• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 112 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • …
  • 158
  • Volgende
buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 03 jul 2013 18:46

nee als je een oud frame hebt is die niet nodig. kun je een foto maken van je tomos? en een link van de uitlaat? dan kunnen wij zien of die nodig is of niet

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Geert0413
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2012 16:40
  • Citeer

Berichtdoor Geert0413 » 03 jul 2013 20:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet is er nog maar de helft van de oude uitlaat over :lol:
Was al een keer gelast maar dat was niet voldoende.
Ik heb het idee dat er een langer beugeltje nodig is.

wederom, alvast bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 jul 2013 21:27

Er hoort normaal een beugel aan het frame te zitten maar die is bij jou zo te zien afgebroken.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2013 22:44

Ja, dat steuntje waar de uitlaat aan je frame vastzit ontbreekt. Deze dus:

Afbeelding

Eventueel kun je onderstaande steun meebestellen, die schroef je aan je schokdemperveer bovenaan het frame en dan aan de uitlaat. Je kan de lengte verstellen, dus universeel.

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Geert0413
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2012 16:40
  • Citeer

Berichtdoor Geert0413 » 03 jul 2013 23:28

Hmm, ik vind die universele beugels niet erg mooi staan. maar wel bedankt voor het advies.
hier kom ik iig wel al een stuk verder mee.
Ik zal is gaan proberen om een strip van 10x3mm oid te laten zetten zodat ik hem toch kan bevestigen.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 jul 2013 00:18

je kunt idd ook iets maken en eraan lassen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

TomosserA35
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2011 15:41
  • Citeer

Berichtdoor TomosserA35 » 11 jul 2013 22:16

Even een kort vraagje van iemand die voor het eerst zijn carter splitst.
Hoe hoort de krukas elkalweer te zitten?

Ik heb de lagers er al ingekregen, moeten de wangen van de krukas nagenoeg tegen de lagers of zit hier een ruimte tussen?
Doet de meneer in dit filmpje het dus goed of fout? http://www.youtube.com/watch?v=SM3DsOnW7S8

Alvast bedankt en groeten van een verwarde Tomosser
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2013 23:07

Lagers horen volledig in de zitting te zitten in de carterhelft. De zijdelingse speling van de krukas als gevolg van ruimte als de 2 carterhelften weer op elkaar gemonteerd worden vang je op met afstandshims. Door de machinale bewerking na het gieten kunnen er wat maattoleranties ontstaan die niet te voorkomen zijn, maar wel dmv shims te verkleinen. Dit zijn precisieringen die op dikte geslepen zijn. Als het goed is was jouw krukas ook voorzien van 1 of meerdere ringen (hoeft niet, kan wel) en deze zitten tussen lager en krukaswang. Tevens zorgen deze shims er ook voor dat de krukasdrijfstang in het midden (of nagenoeg)van de cilinder komt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

twwindau
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 feb 2013 20:45
  • Citeer

Berichtdoor twwindau » 13 jul 2013 16:01

net me ontsteking op bromstand gezet(bovenste streepje) maar houd nog steeds in op top..
denk dan toch maar grotere sproeier erin, zit nu 54 in 14/9 met snelle uitlaat
jammer dat nu net de winkels gaan sluiten..
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 jul 2013 16:19

Inhouden op top is of onsteking, maar die heb je al goed gezet. Of het is juist een te grote sproeier. Niet een te kleine zoals je zij. Maar wat voor kleur is de bougie?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

twwindau
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 feb 2013 20:45
  • Citeer

Berichtdoor twwindau » 15 jul 2013 18:19

de bougie lijkt beetje wittig maar ook ergens wel goed, zal vanavond proberen de foto's te uploaden
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 15 jul 2013 18:26

de bougie lijkt beetje wittig maar ook ergens wel goed, zal vanavond proberen de foto's te uploaden
Nou wit is sowieso niet goed o|O .
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

twwindau
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 feb 2013 20:45
  • Citeer

Berichtdoor twwindau » 15 jul 2013 20:42

weet ik daarom ;)
hierbij de foto's:
met flits lijkt hij wittig
Afbeelding

zonder flits lijkt hij redelijk goed naar mijn idee
Afbeelding

maar kreeg het niet goed op de foto maar in het echt was hij toch echt aan de wittige kant dus vandaar dat ik het eens met iets grotere sproeier ga proberen. heb er vandaag twee gehaald 56 en 58 en ga van de week maar even proberen, ik laat het weten!

wat is jullie mening over de bougie kleur?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 15 jul 2013 23:40

iets groter

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Isyanci
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 15:18
  • Citeer

Berichtdoor Isyanci » 19 jul 2013 15:47

Hallo allemaal,

Ben hier nieuwe daarom een beginnersvraagje:

Kun je op een Tomos s25 1992 model een andere tomos motorblok inbouwen hetzelfde model maar van een ander bouwjaar?? Nieuwere modellen?

Zo jah: waar zou ik op moeten letten.

Mijn motorblok is denk ik naar de haaien, en mijn oom wilt mij niet helpen.
Vandaar dat ik zelf rustig ga beginnen.

Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jul 2013 18:52

Blokken zijn qua ophanging plug en play. Enige punten waar je op moet letten zijn:

- Welke ontsteking zit erop, electronisch of met punten. Reden is het type bobine dat je moet gebruiken. Electronisch werkt niet met de ijzeren bobine en punten niet met de plastic CDI.
- Wat voor kappen zitten er op mijn frame. Reden, plaats van de carburateur. De steunen van de motorkappen zitten bij de oudere (metalen) kappen lager en kan je, zonder aanpassingen, geen carburateur rechts plaatsen.
- Is het nieuwe blok uitgevoerd met een e-start? Op zich kan je deze wel monteren, maar als je zelf geen e-start hebt sluit dan maar 2 draden uit het blok aan. Verder kan de manier waarop de bedrading aangesloten zit anders zijn.
- Let op de cilinder. Er zijn A5 cilinders en A55. Bij de laatste staat de uitlaatpoort onder een hoek ten opzichte van de A5 typen en heeft geen membraan meer. Ook de carburateur is een ander type (PBVA ipv SHA igv Dellorto)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Isyanci
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 15:18
  • Citeer

Berichtdoor Isyanci » 21 jul 2013 13:42

Bedankt voor de Tip!

Vraagje over Cilinders:

Ik zie dat ik een Tomos A52 blok heb met daarop (volgens mij) een A3 cilinder waarvan de cilinder kop naar de haaien is.
Weet iemand welke andere koppen op een A3 past of andere cilinders op een A52 blok passen?

Er staat Tum 209 erop beetje gegoogeld zegt dat het een A3 cilinder is. Best een oud ding, niet makkelijk te vinden.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2013 22:15

A3= ei-cilinder. Daar past alleen een ei-cilinder kop op. Wat is er mis met de huidige kop?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Isyanci
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 15:18
  • Citeer

Berichtdoor Isyanci » 22 jul 2013 21:04

Op de huidige kop draait de bougie door, versleten :(

Het is een A52 blok met een a3 cilinder zonder membraan.
Als ik de cilinder vervang moet ik ook denken om een ander carberateur met membraan toch?.

Het is een A52 blok van een tomos s25 uit 1992 en de kickstart veer doet niet zijn werk.
Best oud, weet niet wat ik precies wil.
Een nieuw motorblok of nieuwe cilinder carberateur op een a52 blok.

Wat is het handigst?


[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 23 jul 2013 11:23

een compleet a35 blok over zetten met een andere carburateur

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 112 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.