• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Strak punt in de ketting ?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 15 jun 2013 15:59

Hallo,
Ik merkte, dat mijn ketting een strak punt had: onder het rijden klapperde hij bijna van de tandwielen af.
Ronddraaien van het achterwiel en aan de ketting voelen...op sommige punten hangt hij slap en op een gegeven moment staat hij weer strak.
Nu heb ik een nieuwe ketting en voortandwiel geplaatst: zelfde euvel weer.
Iemand een idee hoe ik dit oplos?
Grz
Cor
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 15 jun 2013 16:48

Staat je wiel recht?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 15 jun 2013 17:08

Staat je wiel recht?
Volgens mij wel......Ik zou dus daar wat kunnen gaan "spelen" ?
Omhoog

M@rtiNTomoscH
Tomosforummer
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:31
  • Citeer

Berichtdoor M@rtiNTomoscH » 15 jun 2013 17:37

Had ik ook bij m'n kart, mijn achteras was krom :roll:
K' wacht op je bij de finish
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2013 17:39

spelen niet maar wel even controleren.
heb je de tandwielen ook vervangen?

waar je even naar moet kijken:

wiel recht in het frame
geen rare hobbel in je wiel en tandwielen
speling op de assen
alle tandwielen goed vast...de bouten dan..

anders ketting wven schoonmaken en opnieuw invetten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 15 jun 2013 18:17

spelen niet maar wel even controleren.
heb je de tandwielen ook vervangen?

waar je even naar moet kijken:

wiel recht in het frame
geen rare hobbel in je wiel en tandwielen
speling op de assen
alle tandwielen goed vast...de bouten dan..

anders ketting wven schoonmaken en opnieuw invetten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Wiel zit recht en ik heb geen speling op de assen ( nieuwe lagers en andere assen al uitgeprobeerd).
Het voorste tandwiel en de ketting zijn splinternieuw.
De tandwielen zitten 100% goed vast.
Achtertandwiel heb ik op een vlakke ondergrond gelegd en die is niet krom ( het voorste tandwiel -de oude- was dat wel)

Zou het een optie zijn een ander achterwiel te proberen?
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2013 21:13

ok,
volgende stap.
Haal alle beschermkappen er af, zodat je de tandwielen goed kunt zien.
Start nu de motor en laat het achterwiel rustig lopen. Nu kun je zien, of je tandwielen 100% goed zitten en niet hobbelen.

Maar het kan ook heel goed mogelijk zijn, dat de ketting gewoon een slecht puntje heeft gehad. Gewoon pech dus.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 15 jun 2013 21:16

Waarschijnlijk heb je veel speling op je achterbrugas, dit zijn symptomen ervan.
Of je hele achterwiel moet ontwricht zijn.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 15 jun 2013 21:28

ok,
volgende stap.
Haal alle beschermkappen er af, zodat je de tandwielen goed kunt zien.
Start nu de motor en laat het achterwiel rustig lopen. Nu kun je zien, of je tandwielen 100% goed zitten en niet hobbelen.

Maar het kan ook heel goed mogelijk zijn, dat de ketting gewoon een slecht puntje heeft gehad. Gewoon pech dus.
Ik heb een nieuwe kaetting gekocht, omdat de oude dus een "strak punt" leek te hebben.
Met het vervangen van het voortandwiel en de ketting, dacht ik het euvel te verhelpen.
Twee kettingen met een strak punt lijkt me wel heel erg toevallig :)
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 15 jun 2013 21:30

Waarschijnlijk heb je veel speling op je achterbrugas, dit zijn symptomen ervan.
Of je hele achterwiel moet ontwricht zijn.
Je voelt het verschil in spanning al, als je het wiel met de hand draait, dus de achterbrug heeft dan geen enkele belasting.
Los daarvan... speling op de brug heb ik niet.
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 16 jun 2013 10:15

Het "strakke punt" schijnt nogal een moeilijk op te lossen probleem te zijn :)
Op google kom je ook niet echt verder.
Ik heb hier in het verleden ook al eens last van gehad, maar toen was dat verholpen door een nieuwe ketting en een nieuw tandwiel voor.
Helaas krijg ik het nu niet opgelost, terwijl het de bedoeling is eind deze week een tocht door Duitsland te gaan maken.
Met dit euvel ben ik bang niet ver te komen.
Ik hoop van harte, dat er dus nog iemand tips heeft!
( kan de krukas krom zijn bv)
Een ontzet achterwiel lijkt me niet echt de reden...een stoeprandje o.i.d. zal ik nooit zomaar even "opscheuren" :) )
Alvast erg bedankt voor het meedenken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 16 jun 2013 10:20

Trek je ketting eraf, pak dan een schroevendraaier en zat deze langs je voortandwiel tegen je frame.
Als je je voortandwiel dan draait kun je zien of hij ergens ruimte laat.
Zelfde bij het achtertandwiel.

En haal voor de grap ook eens een nieuw achtertandwiel als je de rest nieuw hebt, kost weinig en vermindert meteen je slijtage
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 16 jun 2013 11:02

Trek je ketting eraf, pak dan een schroevendraaier en zat deze langs je voortandwiel tegen je frame.
Als je je voortandwiel dan draait kun je zien of hij ergens ruimte laat.
Zelfde bij het achtertandwiel.

En haal voor de grap ook eens een nieuw achtertandwiel als je de rest nieuw hebt, kost weinig en vermindert meteen je slijtage
Dat achtertandwiel had ik er ook al bij gekocht ( om dezelfde reden dus) maar het was het verkeerde type.
Dat het beter is ivm slijtage wist ik.....de oude (die er nu opzit) is zeker niet krom, die heb ik getest op een vlakke ondergrond.
Mijn voortandwiel was wel "bol" dus die was zeker aan vervanging toe.

Als extra inf: afgelopen week begon de ketting dus te klapperen en bij controle bleken beide lagers van de achteras kapot te zijn. Die heb ik vervangen te samen met een andere achteras.

Ik ga nu meteen even het voortandwiel controleren op de ruimte.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 16 jun 2013 21:50

Hoe wordt de ketting onder handen genomen wanneer die ingekort wordt ?
Daar kan ook het probleem liggen.

Denk bijv aan het vastklemmen van de ketting bij het inkorten.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 16 jun 2013 22:28

Hoe wordt de ketting onder handen genomen wanneer die ingekort wordt ?
Daar kan ook het probleem liggen.

Denk bijv aan het vastklemmen van de ketting bij het inkorten.
Het inkorten doe ik met de dremel en een heel dun slijpschijfje.
Klemmen met tang of bankschroef doe ik niet en buigen/breken zeker niet.
Heel voorzichtig afslijpen dan kun je het overtollige deel er zo afhalen zonder het te gebruiken deel te beschadigen of te verbuigen.
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 17 jun 2013 09:10

Je (achter) tandwiel kan ook een beetje ovaal zijn.

Mijn ervaring is dat bijna altijd er wel een strakker punt is (meestal minimaal maar vrijwel nooit helemaal gelijkmatige strakte)
Maar misschien heb ik pech.

Je kan het punt opzoeken en dan op je achterband een streepje zetten. Dan kun je kijken of het precies per omwenteling is van je achterwiel. Als dat zo is dan moet je het aan die kant zoeken, anders aan de andere kant.

Dit werkt natuurlijk alleen als je verschillende grootte tandwielen voor en achter hebt, waardoor de ene as sneller of langzamer rondgaat als de ander.

Mike
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 17 jun 2013 09:51

Je (achter) tandwiel kan ook een beetje ovaal zijn.

Mijn ervaring is dat bijna altijd er wel een strakker punt is (meestal minimaal maar vrijwel nooit helemaal gelijkmatige strakte)
Maar misschien heb ik pech.

Je kan het punt opzoeken en dan op je achterband een streepje zetten. Dan kun je kijken of het precies per omwenteling is van je achterwiel. Als dat zo is dan moet je het aan die kant zoeken, anders aan de andere kant.

Dit werkt natuurlijk alleen als je verschillende grootte tandwielen voor en achter hebt, waardoor de ene as sneller of langzamer rondgaat als de ander.

Mike
Ik ga dat eens bekijken: ik heb nu mijn blok er afliggen en er een andere trapas ingezet met nieuwe lagers ( zat heel iets speling op).
Het enige wat nog "oud" was is het achtertandwiel...dat wordt nu gehaald.
De ellende begon in de vorige setup zomaar ineens, maar was zo hevig, dat het mijn beide achteraslagers kostte.
De ketting klapperde er acht als een gek overheen.
En juist omdat de rit naar Duitsland zo dichtbij is ( we leven er het hele jaar naar toe) is het zo dringend, dat ik de oorzaak van het probleem weet.
Ook alvast dank voor de reactie en het meedenken.
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 17 jun 2013 13:54

....dat bedoelde ik dus ook....kon alleen zo snel niet op de naam / omschrijving komen.
Hetzelfde geldt ook voor je voortandwiel.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Cor de Keijzer
Tomosforummer
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 apr 2009 00:20
  • Citeer

Berichtdoor Cor de Keijzer » 17 jun 2013 20:07

Alles maar eens drastisch aan gepakt:
Nieuwe "trapas" met ander lager en voor alle zekerheid nieuwe keerringen geplaatst.
Nieuwe ketting en nieuw achtertandwiel.

Er zit nog steeds een strak deel in de ketting, maar het losse deel is niet dermate strak, dat het niet meer klappert.
Ik heb een eindje gereden en de ketting lijkt nu aardig constant te zijn ( met een klein deel, dat wat strakker staat).

We gaan in ieder geval de rit maken en hopen, dat we de Moezel kunnen halen (en terug :) )

Ieder, die heeft gereageerd; heel erg bedankt voor de tips.
Omhoog

banaan89
Tomosforummer
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:14
  • Citeer

Berichtdoor banaan89 » 19 jun 2013 11:17

Ik heb hetzelfde probleem, wordt bij mij veroorzaakt door een goedkoop achtertandwiel die zijn niet perfect rond...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.