• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

achteruit lopen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 02 dec 2013 00:07

Welke Tomos model heb je? youngster
Wat is het bouwjaar? 2005 (denk ik)
Sinds wanneer speelt dit probleem? nu
Wat is het probleem? schokken
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? het is mijn eerste klus bormmer dus te veel

Hallo allemaal.

Hey als ik nou achteruitloop zittende op de brommer heb ik weerstand, en begint de youngster te protesteren.
beetje schokkend dus mijn vraag wat heb ik verkeerd in elkaar gezet :?

Binnenkort vehikel in zwolle oldtimers kijken ben benieuwd eerste keer dat ik ga.
Wie weet zie ik nog een tomos. :wink:

En dan nog een vraagje,aangezien ik nog niet op het tuning deel kan forummen wat is het voordeel van malossie veertjes in je koppeling maken tegenover ingekorte tomos veren?
(ben reserve koppeling aan het be-leren haha)
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 02 dec 2013 09:13

Je hoort zeker hem zeker ook `takken` met achteruit lopen? Zo ja, dan is je vraagtekenveertje kapot.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 04 dec 2013 12:15

Hoi homoetje
Eigenlijk heb ik nog niet gekeken of de vraagtekenveer kapot is maar er zit net een nieuwe in.
hij schakelt wel soepel over van de 1 naar de 2,
toen ik nog geen vraagtekenveer er in had zitten begon die enorm te schokken en herrie te maken.
Mijn vermoeden gaat er naar uit dat tie nog heel is.
Binnenkort ga ik toch een gereviseerde koppeling er in zetten, dan kijk ik wel even.
MVG
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 dec 2013 19:30

Klinkt mij alsof de vrijloop van de koppeling niet werkt. Hierdoor neem je de krukas mee en dat "protesteren" zijn eigenlijk de compressieslagen van de zuiger in de cilinder. Heb je wel netjes en shim tussen het koppelingshuis en de 1e versnellingskoppeling zitten zodat het huis wat axiale speling heeft?

Btw, hoe zit dat vraagtekenveertje gemonteerd?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 06 dec 2013 20:16

Hey Shadow.

Het vraagtekenveertje heb ik eerst in het kleine gaatje gestoken dan om de langstekant achter het palletje gedaan.
Volgens mij was er ook maar 1 logische manier om het er in te stoppen zonder er kracht op te moeten zetten.
staat ook niet heel erg druk op of zo..

Het vrijloop van de koppeling zal het idd wel zijn (schokkende)dus de zuigerslag in het cilinder.
Maar ik zoek het tikkende geluid dan nog naar mijn verwachting zal dit de lager zijn,
die op de krukas in de rechter kap zit.
Deze zit niet lekker door dat de as aan het eind niet geheel recht ronddraait.
lijkt alsof er met een hamer op geramd is om bvb een lager er af te krijgen.

De shim zit er idd niet op ik heb op de tekeningen gekeken die via een webwinkel kan vinden.
In het vervolg ga ik beter kijken op de tekening. (dus idd nr 10 van tekening mis ik nog)

Dus door dat er speling op zit grijpt hij het huis bij het achteruitlopen dat is eigelijk wat je zegt met de shim?

Wat een beunblokje zit er onder mijn youngster er misde ook allerlei ringen ook om de assen onder de rechter kap.
Zodoende leer ik de tomosblok A5 goed kennen, en geniet er ook van het knutselen.
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 dec 2013 08:32

Vraagtekenveertje zit, als je achterop de vertanding kijkt en de pal recht boven zit, op 90 graden links ingehaakt en dan tegen de klok in (dus linksom) achter de pal. Dus zeg maar zoals jouw avatar, maar dan gespiegeld.

En idd nummer 10 bedoel ik. Die zorgt ervoor dat de koppeling segmenten niet tegen de trommel van het huis drukken. De shim is niet al te dik, maar net genoeg om voldoende ruimte te houden. Als deze gemonteerd zit kun je nog een kleine speling voelen door het huis in en uit te trekken.

Vwb de slingering van de krukas, dat is alleen vast te stellen door deze in een speciale houder te zetten en een klokmicrometer te gebruiken. Het hoeft overigens niet te komen doordat iemand heeft geprobeerd het lager eraf te krijgen, het kan ook komen door montage en de carterhelften niet meer aansloten. Dan toch met geweld dichtgedraaid met als gevolg dat de wangen van de krukas niet meer parallel staan.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 07 dec 2013 11:35

thx Shadow.

Weer wat geleerd waarschijnlijk heb ik toen ik met mijn zwager het blok gesplits heb,de kap er op gedraait en toen is het fout gegaan.
Ik wist toen nog helemaal niks van brommers en hij zei je kan gewoon de kap er op draaien tot hij op de lagers schiet.
Dat gaf een soort klap toen die er op schoot.
Word dat een andere krukas er in zetten?
Als ik de kap er af heb en de kickstart met de hand aandraai is het zichtbaar dat de krukaseind daar waar de kogellager zit scheef is.
Toen ik de kap er af draaide lag de kogellager in stukjes in de kap,ik kan me voorstellen dat je zo niet verder kan rijden?
Gaat het koppelingshuis dan ook slingeren met de tijd?
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 dec 2013 12:09

Kap erop trekken en dan met een klap in het lager is nooit fijn, maar dit hoeft niet de oorzaak te zijn van de slingering. Wel dat het lager in stukken lag, want daardoor heeft het uiteinde van de kruktap geen steun meer gehad waardoor eea krom is gegaan. Nu wordt het verhaal langzaam aan duidelijker. Overigens kan de kruktap al krom geweest zijn, zoals je eerder aangaf aangezien de kap niet lekker op de assen wilde komen. Let overigens wel op dat de middenvertandingas ook goed in het lager valt. Deze wordt maar aan 1 kant ondersteunt als de kap eraf is, dus ga dan ook niet zomaar kicken!

Vwb de andere vraag: Andere krukas? ja, als deze krom is wel.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers