• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rammelt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 05 sep 2013 13:41

Hallo,
Ik heb al sinds het aanschaffen van mijn Tomos A35 het probleem dat de overloop van de 1ste naar de 2e versnelling af en toe fout gaat, de het blok rammelt dan helemaal en trilt heel erg. Als dit gebeurt accelereer ik ook niet (komt waarschijnlijk door vraagtekenveertje). Dit was niet echt een heel groot probleem voor mij omdat het niet vaak gebeurde. Alleen sinds vandaag gebeurt het heel vaak, ook als ik gewoon in de 2e versnelling rij op hoge toeren. Als ik eenmaal op een hoger toerental kom dan gaat hij weer heel erg rammelen, ik kan nu dus niet harder rijden dan 15km/u ofzo.
Kan dit ook door het vraagtekenveertje komen? Zo nee, wat is dit dan?

- Stijn
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland

Berichtdoor homoetje » 05 sep 2013 14:04

Dit komt geloof ik wel door een gebroken vraagtekenveertje, durf het alleen niet met 100% zekerheid te zeggen. Als je achteruit loopt met de brommer, hoor je dan een soort tak tak tak uit het blok komen? Zo ja dan is de vraagtekenveer gebroken.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 05 sep 2013 17:38

Dit komt geloof ik wel door een gebroken vraagtekenveertje, durf het alleen niet met 100% zekerheid te zeggen. Als je achteruit loopt met de brommer, hoor je dan een soort tak tak tak uit het blok komen? Zo ja dan is de vraagtekenveer gebroken.
Dat hoor ik inderdaad ja, maar de vraagtekenveer is er toch voor om de overgang van de 1e versnelling naar de 2e soepel te laten gaan? Dan heeft het probleem wat vandaag is begonnen er toch niks om mee te maken? Want ik zit al in een versnelling..
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 05 sep 2013 17:41

niet alleen voor het soepel overschakelen. met gebroken vraagtekenveer kan het zelfs voorkomen dat je helemaal niet overrschakelt. vervangen dus!
Daarna kijken of er nog problemen zijn
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 05 sep 2013 18:49

Ik zal 't dit weekend proberen, bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 07 sep 2013 16:57

Aan je verhaal te lezen blijft de bak tussen 1 en 2 hangen omdat de vraagtekenveer is gebroken. Dat geeft dat "rammel" gevoel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 29 sep 2013 16:05

Door gebrek aan tijd nu pas begonnen, carterkap met veel pijn en moeite af gekregen, maar ik heb geen zuigerstop... Is er iets anders wat ik kan doen om de zuiger te blokkeren zodat ik die moer kan losdraaien bij de koppeling? Alle winkels zijn dicht en het zou mooi zijn als ik het vandaag af kon krijgen..

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Ping » 29 sep 2013 22:16

Ik kom net uit wateringen vandaan ,
ik woon niet zo gek ver bij jou vandaan,
zuigerstop en vraagtekenveer heb ik wel liggen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 30 sep 2013 09:20

Ik kom net uit wateringen vandaan ,
ik woon niet zo gek ver bij jou vandaan,
zuigerstop en vraagtekenveer heb ik wel liggen.
Bedankt voor het aanbod maar ik ga vanmiddag toch nog even naar de brommerboer, dan haal ik gelijk wel even een zuigerstop ;) Altijd handig om te hebben
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 30 sep 2013 20:36

Vraagtekenveertje gemaakt! Maar voordat ik nieuwe olie in m´n blok doe, wil ik eerst even dat olielek bij 't voortandwiel aanpakken. Ik heb een nieuwe keerring gekocht, en vroeg ook een buisje, maar mij werd verteld dat je het oude buisje ook gewoon kon gebruiken (en dat ze die buisjes niet hadden). Klopt dit? Kan ik het oude buisje ook nog gewoon gebruiken?

PS Ik heb een flesje ATF olie van 250ml, hoeveel olie moet er in het blok?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge

Berichtdoor buitertje » 30 sep 2013 22:50

nee ik zou echt een nieuw busje gebruiken want anders gaat het zo weer lekken. en er hoort eigenlijk 225ml in maar als je gewoon hele flesje erin doet is het ook goed want je morst toch altijd wat en er blijft altijd wat in het flesje achter

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 30 sep 2013 23:35

Oke maar toen ik er om vroeg zaten ze me een beetje scheef aan te kijken.. Het heet toch gewoon vulbusje? Zijn er ook nog verschillende maten ofzo?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 okt 2013 19:11

Nee, er is maar 1 maat. Het kan wel zo zijn dat na verloop van tijd de steun op het lager wat ingedrukt wordt (geldt ook voor het afstandbusje al zal je bromboer beweren van niet) waardoor er ruimte komt tussen kettingwiel, busje en lager waardoor eea gaat lekken. Overigens worden er veel imitatie kettingwielen verkocht die dunner zijn en dus ook niet voldoende aangedraait kunnen worden waarmee dezelfde problemen worden veroorzaakt. Eventueel kun je het lekken ondervangen door de binnenbandmethode.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 02 okt 2013 19:01

Weer een probleem -.-

Vandaag heb ik even alles in elkaar gezet; carterkap, kickstartpedaal. Maar het kickstartpedaal stond horizontaal (veer was wel goed aangesloten) dus heb ik even geprobeert hem naar de goede (verticale) positie de duwen, dit lukte maar bij iedere cm hoorde je een tikje. Toen die goed stond kickte ik en de motor werkte! (wel de eerste halve seconde een ratel geluidje)
Toen ik de motor uitzette om even te checken of de kickstart wel netjes terugveerde kwam ik erachter dat de kickstart gewoon totaal geen weestand bood naast de veer...
Ik heb er even snel een filmpje van gemaakt:

Link


Ik denk dat die kleine ketting van de kickstart er af ligt (?) Want de kickstarter geeft verder niet echt weerstand. (De as beweegt wel mee het blok in)

Wat zou het anders kunnen zijn?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge

Berichtdoor buitertje » 02 okt 2013 23:10

je kickstart remveer ligt uit de uitsparing. dat word de rechter kant open maken en hem opnieuw in de uitsparing doen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 02 okt 2013 23:14

je kickstart remveer ligt uit de uitsparing. dat word de rechter kant open maken en hem opnieuw in de uitsparing doen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Eventjes op google afbeeldingen opgezocht (ik heb daar natuurlijk nog nooit over gehoord). Maar dat is dus dit ding? Afbeelding
Die ben ik inderdaad een keer tegengekomen, zou je me kunnen vertellen wat dat precies doet en hoe ik die moet plaatsen om het allemaal weer werkende te krijgen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2013 18:37

Precies zo plaatsen zoals je het op de foto ziet in de uitsparing in de bak. Kan niet anders.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 03 okt 2013 23:12

Oke bedankt, maar zou het getik van het terugduwen van dat pedaal er mee te maken kunnen hebben (en het getik bij het starten)? Of is het verkeerd plaatsen van die beugel de oorzaak dat mijn kickstartpedaal niet automatisch na het plaatsen terugveerde?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2013 23:16

Kan er idd allemaal mee te maken hebben. Het niet terugveren kan komen door het klemmen van de mof ( waar die veer op zit) op de as. Het geratel kan komen omdat de "tandjes" nog over elkaar heenlopen als je motor draait of als je loopt met de tomos en de mof niet volledig vrij kan komen van het deel op het kettingwiel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Stijn2211
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2013 21:50
Locatie: Wateringen

Berichtdoor Stijn2211 » 06 okt 2013 20:16

Gemaakt! Rembeugel zat idd verkeerd, later bleek uiteindelijk het probleem van het gerammel mijn ketting te zijn die te slap hing.. Maar toch goed dat ik het vraagtekenveertje heb kunnen maken. Bedankt voor de goede hulp! ;)
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.