Ligt eraan wat je veel vindt kosten, een 15/15 carb zou het wel leuk doen op die setup.Hallo tomosvrienden,
Ik heb een vraag: hoe zou ik harder kunnen zonder het teveel te laten kosten.
Mijn setup nu:
50 cc
TWV 26-22
Powerfilter
Bullet uitlaat
Sproeier 52
Ik hoor graag van jullie,
ik ben nieuw hier, vandaar dit bericht op dit forum
Lees je eerst eens in, voordat je dit soort vragen gaat stellen.Hallo,
ik heb een Tomos a35 Quadro uit 2005.
nu wil ik er graag een 65cc snel, hoge druk,44mm op zetten, moet ik verder nog wat aanpassen (brommer is voor de rest helemaal standaard)
Zuiger, carburateur, uitlaat of zoiets ??
Alvast bedankt,
-Dennis
Ongeveer sproeier 60.Weet er iemand welke maat sproeier ik ongeveer nodig heb op mijn tomos zodat ik weet welke maten ik moet bestellen. het is een brom dus geen begrenzing in het spruitstuk.
setup is
standaard cilinder
tecno cc uitlaat
powerfilter
alvast bedankt.
Ongeveer 45 km/h.Wat zal ongeveer mijn topsnelheid zijn met deze setup? En hebben jullie evt. verbeteringen?
Snorkop
Dellorto 14/12
Tecno std snel uitlaat
Spruitstuk ontgrensd
Luchtfilter ontgrensd
Ontsteking bromstand
TWV 26-26
Zit er geen ontluchtingsknopje op? Wss zit deze onder het zadel. Als de tank goed ontlucht is moet er wel bijna 4 liter in kunnen.Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een tomos streetmate (snor) geweldig mooi ding.
Nou heb ik al eerder een tomos gehad en daar reed ik gemiddeld 100km voordat reserve tank ingeschakeld moest worden.
Nu is het bij deze streetmate zo dat na precies 50 km rijden hij er mee ophoud en ik over moet naar de reserve.
Op dat moment gaat er 1,5 tot max 2 liter benzine in de tank. En naar mijn idee moet er toch 4 liter inzitten.
Is dit een afstelling van de meter in de tank of ben ik nou krankjorum.
Wil namelijk niet proberen hem totaal leeg te rijden want dan sta je vaak in de middle of nowere.
gr ilse
HalloVwb je vraag aangaande de spullen die je erop wil zetten (bromzuiger, bromkop, 15/ 15 carburateur. atw 26) kan ik je wel zeggen dat de 15/15 een beetje overkill is. In principe loopt je snor al tegen de 45 aan met een snelle uitlaat, bromkop, bromzuiger (wel de sleuven naar de inlaatzijde monteren), begrenzers eruit en ontsteking op bromstand. Ik heb een "standaard" snor blok alleen voorzien van een bromkop, bromzuiger, ontsteking op bromstand en een Techno Bullit waarbij ik de begrenzers heb weggenomen uit het spruitstuk en deze rijdt nu al rond de 45 op top. Als jij dus een 26 gaat monteren dan denk ik zelfs dat de 50 wel haalbaar kan zijn. Vwb je bougievraag, in principe moet het zo zijn dat de zelfreinigingstemperatuur gehaald moet worden. Als je een te "koude" bougie monteert (nummer hoger is kouder), heb je kans dat deze na verloop van tijd zo vervuild door elektrisch geleidende roetdeeltjes dat er ontstekingsproblemen ontstaan. Hou je aan de standaard voorgeschreven bougiewaarden of maximaal 1 hoger bij een opgevoerde setup. Pas echt zware opgevoerde setups en hoogtoerige motoren kunnen koudere bougies monteren. Maximaal voor Tomos is NGK B6HS (standaard setups) of B7HS (50cc snel, Airsal)
Wat betreft de vraag over het tandwiel achter het kettingtandwiel, bedoel je daarmee het grote tandwiel in het middencarter? Hoe en waar is deze half afgesleten, want ik begrijp je niet zo goed en kan het me ook visueel niet bedenken. Kun je hier een foto van maken nu je het blok toch open hebt?
Nogmaals bedankt voor de info Dit ga ik doen ik ga op mijn standaard blok met de 14/9 carburateur een bromkop ,bromzuiger, bromontsteking en dan ontgrenst spruitstuk (uitlaat zit er al op) en evt atw naar 26 brengen om de 45 te halen dit moet kunnen toch? (moet ik hierbij gaan afstellen?) Ik heb nog een standaard blok liggen waar het hart mischien nog goed van is dit moet ik even nakijken bij dit blok was het vraagteken veertje gebroken.Ok, dat tandwiel dus. Dat is idd het grote tandwiel in het midden van het carter. Daarvoor moet het blok gesplitst worden om die te vervangen. De slijtage is als gevolg van een niet strak genoeg aangedraaide moer, oftewel een uitgesleten hart. Om te vervangen heb je dus onderdeel nummer 23 van de tekening nodig (=tandwiel op onderste rij). Let wel op, want er zijn eindoverbrengingen van 1-speed en 2-speed bakken verkrijgbaar, die verschillen qua diameter.
Meerdere begrenzers (o.a. in spruitstuk) zitten ook in je luchtfilter (in het rubber wat op je carburateur gaat met een u-bocht eraan in de kast) maar dat heeft weinig nut om die eruit te halen als je de 14/9 blijft gebruiken. Zonder die "flippo met u-bocht" is het een standaard luchtfilter voor de bromuitvoering, dus met 14/12 carburateur.
Andere begrenzers kunnen zijn:
- prop in uitlaatmond bij cilinderaansluiting
- Dunnere S-bocht
- einddemper voorzien van kleinere gaatjes om meer tegendruk te geven.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten