• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bout achterbrug muur en muurvast

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 19 mei 2013 17:19

Beste Tomosforummers,

Vandaag aan de slag gegaan aan de Tomos van een maat die we willen opknappen. Motortisch word hij volledig gereviseerd, en het frame en alle andere delen wouden we opnieuw spuiten. Tot we bij de achterbrug moesten demonteren, de moer ging was van die dikke bout af maar de bout zelf komt er met geen mogelijkheid uit.

Dus ik natuurlijk helemaal pissed over het feit dat roest me weer tegen ging werken, dit keer is het echt erg kwa roest. Ik heb er al 2 bussen WD40 opgespoten, 4x echt enorm goed warm gestookt met een goede gasbrander, en terwijl hij warm werd gestookt met een goed sterke slagmoersleutel erop los lopen tollen. Daarna terwijl hij goed warm werd gestookt als een dolle lopen meppen met een gigantische moker....Maar tevergeefs, hij is geen mm verplaatst en er is GEEN beweging in te krijgen.

Iemand hier tips? Want dit is echt een ernstig geval...Heb nog een 25 Tons pers staan maar ik ben bang de ik alles dan krom pers.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog


gangster2
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:08
Locatie: spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 19 mei 2013 17:26

Wd 40 is geen kruip olie
FF echte kruip olie gebruiken zal veel schelen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 19 mei 2013 18:28

Persen is een prima optie mits je de goede punten ondersteunt.
En anders harder slaan met die moker.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mei 2013 09:21

Slijp de kop van de bout en de draadstift kort langs het achterbrugframe af. Dan de achterbrug iets los buigen zodat je langs de uiteinden van de restanden van de bout kunt. Daarna kun je de bout + binnenbus (die zitten waarschijnlijk vastgerot) eruit tikken en de framebussen als laatste.

Bij montage lekker veel kopervet oid gebruiken. Geen kogellagervet of vaseline, want dat vergaat na verloop van tijd onder invloed van vocht en zit je weer met hetzelfde probleem.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 20 mei 2013 19:35

Hoe bedoel je afslijpen? Je bedoelt de kop van de bout die de achterbrug vasthoudt en die door de bussen zit eraf slijpen, en dan aan de andere kant waar normaal de moer erop zit gedraait dat deel er ook af? Waarom? Dit maakt het vrijwel onmogelijk om er direct met een dikke moker op te meppen.

Kan je misschien doormiddel van foto's uitleggen hoe en wat? Want dit is me een beetje onduidelijk..
En de achterbrug is er al afgeslepen alleen de bout met kop zit er nog wel doorheen, dus er hangt 1 restantje van de achterbrug achter de kop van de bout..
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 20 mei 2013 21:14

Ghehe, komt me bekend voor.
Ik ging op een gegeven moment op me moersleutel staan!
En op de moersleutel lopen meppen (op uiteinde), en uiteindelijk ging die.

Ik heb er HEEEELL veel WD40 op gespoten, en even laten intrekken.

Die binnenbussen waren een groter probleem...

Misschien dat je er wat aan hebt.

Succes.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 20 mei 2013 22:19

Ik kan op de moersleutel gaan staan en springen wat ik wel, zelfs meppen met een gigantisch grote moker helpt niet. Ongeveer 2 uur hameren met een sterke slagmoersleutel terwijl het roodgloeiend heet was.....Komt geen beweging in..Misschien dat die freezerspray van Motip wat uithaalt.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 21 mei 2013 07:01

Je moet de as zelf niet verhitten hè.. :roll:
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 21 mei 2013 08:50

Nee want dan zet de as uit en kan je hem helemaal niet los krijgen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2013 12:49

Hoe bedoel je afslijpen? Je bedoelt de kop van de bout die de achterbrug vasthoudt en die door de bussen zit eraf slijpen, en dan aan de andere kant waar normaal de moer erop zit gedraait dat deel er ook af? Waarom? Dit maakt het vrijwel onmogelijk om er direct met een dikke moker op te meppen.

Kan je misschien doormiddel van foto's uitleggen hoe en wat? Want dit is me een beetje onduidelijk..
En de achterbrug is er al afgeslepen alleen de bout met kop zit er nog wel doorheen, dus er hangt 1 restantje van de achterbrug achter de kop van de bout..
Gewoon het zeskantdeel (=kop)en idd het draaddeel kort langs waar deze door de achterbrug bevestiging gaat eraf slijpen. Niet door de achterbrug zelf dus...

Vervolgens die "oortjes" van de achterbrug iets uitbuigen zodat je de achterbrug over het restant van de bout kan halen. Dan kun je de binnenbus met restant van de bout uit je frame halen en als laatste de busjes in je frame. Je hoeft hiervoor geen meppen uit te delen!

Volg stap voor stap deze instruktie en je snapt het vanzelf wel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 23 mei 2013 01:38

Bedankt, ik snap hem nu ;)

Maar waarom zou het dan makkelijker moeten gaan? het lijkt mij dat van van binnen ook vastgeroest zit? Of is dit meestal niet het geval? Dus afslijpen aan beide kanten, en dan zou ik hem er zo uit moeten kunnen tikken?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 23 sep 2013 22:18

Beste,

De bout zit nog steeds muur en muurvast in het frame. Heb al verschillende gaten geboord, die volgespoten met meerdere soorten kruipolie. Tich keren warmgestookt maar hij komt niet los/eruit.

Iemand nog enige tips?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 sep 2013 13:51

Kun je de binnenbus wel draaien in de buitenbusjes als je een griptang of moordenaar (soort grote waterpomptang) er op zet tussen de framedelen? Misschien zit er erg veel troep op waardoor je deze klem slaat naar een van de buitenbussen. Eventueel met een slijptol (als je erbij kan) de binnenbus kort langs de framedelen aan de binnenzijde wegslijpen en de restant stukjes proberen eruit te tikken of in 1 geheel uit het frame persen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 24 sep 2013 22:33

Ik heb aan beide kanten alles kort ingeslepen. en heb zelfs grote delen van de bussen binnenin weggeboord....nog steeds geen beweging.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 29 sep 2013 08:42

Ik heb de as ingeboord telkens een beetje aan beide kanten. Tussendoor smeren en slaan. Ook tussen de bussen geboord. Daar gesmeerd. En na 1,5 week alles eruit gekregen. Elke avond een uur of anderhalf.
De bussen eruit gedrukt. Het was veel werk, maar dan heb je ook wat.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.