• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe uitlaat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 20:23

Welke Tomos model heb je? Youngster 25
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Nieuwe uitlaat maakt de Tomos sneller, terwijl hij langzamer moet!
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Uitlaat gekocht en vervangen

Gister voor €45.- bij de bromboer een gloednieuwe uitlaat gekocht.
De monteur van de winkel vertelde dat dit sowieso iets van mijn max. snelheid zou moeten afsnoepen.

Vandaag gewisseld met de oude en..... Hij gaat 4 km/h sneller!

Heb er overigens een buisje (trechtervorm. prop?) bij gekregen omdat ik duidelijk aangaf dat hij langzamer moet lopen.
Die zit er nu niet bij in, maar de uitlaat op zichzelf zou al een verschil moeten maken, aldus de monteur.

Helden van het Tomosforum, ik ben radeloos en wil simpelweg de snelheid er uit halen, omdat ik niet gepakt wil worden.
Hij rijdt nu op de teller 45km/h en ik wil hem naar ~30-35km/h


Wat ik dus nu in huis heb:
- Oude uitlaat
- Nieuwe uitlaat (verlengde demper, chroom, volgens mij origineel)
- Huidige sproeier 51
- Op de plank sproeier 49 liggen

(Overigens geprobeerd die sproeier 49 er in te doen, maar kreeg duidelijk te weinig benzine en viel uit zonder choke.)



Vertel me a.u.b. wat ik het beste kan doen. bvd. :)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2014 20:30

Uitlaat is nieuw en zal dus beter de gassen doorlaten dan de oude (meer vervuild en verstopt). Hierdoor kan de motor makkelijker zijn gassen kwijt en dat resulteert in een iets hogere snelheid. Is het wel een snor uitvoering of imitatie snel? Wat heb je nog meer veranderd dan alleen de uitlaat, want een standaard snor uitvoering van de Youngst'R loopt toch echt af-fabriek 25 km/uur.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 20:32

Ik heb hem 2 weken geleden zo gekocht bij de bromboer, 2e hands.

Heb duidelijk aangegeven dat ik hem langzamer wil laten lopen. De monteur zei tegen mij dat ik de uitlaat moest vervangen en dan moest gaan zoeken naar de goeie sproeier en dat dat wel degelijk effect zou moeten hebben.
Ik heb hierbij de schroeven (verroest) met moeite vervangen door nieuwe, nieuwe pakking en de uitlaat dus.

Verder is hij nog zoals ik hem heb gekocht.

Dit is wat ik wijsgemaakt ben..
Laatst gewijzigd door Petertjeehh op 15 mei 2014 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2014 20:33

Wat zat erop? Met of zonder bocht onder het blok door? En wat is de diameter van de bocht nu?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 20:34

ik ga even foto's voor je maken.. Lijkt me duidelijker dan dat ik het als leek ga uitleggen ;)

standby
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2014 20:40

Volgens mijn info is de Youngst'R af-fabriek uitgeleverd met een kat-uitlaat:

Afbeelding

Elke andere uitlaat zal resulteren in een snelheidsverhoging, want die laten de gassen beter door. Als je een sigaar hebt zoals onderstaande is dit een brom uitvoering en dan is het niet zo gek dat ie harder loopt:

Afbeelding
Imitatie snel/ bromuitvoering

Afbeelding
Dit is de snor uitvoering, vanwege de dunnere pijp en bocht in de voorpijp.

Afbeelding
Origineel snor kat-pijp, zonder die S-bocht is dit een brom versie..

Btw, ik ben even weg voor andere zaken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 20:59

hierbij de foto's zoals hij er nu uitziet met de oude (zwarte) en nieuwe (chromen) uitlaat.

Aan de post hierboven te zien heb ik inderdaad de bromuitlaat gekregen en niet de snoruitlaat.
Is de bromboer verplicht deze van mij terug te nemen (onbeschadigd) of kan hij dit weigeren en ben ik met een 'nutteloze' uitlaat de winkel uitgestuurd?



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2014 21:40

Voor zover ik kan beoordelen obv de foto's lijkt het alsof de voorbocht en rest van de pijp dikker is en daardoor meer gassen kan doorlaten dan de standaard kat-pijp. Ik zou even bellen morgen en overleggen met degene die je deze uitlaat heeft verkocht.

Hoe zat het met de rest van de setup?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 21:44

Ga ik morgen doen! Bedankt tot dusver.

De rest van de setup heb ik geen idee van. Wat er in het blok zit ,wat voor blok het is, carburateur type....
Ik heb geen flauw idee. :|

Kan ik iets opzoeken voor je op de Tomos wat je vraag zou kunnen beantwoorden?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2014 21:48

Type carburateur, aantal tanden van achtertandwiel, alles wat niet standaard op deze Tomos hoort. Er zit een sticker bij het motorblok op het frame geplakt, daar staat de af-fabriek setup op. Check dit met wat er werkelijk op zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 21:49

Ik zal nog eens kijken ;)
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 15 mei 2014 22:12

Dit is wat ik kon vinden:


Carburateur
Afbeelding


Luchtfilter
Afbeelding


Op het cilinderblok (TOMOS A5)
Afbeelding


Bromkop (D 25)
Afbeelding


Tandwiel achter (22 tands)
Afbeelding


Nieuw tandwiel welke ik heb liggen (28 tands)
Afbeelding


Prop? die ik kreeg en volgens de monteur in de buis van de nieuwe uitlaat moest verzinken
Afbeelding


Prop? #2
Afbeelding



Er is mij overigens verteld dat als ik het grotere tandwiel zou gaan plaatsen de ketting ook verlengd zou moeten worden, wat ik niet zelf kan.

Kun je iets met de foto's?
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor Timo » 16 mei 2014 14:36

Nooit zomaar een nieuw tandwiel plaatsen op een gebruikte ketting. Dan loopt alles naar de klote. Ga je een nieuw tandwiel plaatsen, dan zul je dus meteen beide tandwielen en ook de ketting nieuw moeten plaatsen. Deze kun je dan ook makkelijk op maat maken.

Verder zal je snelheid ook lager worden en je acceleratie hoger wanneer je een groter tandwiel plaatst.

De bromkop zal over t algemeen niet voor heel veel snelheidsverschil zorgen (hooguit +3) maar zorgt daarentegen weer wel voor meer acceleratievermogen (kleinere compressieruimte)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2014 17:04

Op de foto's zie ik niets bijzonders aan de setup (standaard SHA 14/9 carburateur, luchtfilterhuis en snorkop (D25 op koelvin). Echter, de prop in het spruitstuk en de flippo met slang in het filterhuis kunnen verwijderd zijn. Dat zijn begrenzers. En wat betreft het achtertandwiel (22 tands) is dit voor een bromversie. Zet je een grotere achterop dan neemt de snelheid af en trekkracht toe zoals Timo het al verwoord heeft. Meest gangbare hier is 26 tands achter als compromis tussen snelheid en trekkracht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Ping » 16 mei 2014 22:19

Als je van een 22 naar 28 ATW gaat kom je een paar kettingschakels te kort :lol:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 17 mei 2014 02:24

Ik zou voor een nieuwe set tandwielen en ketting gaan, met VTW 27 of 26 en ATW 31.
TWV 27-31 is origineel voor de snoruitvoering van de Youngster.

Let wel op dat je een VTW haalt die geschikt is voor een Youngster,
Want die verschillen met die van de ''normale Tomos'' A35.
Voor de ATW kan je ook een VTW 31 van een A35 halen. Want voortandwiel van een A35 en een achtertandwiel van een Youngster zijn namelijk hetzelfde :wink: Vergeet niet een nieuwe ketting te bestellen en 2 nieuwe borgringen natuurlijk (2x VTW borgring van een A35)

Voor inkorten van de ketting kan je een kettingspons halen. bijvoorbeeld zoals deze:
http://www.tomoshop.nl/catalog/kettingp ... -1380.html

Op de beun manier met een slijptol kan ook, staat vast nog wel ergens op het forum hoe dat moet. :x

Hiermee zou je ongeveer de 30 tot de 35km/u wel mee moeten halen.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 18 mei 2014 00:57

Vandaag wederom bij de brommerboer geweest met uitlaat + prop.

Zij deden er, zoals gewoonlijk, weer erg luchtig over en hebben in de prop een kruis gezaagd en verder dicht geknepen.
Ik ga deze in de nieuwe uitlaat doen en er wederom onder zetten; volgens hun zou dit toch echt verschil moeten gaan maken.
Daarna afstellen met een iets kleinere sproeier zou het moeten oplossen om langzamer te gaan.

Ik ga het proberen, voor nu heel erg bedankt voor alle reacties en hulp.
Als ik er niet uitkom morgen ga ik dit topic raadplegen om jullie tips te gaan uitvoeren.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Thrackan » 23 mei 2014 10:27

Als je €45 hebt betaald voor een chromen imitatieuitlaatje zou ik sowieso een andere bromboer zoeken. €25 is daar een veel beter bedrag voor.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Petertjeehh
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2014 18:50

Berichtdoor Petertjeehh » 23 mei 2014 12:59

UPDATE:

Een aantal dagen terug heb ik de prop met ingezaagd kruis vernauwd en in de uitlaat gedaan.
Hij trekt iets moeilijker, maar effectief; de topsnelheid op mijn meter is van 45+ naar ~40 gegaan.
Bij topsnelheid krijg ik wel een soort knetter/brom in de brommer, gas los en de brom is weg. (is dit erg?)
Ik wilde nog langzamer dus had al wat ideetjes in gedachten.

Gister was ik met mijn maatje een stukje aan het rijden wanneer een motoragent ons voorbij kwam. Wij reden rustig verder en binnen 10 seconden zat hij voor ons en wees naar de kant van de weg. In het gesprekje werden we verzocht onze rijbewijzen in te leveren en mee te rijden naar de controleplaats; de politie heeft hier dus voor de 2e keer in 1 week en 3e keer in 1 maand een controle gehouden.

Op de weg er naar toe zeiden we tegen elkaar dat we de spreekwoordelijke sjaak waren en baalden als een stekker.

Bij de rollerbank vertelde de agenten dat ze bekeuren vanaf 35 km/h aangegeven door de rollerbank.

Mijn Youngst'r kwam op 32 km/h en die van mijn maatje op 34 km/h.
We konden direct weer gaan zonder bekeurd te worden wat een enorme opluchting was, en het geluk dat ik met mijn voorgevoel dus toch doorgezet heb hier op het forum en de prop geplaatst heb.

Mijn zaak is dus op de proef gesteld door de Politie zelf en is geslaagd voor de rollerbank. Allen hartelijk dank voor het meedenken en het advies!

Dit topic mag op slot. Nogmaals dank aan jullie allen!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 34 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.