• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Start niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 06 okt 2013 14:35

Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds eergisteren
Wat is het probleem? Start niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Heb er een nieuwe cilinder + kop er op gezet (vierkantig) zo dat de carburateur aan de zijkant zit (vind ik mooier) Er zit een spruitstuk 15mm op en een carb 15/15 dellorto en een powerfilter.

Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds eergisteren
Wat is het probleem? Start niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Heb er een nieuwe cilinder + kop er op gezet (vierkantig) zo dat de carburateur aan de zijkant zit (vind ik mooier) Er zit een spruitstuk 15mm op en een carb 15/15 dellorto en een powerfilter.

Hallo Lezers,

Ik heb eergisteren nieuwe spullen(Cilinder+kop, Spruitstuk 15mm, Carb 15mm en een powerfilter) op mijn tomos gezet, sindsdien doet hij het niet meer. Daarvoor startte hij wel maar reed hij niet.Ik heb ook weer de krukaskeerring vervangen omdat er nog veel witte rook uit de uitlaat kwam.

Ook zit er een gaatje in het spruitstuk... ik weet niet waar dit voor diende maar volgens mij klopt dat niet?
IMAG0053.jpg
Hier is een filmpje :)

http://www.youtube.com/watch?v=9BBkIBSy ... e=youtu.be

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Groetjes,

Landelo

Turbo
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 06 okt 2013 21:01

Krijg je wel een vonk aan je bougie ?
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 06 okt 2013 21:52

Ja, ik had de bougie tegen het blok aangehouden en gekickt en hij vonkte nog wel.

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 06 okt 2013 22:40

Dat gaatje in je spruitstuk moet dicht zitten. Dat is bedoeld voor het toevoegen van olie voor brommers die geen mengsmering tanken.

Door de opening van dat gaatje wordt allemaal lucht aangezogen wat niet hoort, veel valse lucht dus.

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 06 okt 2013 23:30

Ik heb er een boutje ingedraaid maar ik weet niet zeker of deze het lucht dicht maakt.Zou dit ook de reden kunnen zijn dat hij misschien toch niet goed dicht zit en dat hij daarom niet wil starten?

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 07 okt 2013 00:00

grotere/kleine sproeier? zou als ik jou was hem eerst goed laten rijden met originele setup ben bang dat je hem zo nooit goed krijgt. Je bent immers ook lang bezig met juist afstellen van die 15/15

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 okt 2013 07:49

Ik heb er een boutje ingedraaid maar ik weet niet zeker of deze het lucht dicht maakt.Zou dit ook de reden kunnen zijn dat hij misschien toch niet goed dicht zit en dat hij daarom niet wil starten?
Beetje vloeibare pakking op het boutje doen.
Wat voor sproeier zit er nu in?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 07 okt 2013 16:57

In de 15mm carb zit een 68 sproeier. Ik heb het nu ook geprobeerd met een 14/12carb met daarin een 53 sproeier maar nog steeds wilt hij neit starten. Ook heb ik geprobeerd met een 53 sproeier in de 15mm carb maar nog steeds start hij niet. Ik ga vanavond zorgen dat het gaatje lucht dicht word met de vloeibarepakking. Anders koop ik misschien een nieuwe 15mm spruitstuk?

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 07 okt 2013 17:37

Zuiger gemonteerd met de pijl naar beneden gemonteerd?

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 07 okt 2013 17:56

Ja, ik heb tijdens het monteren goed opgelet omdat ik het al een keer fout had gemonteerd.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 okt 2013 18:20

Ik heb je filmpje nog een paar keer bekeken, en het lijkt alsof je echt bijna geen compressie hebt. Iemand die dit ook opvalt?

Er moet ook een veel kleiner boutje in, dat boutje moet korter dan het gat in het spruitstuk zijn.

Nog even over die compressie, heb je er een koppakking tussen en de cilinder goed aangedraait?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 07 okt 2013 19:00

Ik heb het boutje vanmiddag kleiner gemaakt. Ik ga er vanavond ook vloeibare pakking op doen. Ik heb de koppakking goed aangedraaid.

Ik heb de kickstarter kap er van afgehaald en nog een keer goed gekeken of hij goed afgesteld stond (Heb met puntjes) Ik zag de puntjes geen enkele keer opengaan...

Nu heb ik zelf geprobeerd om het goed aftestellen maar weet niet of ik het goed doe Ik heb gedaan: schroeverdraaier in bougie gat, aan de onsteking draaien tot de zuiger op zijn dooie punten dan de bevestigingsbout van de ontsteking losdraaien, vervolgens de voelermaat er tussen 0.35mm en de bevestigingsbout weer vast draaien? Toen ik dit gedaan heb zie ik ze nog steeds niet open gaan wat doe ik fout!?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 okt 2013 19:40

Als punten niet opengaan eerst kijken waarom niet. Is de slijtnok van de punten afgesleten, of helemaal niet meer aanwezig? Het is zaak eerst de maximale opening af te stellen.

Dit doe je door de oploopnok van het vliegwiel de punten maximaal te laten openen. Zoek op het vliegwiel de oploopnok en zet deze ter hoogte van de slijtnok van de punten.De opening controleer je met een voelermaat 0,35 - 0,45 mm. Als je dit hebt afgesteld komt punt 2:

Afstellen van het openingstijdstip doe je door een schuifmaat in het bougiegat te steken met het smalle deel aan de achterkant, de zuiger in de draairichting van de pijl op hetvliegwiel omhoog te laten komen en door het BDP te draaien. Dan de maat aflezen op de schuifmaat en daar 1,8 - 2,0 mm bij te tellen en de schuifmaat op die afstand dmv het blokkeerwieltje vast te zetten. De schuifmaat wederom in het gat steken en de zuiger weer omhoog laten komen door het vliegwiel in de draairichting (pijl) te draaien totdat de zuiger de schuifmaat raakt. Dit is het openingstijdstip. Controleer dit mbv een vloeitje (van shag, of als je niet rookt iets anders duns bijv een dun velletje toiletpapier oid maar geen 3-laags Edet)) tussen de punten te klemmen.

Als je het velletje net kan lostrekken op het juiste tijdstip staat de ontsteking juist afgesteld. Het is wat monnikenwerk en vergt wat geduld.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 07 okt 2013 20:16

Update: Ik ben met het brommertje langs de bromboer gegaan, het eerste wat hij zag is dat er geen membraan op zit. Ik ga er vanavond eentje kopen en deze er opzetten daarnaast zag hij ook dat de puntjes niet meer open gingen van de ontsteking. Hij zei dat we dit zouden gaan afstellen als ik er eerst een membraan opzet. Dus hopelijk doet hij het morgen!

Ook had ik het over met een jongen die zei dat een 12mm spruitstuk op een past carb 15mm ?

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 19 okt 2013 16:24

Update 2: Ben terug gegaan naar de bromboer met de tomos + membraam die er nu wel op zit. we kwamen tijdens het afstellen van de ontsteking erachter dat de spie op de krukas niet meer goed was waardoor de ontsteking puntjes niet meer open gingen... dit betekend dus dat ik er een nieuwe krukas in moet zetten. Eigenlijk ben ik helemaal klaar met de puntjes ontsteking en zou ik het liefst een nieuwer model ontsteking willen opzetten. Ik heb deze nog achter in de schuur liggen, maar weet niet zeker of dit mogelijk is?

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 19 okt 2013 16:31

De spie zit er alleen voor het correct plaatsen van het vliegwiel. Zodra het vliegwiel aangedraaid is heeft de spie geen functie meer.

Ik heb bij een van mijn brommers ook geen spie meer maar je kan hem er gewoon op krijgen, met iets meer moeite omdat de krukas beweegt als je hem niet in de juiste stand tegen de zuigerstop hebt.

Dus als je het alleen de spie is, is het niet zo groot probleem. Mocht je krukas of het vliegwiel zijn uitgesleten dan moet je het inderdaad vervangen.

Maar het advies om direct de krukas te vervangen bij een afgebroken spie is een slecht advies.

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 19 okt 2013 17:07

Sorry ik was vergeten bij te vertellen dat de krukas ook aan het dansen was(op en neer ging) waardoor de puntjes onregelmatig open en weer dicht gingen.Daardoor hadden ze me ge advieseerd om er een nieuwe krukas in te doen.

Landelo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Landelo » 20 okt 2013 18:25

Maar is het mogelijk om een puntjes ontsteking te vervangen met een elektrische? Zo ja, waar zou ik allemaal op moeten letten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 okt 2013 23:54

De puntenontsteking is bevestigd met 3 schroeven, dit in tegenstelling met de 4-spoels electronische versie die slechts met 2 in het carter is geschroefd. Verder is van belang dat de besvestigingen op de juiste plaats zitten, anders krijg je eea nooit goed afgesteld. En uit ervaring weet ik dat de 2 bevestigingen nooit passen in een carter voor puntenontsteking zonder aanpassingen en dan mis je nog de afstelstreepjes. Simpelste manier is een blokje met een dergelijke ontsteking met bijbehorende CDI overzetten op jouw Tomos.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers