Ik ben een tijdje niet meer actief geweest op dit forum maar de tomos is al die tijd nog gebruikt/verbouwd! Ik heb nu de volgende setup:
Standaard ei-cilinder (A3)
Compleet A3 blok (origineel, met die oude look

13/12mm encarwi carburateur (sproeier 50) (die 13 is omdat ik de lucht iets heb uitgeboord)
Doorgerotte standaard brom uitlaat.
TWV 26-22
Tomos s25 frame, wielen enz...
Hier even een foto van de brommer:

Maar nu even de opvoertip voor een eicilinder, want daarvoor heb je waarschijnlijk dit topic geopend. Je hebt met een eicilinder een zuigergestuurde inlaat, dus geen membraan(of membraam, hoe spel je het..). Nu zijn de poorten van een eitje al niet zo denderend maar je kunt er alsnog aardig wat trekkracht uithalen. Hier een foto van een normale zuiger:

Die inham aan beide kanten aan de onderkant van de zuiger regelen wanneer de spoelpoorten openstaan. Verlaag je die inham dan openen de spoelpoorten later en gaat hij weer eerder dicht, maak je hem hoger dan gaan de spoelpoorten eerder open en later dicht waardoor er meer mengsel de cilinder in gaat en je dus harder gaat

Maar hoeveel harder loopt het nou? Mijn tomos loopt dus met een (&%$$*) carburateur, standaard uitlaat en standaard sproeier nu 55km/h (en nee, geen orkaankracht in de rug mee... ....en gemeten met digitale teller) en trekt pittig hard op, de bougiekleur is gewoon goed met de standaard sproeier dus je hoeft je sproeier ook niet te vergroten