Berichtdoor shadowranger » 01 aug 2013 15:42
Remveer steekt vooruit (in de rijrichting gezien) in de opening van het carter. De tandjes naar het kettingwiel gericht.
Ik ga ervan uit dat het kickstartdeksel met veer gemonteerd zit op het motorblok. De kickstartveer opspannen doe je zo:
- kickstartas zo draaien dat het platte deel boven zit (voor de spie)
- De veer in het kleine gaatje van de kickstartbevestiging steken en op de as schuiven
- Met behulp van het kickstartpedaal de veer op spanning zetten door deze achterwaarts te bewegen (zet hiervoor het kickstartpedaal meteen in de juiste stand op de bevestiging) als of je kickt
- de veer zover opspannen totdat het gat waar de spie doorheen gaat gelijk ligt met het platte deel van de kickstartas. Let erop dat de bevestiging gelijk ligt met het uiteinde van de as anders past de spie niet
- de spie van links naar rechts door de bevestiging heen drukken (met het platte deel over de as) en eventueel met lichte tikjes verder helpen totdat de spie niet verder kan
- gecontroleerd het kickstartpedaal terug laten komen totdat de spie rust tegen de aanslag onder aan het blok en vervolgens de bus, ring en moer monteren.
Een minder geoefend persoon kan wellicht hulp gebruiken van een 2e persoon om eea uit te voeren.
Maar ik heb een vraag, hoe kan de krukas breken bij de koppeling? Heb je een slecht lager gehad of heeft het uiteinde niet in een lager in het deksel gezeten? Mij is niet bekend hoe dit kan gebeuren en het is de eerste keer dat ik daarvan hoor. Heb je nog garantie bij de verkoper of is het een particuliere koop?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn