• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Terugvoeren / Tikken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Petertjeehh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Petertjeehh » 23 apr 2014 18:59

Welke Tomos model heb je? Youngster 25
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Tikkend geluid van een beetje toeren naar stationair
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Net gekocht

Hallo Forumgebruikers!

Ik heb me zojuist aangemeld hier omdat ik e.e.a. wil vragen over mijn net gekochte Tomos.
(Ik kan hem woensdag 30 april ophalen) Verder heb ik zelf weinig tot geen kennis over snorfietsen/bromfietsen, maar een goede vriend gelukkig wel. (die kan mij dus assisteren als er iets gedaan moet worden)

Vanmiddag bij de "dealer" even een testritje gemaakt.
Het volgende heb ik mijn vraagtekens bij:

- Wanneer ik stilstaand iets toeren maakte en terug liet komen naar stationair is er een aanwezige tik ergens vanuit het blok.
De verkoper zei dat dit normaal was en als een Tomos niet zo tikt op dat moment je hem niet moet kopen..
Mijn vraag aan jullie is of dit normaal is of dat ik me zorgen moet maken of iets na moet kijken.

- De snor loopt op dit moment tussen de 45 en 50 km/h. De verkoper vermelde dit netjes en na dat ik gevraagd had wat er moest gebeuren om hem 'terug te voeren' antwoordde hij dat het makkelijkste is om de uitlaat te vernauwen en een kleinere sproeier in te zetten. Klopt dit? Of wat raden jullie aan?
Ik ben van plan om regelmatig langs een drukke weg te rijden waar politie niet uitgesloten is. Vandaar dat ik hem het liefst tussen de 30 en 35 km/h zou willen laten rijden.

Dat is het voor nu, alvast bedankt voor de reactie(s) en het tijd nemen om dit verhaal te lezen!

Jaspero.
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jaspero. » 23 apr 2014 20:15

Tikken is de koppeling, is idd normaal. Wat betreft de snelheid kan je het beste een wat groter achtertandwiel monteren (gok dat er nu 24 tands op zit), wissel deze dan voor bijvoorbeeld een 28 tands. Als je er een "nauwere" uitlaat op zet (uitlaat met een dunnere bocht, evt een krul in de bocht) dan moet je idd ongeveer 2 maten terug in je sproeier, dit is makkelijk zelf te doen allemaal. Ik ben ook wel tevreden met mijn setup nu, loopt 40-45, miusschien ook een idee voor jou:
-Twv 26/26
-Sproeier 54
-Uitlaat Techno 28mm (standaard snel)
-DMP Bromkop

Ik hoop je geholpen te hebben, wens je succes en veel plezier van je Tomos!

Mvg Jasper

Petertjeehh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Petertjeehh » 28 apr 2014 17:00

Tikken is de koppeling, is idd normaal. Wat betreft de snelheid kan je het beste een wat groter achtertandwiel monteren (gok dat er nu 24 tands op zit), wissel deze dan voor bijvoorbeeld een 28 tands. Als je er een "nauwere" uitlaat op zet (uitlaat met een dunnere bocht, evt een krul in de bocht) dan moet je idd ongeveer 2 maten terug in je sproeier, dit is makkelijk zelf te doen allemaal. Ik ben ook wel tevreden met mijn setup nu, loopt 40-45, miusschien ook een idee voor jou:
-Twv 26/26
-Sproeier 54
-Uitlaat Techno 28mm (standaard snel)
-DMP Bromkop

Ik hoop je geholpen te hebben, wens je succes en veel plezier van je Tomos!

Mvg Jasper

Hallo Jasper,

Hartelijk dank voor je reactie!

Je legt uit dat jouw Tomos 40-45 km/h loopt. Toch zou ik die van mij net iets langzamer willen hebben. (max 40km/h het liefst net iets daar onder zelfs)
Ook heb je het over een "bromkop", zou je misschien iets specifieker kunnen zijn over wat er precies gedaan moet worden.
Het tandwiel bijvoorbeeld, zit bij het blok of bij het achterwiel? En wat is een bromkop?

Een onderdelen lijst voor een setup tot max 40km/h + prijsindicatie zou fijn zijn! (zo dat ik als leek een boodschappenlijstje heb :) )

Wederom bij voorbaat dank.

Petertjeehh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Petertjeehh » 01 mei 2014 17:23

*Bump*

Iemand concrete stappen voor mij om mijn tomos 30-35 te laten lopen?

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 01 mei 2014 23:52

Ik zou beginnen met de tandwielen, kosten geen drol en is zeker weten effectief.

om de andere vragen ook maar te beantwoorden:

Een bromkop is de cilinderkop van een bromcilinder. Dat ding waar "tomos" op staat en waar je bougie in zit. Ik zou niet weten wat je er mee zou moeten doen als je langzamer wilt, beter laten zitten.

Om je brommer zachter te laten lopen neem je achter een groter tandwiel of voor een grotere, dat maakt niet uit. Ik zou je achtertandwiel veranderen, omdat het verschil van je voortandwiel extreem te merken is per tandje en bij je achtertandwiel dat iets minder extreem is. En niet te vergeten, als je een te grote voortandwiel pakt past hij niet meer in je kickstarter kap.

Je zult zelf maar even moeten zoeken naar je gewenste tandwiel, hier een voorbeeld:

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8314

Petertjeehh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Petertjeehh » 02 mei 2014 04:32

Ik heb inmiddels een 28-tands tandwiel gekocht en een sproeier (kleiner naar schatting) voor € 10.-

De monteur van de brommerzaak vertelde echter dat het weinig verschil zou maken.. en daarbij nog dat ik de ketting ook zou moeten vergroten, aangezien ik een groter tandwiel zou gaan plaatsen... Dit word toch wel een ingewikkeld verhaal, aangezien de ketting verlengd moet worden.

Ik rijd op dit moment met veel plezier op mijn Tomos, maar in mijn achterhoofd blijft de gedachte dat als ik gepakt wordt ik zwaar de klos ben met de snelheid die hij nu loopt. (recent om de hoek een loods ingericht geweest voor brommercontrole. Alle brom/snorfietsen werden door motoragenten meegenomen naar deze plek voor controle.)

Om toch in te haken op Maarten-Jan zijn verhaal; Ik zou dan dus de ketting moeten vergroten. Is dit gemakkelijk te doen?

Petertjeehh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Petertjeehh » 02 mei 2014 04:34

Ik heb inmiddels een 28-tands tandwiel gekocht, deze is aanzienlijk groter als het huidige gemonteerde tandwiel, en een sproeier (kleiner naar schatting) voor totaal € 10.-

De monteur van de brommerzaak vertelde echter dat het weinig verschil zou maken.. en daarbij nog dat ik de ketting ook zou moeten vergroten, aangezien ik een groter tandwiel zou gaan plaatsen... Dit word toch wel een ingewikkeld verhaal, aangezien de ketting verlengd moet worden.

Ik rijd op dit moment met veel plezier op mijn Tomos, maar in mijn achterhoofd blijft de gedachte dat als ik gepakt wordt ik zwaar de klos ben met de snelheid die hij nu loopt. (recent om de hoek een loods ingericht geweest voor brommercontrole. Alle brom/snorfietsen werden door motoragenten meegenomen naar deze plek voor controle.)

Om toch in te haken op Maarten-Jan zijn verhaal; Ik zou dan dus de ketting moeten vergroten. Is dit gemakkelijk te doen?

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 03 mei 2014 01:16

Tja, dat kan door één schakel door te slijpen en nieuwe schakels er op te zetten van een andere ketting. Probleem is wel dat je dan een 2de ketting nodig hebt en je met 2 visjes rond rijdt.

Als het echt niet past zou ik gewoon een nieuwe ketting kopen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers