Berichtdoor shadowranger » 28 aug 2013 22:12
Als er nooit wat aan is gebeurd, en je eerste eigenaar bent mag je er idd vanuit gaan dat alles standaard snor is:
- Tandwielverhouding voor/ achter = 26/31 tand. Als je een ander tandwiel (kleiner) achter doet gaat de snelheid omhoog, maar lever je trekkracht in.
- Carburateur Dellortho 14/9 met sproeier 50 oid. Door een grotere carburateur te monteren (bromversie 14/12 spr. 54, of 15/15+ spr. ??) compenseer je enigszins het verlies aan trekkracht
- Begrenzers in spruitstuk en luchtfilter, deze zijn eruit te halen voor een betere "flow" van het lucht/ brandstofmengsel. De bromversies hebben iig GEEN begrenzingen.
- Gezien bouwjaar schat ik electronische ontsteking (kun je zien aan zwarte cdi unit achter linker motorkap), die kun je verstellen door de markering tussen de streepjes te verplaatsen (onderste = snor) voor een betere gasreactie en kracht
- Cilinderkop heeft bij snorversies een hap uit de compressiekamer. Door montage van een bromkop of HD kop krijg je meer compressie waardoor je trekkrachtverlies compenseert.
- Cilinder = 50cc. Montage van een grotere cilinder geeft meer volume van het te ontbranden mengsel, dus meer kracht.
- Nu zit er waarschijnlijk nog de standaard uitlaat onder met krul onder het blok. Deze is te vervangen door een standaard snel versie (wel de looks, maar zonder krul) of echte opvoeruitlaat. Diverse modellen zijn mogelijk.
Dit zijn beknopt de mogelijkheden, en van alles is informatie en how-to te vinden op het forum en in onze wiki sectie. Aan jou de keuze wat je te besteden hebt om eea te realiseren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn