• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 120 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • …
  • 158
  • Volgende
martinozz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martinozz » 21 apr 2014 19:34

Afbeelding

is dit goed olie voor in het blok van mijn tomos flexer ?

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 22 apr 2014 15:52

voor in je blok is dit prima. voor in je tank zou ik gewoon 2takt olie bij de benzinepomp kopen en dan zelf mengen of als je geluk hebt kant en klare brommermix tanken, maar helaas is dit bijna niet meer te krijgen (iig in rotterdam zuid zie ik het nauwelijks)
heb ik ook gelijk een vraagje, bij rotterdam/ridderkerk is er nog wel een benzinepomp die dat heeft? want stel ik sta weer zonder benzine, wil ik niet weer pure 95 erin gooien in de hoop dat ik thuis kom :roll:
knowledge is power, strengh is just a tool

Cookie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Cookie » 23 apr 2014 22:51

Beste,

Aangezien mijn tomos snor a35 niet helemaal lekker liep, denk aan roken en bij stil stand schokken/klappend geluid.
Heb ik vandaag besloten het blok uit elkaar te halen, alles schoon te maken en alles goed na te lopen.

Nu viel mij als eerste op dat het kleine tandwiel(zit één grote + kleine op 1 as) langs de koppeling buizing kan schuren, is dit normaal? Een kleine spelling?

En ondanks dat de verkoper mij vertelde dat de snor in originele staat was ben ik bang dat ik behoorlijk ben opgelicht, zo blijkt de pakking tussen de cilinderkop niet meer aanwezig te zijn voor hogere compresie en is de bus in de inlaat op beunhaas manier uitgeboord :(

Hier over is mijn vraag hoeveel effect zal die bus hebben met het oog op een kenteken keuring, te hoge snelheid?

En als laatste is mijn zuiger zwart en zit er aan 1 kant wat roet/bruin aan de zijkant, denk zelf al te weten wat het probleem is, kapotte zuiger veren :(

Momenteel liggen een aantal onderdelen in een badje maar mochten jullie foto's ter aanvulling willen dan hoor ik het graag.

Gr,

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Kstandard
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kstandard » 24 apr 2014 20:49

Ik heb vorige week een tomos standard gekocht met a5 blok.
Hiervoor heb ik een nieuwe uitlaat en cilinder nodig, maar eigenlijk kan ik hier helemaal niet van vinden.
Kan iemand mij misschien vertellen waar ik een a5-uitlaat en/of een a5-cilinder kan kopen?

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 24 apr 2014 21:50

A5 blok is standaard, alles wat onder "A35" past, past onder een A5 blok.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 24 apr 2014 22:28

http://www.tomoshop.nl/catalog/tecnigas ... -1384.html

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

koenvanginderen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor koenvanginderen » 26 apr 2014 18:19

ik heb een vraag!
ik heb een tomos 65 cc met een Dell'Orto 15-15 carburateur.
meestal is het gewoon een keer kicken en hij loopt.
maar na een kwartiertje rijden valt die uit en moet ik hem weer een tijdje laten staan en dan doet hij het gewoon weer goed.
wat kan dat zijn?

gr koen

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 28 apr 2014 23:29

Hoi. Ik heb een vraagje.
Ik heb een tomos funtastic snor uitvoering. En ik ben bezig om hem iets harder te laten lopen. Zeg maar net zoals de brom versie.
Ik heb er al een speedy uitlaat opgezet. Dikke koppakking verwijderd. En een 14mm carb erop gezet. Nu las ik ergens dat het standaard atw van een brom versie 20 is. Kan iemand dit met zekerheid zeggen? En trekt die dan niet heel sloom op? Ik heb nu gewoon het standaard atw van een snor versie. 31 als ik me niet vergis? En weren jullie ook waar ik die kan bestellen want op de tomoshop zie ik em niet staan.

Alvast bedankt!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 29 apr 2014 00:16

Standaard brom is volgens mij 24, maar 26 zou ook kunnen.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 29 apr 2014 15:32

Oh okee. Ik zag ni laatst een 65cc voor mijn tomos. Welk achtertandwiel zou ik dat moeten nemen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 apr 2014 17:47

Voor zover mijn kennis gaat met die nieuwere Tomossen zoals de Funtastic en Pack'R (qua uitvoering gelijk alleen de ene is wat stoerder qua uiterlijk) is daarvoor wel een 20 tands achtertandwiel verkrijgbaar, maar pin me er niet op vast. Overigens is deze NIET geschikt voor de A35 zoals wel onterecht wordt vermeld. De stergietwielen hebben een grotere diameter bij de naaf zodat de ketting niet goed op de tanden komt te liggen bij montage van dit tandwiel. Voor de A35 typen (en gerelateerde afgeleiden zoals S25) is het kleinste achtertandwiel 22.

Belangrijk met het kopen van het achtertandwiel is of het naafgat groot genoeg is (39,2 of 43 mm) en de bevestigingspunten van de bouten kloppen (4 of 5 gats).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sremor
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sremor » 01 mei 2014 15:06

Hey!
Ik had een vraag, ik heb net een nieuwe uitlaat (techno bos) onder mijn tomos s25/2 gezet.
Nu gaat die geen km harder :s, ik heb mijn sproeier ook nog niet vervangen. Dit moet ik nog doen.
Alleen ik vind het zo vreemd dat die helemaal niks harder gaat. Is dit normaal of heb ik de uitlaat niet goed gemonteerd?
Ik hoor het geluid ook niet uit mijn uitlaat, maar onder mijn motorblok vandaan komen. Nu dacht ik dat ik hem dan te los had aangeschroeft. Maar ik kan hem nieteens strakker schroeven. Nieuwe pakking is ook meteen erbij geinstalleerd.

alvast bedankt!

biersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor biersmurf » 01 mei 2014 16:26

Hey!
Ik had een vraag, ik heb net een nieuwe uitlaat (techno bos) onder mijn tomos s25/2 gezet.
Nu gaat die geen km harder :s, ik heb mijn sproeier ook nog niet vervangen. Dit moet ik nog doen.
Alleen ik vind het zo vreemd dat die helemaal niks harder gaat. Is dit normaal of heb ik de uitlaat niet goed gemonteerd?
Ik hoor het geluid ook niet uit mijn uitlaat, maar onder mijn motorblok vandaan komen. Nu dacht ik dat ik hem dan te los had aangeschroeft. Maar ik kan hem nieteens strakker schroeven. Nieuwe pakking is ook meteen erbij geinstalleerd.

alvast bedankt!
Nog een pakking erop jonge
Doe ook gelijk een sproeier erop die 1 of 2 maten groter is.

Oke ik heb een raadseltje voor jullie.

Als ik kick is het net alsof hij niet vonkt.
Door de bobine gaat stroom en heb 2 werkende bougies geprobeerd,
deo spuiten over mijn powerfilter en kicken doet ook niks.
rararara
Omdat een Tomos gewoon veel vetter is.
mijn Tomos --> http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=17965

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 01 mei 2014 22:29

Hallo,

Ik heb dus mijn stuurslot uitgeboord maar ik krijg hem er nu niet uit, heb ik het wel goed gedaan? En hoe krijg ik hem eruit? Helemaal uit elkaar halen?

Bijlagen
IMG-20140501-WA0010-1.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2014 08:56

Ik zou idd de voorvork eens helemaal uit het frame halen en dan met een doorslag het slot vanaf de binnenkant eruit tikken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 03 mei 2014 17:37

Ik zou idd de voorvork eens helemaal uit het frame halen en dan met een doorslag het slot vanaf de binnenkant eruit tikken.
Oke dat maar eens doen dan, ik ben net bij een winkel geweest voor een nieuw stuurslot en die zegt dat die dingen heel makkelijk breken dus dat je er weinig aan hebt, is dit waar? Kan ik hem beter niet vervangen?

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 03 mei 2014 23:30

ja ze makkelijk te breken
Neem een grotere boor en hij komt er wel uit

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

bossie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bossie » 05 mei 2014 08:19

Goedemorgen,

Ik heb onlangs mijn bi-turbo uitlaat vervangen door een homoet. Na wat over en weer geneuzel met sproeiers zit uiteindelijk de 'originele' sproeier (lees: die erin zat met de bi-turbo), maat 53 er weer in. Had op advies eerst een paar maten groter geprobeerd (58 & 56) maar daar ging ie op viertakten. Met de Bi-turbo haalde ik makkelijk de 60 km/u maar met die Homoet gaat ie niet veel harder terwijl ik dat wel had verwacht. (aangezien de grafiek aangeeft dat de homoet qua top een stuk hoger ligt). Nou heb ik bij het vervangen ook de uitlaatpakking vervangen en kwam tot de conclusie dat de oude pakking groter was (ik vermoed voor 70cc). Zou dit HET verschil kunnen maken? Voor de rest is mijn Tomos gewoon een standaard brom(A3, 50cc, 14/12 carb, TWV 26-22) of heb ik nog iets anders over het hoofd gezien?

Kleine voetnoot: Ik heb de Tomos 'gekregen' met een standaard-snel uitlaat(met spoeier maat 53), en men beweerde dat ie 65 km/u liep maar dat heeft ie nog nooit gehaald.

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 05 mei 2014 12:20

Ik vermoed dat de je grafiek bedoeld die ik ooit gemaakt heb. Die geeft enkel de capaciteit van de uitlaat weer, niet zozeer hoe ze presteren op een bepaalde cilinder.
In dit geval zal jouw originele cilinder niet voldoende kracht leveren om de volledige capaciteit van de homoet te benutten.
Zeker met jouw zware tandwiel verhouding 26-22 zal erg veel moeite moeten doen om op snelheid te komen. Ik denk dat je met een paar tandjes groter achterop nog steeds even hard gaat.
Overigens moet je niet verschillen van meer als 5kmh verwachten bij een tomos, zeker met ori cilinder. Zelfs met een dikke 70cc setup raak je krap aan de 75kmh.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

bossie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bossie » 05 mei 2014 13:13

Ik vermoed dat de je grafiek bedoeld die ik ooit gemaakt heb. Die geeft enkel de capaciteit van de uitlaat weer, niet zozeer hoe ze presteren op een bepaalde cilinder.
In dit geval zal jouw originele cilinder niet voldoende kracht leveren om de volledige capaciteit van de homoet te benutten.
Zeker met jouw zware tandwiel verhouding 26-22 zal erg veel moeite moeten doen om op snelheid te komen. Ik denk dat je met een paar tandjes groter achterop nog steeds even hard gaat.
Overigens moet je niet verschillen van meer als 5kmh verwachten bij een tomos, zeker met ori cilinder. Zelfs met een dikke 70cc setup raak je krap aan de 75kmh.
Mooi en helder antwoord. Bedankt!

Hoe zou ik 'm dat nog iets verder kunnen 'tweaken' zonder meteen een andere cylinder te monteren? (bijv. een 15/15 carb.)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 120 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121