• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Top verhogen + algemene vraag

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Sander91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sander91 » 13 apr 2014 21:17

Welke Tomos model heb je? Quadro estart A3
Wat is het bouwjaar? 2013
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aanschaf
Wat is het probleem? Motor houd in boven bepaalde snelheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Standaard versie

Hallo tomos liefhebbers,

Voor een tijdelijke werkzaamheden heb ik voor woon werkverkeer een mooie tomos aangeschaft. Voor paar dagen in de week rijd ik er per dag zo'n 35 km mee. Echter nu met dat mooie weer begint het me een beetje te irriteren dat wielrenners me gaan inhalen, en dat elektrische fietsen inhalen soms lastig is... De huidige topsnelheid ligt op 31 km per uur en op het moment dat ik dat rijd en ga een heuveltje af begin de motor over te slaan en komt er heel veel herrie uit de uitlaat.Op gewone rechte wegen kan hij kilometers lang de zelfde snelheid houden en loopt het soepel. Verbruik ligt zo rond de 1 op 40.

Ik zou graag de top net iets hoger hebben op de rechte stukken( tussen de 36 en 40). Hij moet bovenal heel betrouwbaar blijven en niet veel meer gaan verbruiken qua brandstof.

Nu heb ik geen ervaring met brommers in het algemeen en is dit mijn eerste, heeft er iemand tips om mij te helpen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 apr 2014 10:08

Begin eens met de ontsteking naar bromstand te zetten (voor zover er geen pick-up unit op zit). Dat scheelt iig met het overslaan op top.

Verder een andere uitlaat (zonder S-bocht en vernauwing), de zgn. Speedy (=imitatie) sigaar

Eventueel kun je nog wat doen met het achtertandwiel door deze te monteren met een aantal van 28 of 26 tanden. Daarmee neemt je top toe, maar lever je weer in trekkracht in.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sander91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sander91 » 14 apr 2014 19:34

Ik heb op dit moment geen S-bocht in mijn uitlaat:

Afbeelding

Weet iemand of het vervangen van deze uitlaat zin heeft?

Voor het omzetten van snor naar bromstand kan ik deze tutorial ook voor mijn type tomos gebruiken?
viewtopic.php?f=56&t=7252

Mijn contactslot zit aan de linkerkant kan ik deze er makkelijk afhalen? Hoe kan ik zien of er een pick up unit op zit?

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 14 apr 2014 19:44

Dit is een gewone standaard snor uitlaat de later hebben geen S bocht meer....vervangen voor een snellere is een optie...
een standaard snel en een ietsjes grotere sproeier in de carburateur doet wonderen.daarna achtertandwiel verkleinen en ik denk dat een heel eind komt...

Pick up is te zien aan de bobine: 2 draads geen pickup 4 draden is pickup...in dat geval is er geen snor of brom stand meer.

deze is voor 100% zeker voorzien van een pickup ontsteking.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 apr 2014 09:09

Katalysatorpijpen verstoppen naar mijn ervaring erg snel. Idd vervangen voor een standaard brompijp is zeker niet onverstandig.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 15 apr 2014 12:37

Die uitlaten zijn inderdaad k$t... ik heb er 2 gehad...

ik heb het volgende ontdekt:

Als je langdurig volgas rijdt komt de katalysator op temperatuur en brandt ie zichzelf schoon...Soms gaat dat gepaard met enorme rookwolken als de pijp vol zat met olie van korte ritjes ;)

Bij mijn brommer moest ik toch een kilometer of 6 onafgebroken volgas rijden voor ie op bedrijfstemperatuur komt...het kreng wordt dan zo heet dat de lak van achteren wit uitslaat en je lelijke brandwonden oploopt als je de uitlaat per ongeluk aanraakt...leuk als je je brommer op slot zet met een beugelslot....

In de stad lukt je dat nooit een keer en komt ie niet op temperatuur en bakt ie vlot een keer dicht.

mijn eerste uitlaat hield het 15000 kilometer uit en raakte toen alsnog verstopt.
de uitlaat van mijn nieuwe brommer is nog steeds goed en alleen vervangen omdat ik wat betere prestaties wou.

een uitlaat die begint te verstoppen kun je soms redden door een paar keer lange tijd volgas te rijden (enkele kilometers)...schrik dan niet als er een enorme partij rook uit komt.gewoon doorrijden tot ie uitgerookt is..hij is dan weer een heel stuk opgeknapt.

ik heb alleen ervaring met de brom versie.

voordelen zitten er wel aan....geen stank oliewalm of olielekkage uit de uitlaat als ie regelmatig op temperatuur komt

Sander91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sander91 » 18 apr 2014 15:02

Ik heb vandaag een Speedy standaard snel uitlaat op de tomos gezet, ben er daarna stukje mee gaan rijden en valt me op dat hij wel een stukje meer lawaai maakt dan hij deed met de oude standaard uitlaat. Heeft dat nog te maken met de standaard sproeier die er in zit? Of is dat normaal?

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 18 apr 2014 20:21

loopt ie verder goed en trekt ie goed door naar zijn top?

zoja niets aan doen zo nee sproeier een of twee maatjes groter (hangt van de bromfiets af is bij iedere brommer weer anders)

een standaard snel kan iets meer geluid produceren dan een standaard uitlaat maar ze zullen je er niet mee aan de kant zetten ;)

Ik neem aan dat je uitlaat niet lekt aan de uitlaatpoort? (zoja dan hoor je natuurlijk ook extra lawaai)

Sander91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sander91 » 19 apr 2014 00:07

Ik heb pakking vervangen en stevig aangedraaid, hierbij knapte de eerste x het boutje af, na deze te hebben vervangen heb ik hem vastgezet met iets minder kracht. Is er nog een manier om te controleren of hij lekt?

Hij loopt iets harder dan hij met oude uitlaat deed, en trekt normaal op. Geluid lijkt wel van de voorkant te komen, maar dat kan ook de galm in de uitlaat zijn.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 19 apr 2014 08:11

Hand voor de uitlaat houden met lopende motor.
Hij nag bij je uitllaatflens niet lekken.
Anders de moeren voorzichtig iets vaster zetten
De galm verdwijnt naarmate er zich meer olie resten afzetten in de uitlaat

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki