• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Een "beetje" opvoeren . . . sleeper style!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Oudere Jongere
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oudere Jongere » 21 apr 2014 14:22

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Nog niet . . .
Wat is het probleem? Algehele traagheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nope . . .

Vraagje:

Oudere jongere (ik dus), heeft een paar vragen m.b.t. z'n -mogelijk- nieuwe gemotoriseerde autoped :lol: (sorry, bedoel het niet verkeerd).

Ik ben nu aan het rondkijken -en heb al een op het oog- voor een Snor met achterstallig onderhoud onderhoud (hou van knutselen). Volgens de verkoper een A35, maar als ik een kenteken check doe, krijg ik modeltype S25 er uit . . . Klopt de opgave van verkoper niet of is dat gewoon een andere modelnaam t.b.v. de handel?

Ik ben dus op zoek naar een snor voor naast m'n andere "brommer" (+ 1000cc), want ik vindt het ook heel lekker om eens zonder helm door de polder kunnen sturen op zoek / onderweg naar een leuke visstek. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar wat te knutselen . . .vandaar de Tomos zoektocht. En ook een stukje jeugdsentiment, heb er ooit een gehad (je weet wel, met zo'n hoog stuur . . .. in die tijd dus :lol: ). Ik heb een beetje het idee, dat een A35 wel het meest makkelijke model is om het e.e.a. voor te krijgen ook . . .

Nou heb ik al een paar keer op een snor van een vriendin van me gereden, maar daar zit geen gang in. Ik ben zelf aardig groot / fors (lees: zwaar) en als ik op die Tomos voort tokkel, komen een beetje sportieve bejaarden me op de fiets voorbij . . . . ietsje te traag dus. Nou ben ik niet, zoals een hoop forummers hier, op zoek naar het maximale uit de Tomos . . . als ik echt heel hard wil, stap ik wel op die andere "pocket rocket"

Nou heb ik aardig wat motor sleutel kennis / ervaring en kan ik zelf gaan experimenteren met van alles en nog wat, maar als ik zo het forum een beetje besnuffel, zitten hier een hoop gasten met heel veel kennis van wat er allemaal kan / niet kan, wat er op de markt is en zo voort . . .

Ik zoek een configuratie die er voor zorgt dat ik een gangetje van 40 / 50 kan rijden, ook nog een beetje trekkracht over hou zodat ik niet de eerste 50 meter hoef mee te steppen en, heel belangrijk, het hele verhaal er van buitenaf nog lekker standaard uit ziet . . . dus geen mega expansie uitlaten, extra koelers, air grabbers en zo . . . Dit om zo min aandacht te trekken van veldwachten en pikgrage vingers en wil ook niet al te veel @#fusherrie maken. . . . grotere cilinders, zuigeraanpassingen, carburatie en al het andere geen probleem . . . .

Nah, ben benieuwd wat voor reacties ik krijg . . . :)

En o ja . . . niet beginnen over afvallen en aerodynamische pakken . . . want dan mag je een rondje met me de ring in! :lol: (geintje, ik ben lief) 8)

Petertjeehh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Petertjeehh » 28 apr 2014 18:02

Alhoewel ik nieuw ben op dit forum en zelf ook een vraagstuk heb lopen (tegenovergesteld: terugvoeren) kan ik je in ieder geval het volgende vertellen over waar naar ik gezocht heb en de antwoorden die ik gevonden heb.

Zoals het mij duidelijk is kun je je brom/snorfiets relatief gemakkelijk sneller/langzamer laten lopen door middel van een aantal aanpassingen (combinaties).

Mij is aangeraden om een achtertandwiel te vervangen voor een met meer tanden er op, zodat ik langzamer ga. Dit zou ik moeten combineren met een lichtelijk nauwere uitlaat en een sproeier die 2 maatjes kleiner is.

Dit verhaal is voor jou omgekeerd, dus:
Kleiner tandwiel, een paar maatjes grotere sproeier en een uitlaat die zijn gassen makkelijker loslaat.

Het antwoord van Jasper in mijn topic zou dus wellicht jou ook kunnen helpen:
Tikken is de koppeling, is idd normaal. Wat betreft de snelheid kan je het beste een wat groter achtertandwiel monteren (gok dat er nu 24 tands op zit), wissel deze dan voor bijvoorbeeld een 28 tands. Als je er een "nauwere" uitlaat op zet (uitlaat met een dunnere bocht, evt een krul in de bocht) dan moet je idd ongeveer 2 maten terug in je sproeier, dit is makkelijk zelf te doen allemaal. Ik ben ook wel tevreden met mijn setup nu, loopt 40-45, miusschien ook een idee voor jou:
-Twv 26/26
-Sproeier 54
-Uitlaat Techno 28mm (standaard snel)
-DMP Bromkop

Ik hoop je geholpen te hebben, wens je succes en veel plezier van je Tomos!

Mvg Jasper

Hopende je met dit bericht op het goede pad gezet te hebben, ook al ben ik zelf behoorlijk nieuw in het sleutelen aan brom/snorfietsen.

Succes verder!

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 02 mei 2014 00:20

Je wilt een A35 of een snor ?

Een S25 opvoeren zou ik niet aan beginnen, dat kan alleen met een bromcilinder. Bij mij paste de pistonpen ook niet door mijn drijfstang heen, dus ik raad je aan om gewoon een bromblok met cilinder te halen.

65cc trekt eigenlijk altijd wel lekker op en loopt lekker met een 15-15 en een pijp met een flinke expansiepijp.

Dus als je zonder helm wilt rijden zou ik een S25 kopen en er een blok van een A35 op gooien. bij het blok van een A35 hoort meestal wel een andere carb. S25 standaard carb is geloof ik een 12mm en die van een brom 14/12.

Ook wil ik graag nog even reageren op pietertjeeh,

Een kleiner achtertandwiel zorgt voor een hogere top (dat heeft een limiet), maar zal er ook voor zorgen dat je langzamer optrekt.

Succes er mee !

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen