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Dusvin
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:48
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 04 jun 2013 15:26

Helaas heb ik alleen:

Biturbo
Proma gp
Bullet
Snor
Standaard brom
Standaard brom met dikkere pijp

Welke van deze trekt het lekkerst of kan ik toch beter opzoek naar een techno cc?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.