• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
loydlilith
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor loydlilith » 02 jul 2014 18:13

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? onbekend
Sinds wanneer speelt dit probleem? enkele dagen geleden
Wat is het probleem? Start niet meer
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nieuwe cilinder, zuiger, kop, bougie, spuitstuk, carberateur en uitlaat

Hallo,

Ik heb een tomos die altijd perfect gereden heeft, nu zag ik pas dat mijn uitlaat rot was dus besloot deze te vervangen. Bij het vervangen braken de bouten bij de cilinder af.. Na veel tobben maar besloten een andere cilinder te halen.

Heb toen 2e hands een cilinder gehaald en deze er met pijn en moeite opgekregen (de oude zat muur en muur vast). Toen alles eenmaal weer in elkaar zat werkte alles met de nieuwe uitlaat (speedy model(?)) en de 2e hands cilinder. Het enige was dat die stationair niet bleef draaien. Vervolgens de volgende dag naar mij werk gereden (25km) ging goed viel alleen 1x uit bij stoplicht omdat die niet stationair bleef draaien.

Toen wilde ik smiddags weg rijden maar hij starte niet meer.. toen ik de cilinderkop eraf haalde zag ik al dat mijn zuiger flink beschadigd was.. Waarschijnlijk door de "nieuwe" cilinder.. Uiteindelijk maar besloten om alles nieuw erop te zetten.. na een paar uurtjes werk heb ik dit erop gezet:
Nieuwe uitlaat (die speedy die ik eerder had gehaald)
50cc cilinder met nieuwe zuiger
nieuwe cilinderkop (snelle kop voor 45km)
nieuw spuitstuk (standaard)
nieuwe membraam (standaard)
nieuwe carburateur (standaard)
nieuwe bougie (standaard)
Nieuw benzine kraantje (had ik perongeluk gesloopt tijdens demontage)
en uiteraard nieuwe pakkingen.

Nadat alles weer goed gemonteerd was wilde ik hem starten maar nogsteeds helemaal niks.. bougie vonkt duidelijk en hij krijgt ook brandstof.. Uiteindelijk besloten hem naar een reparatie bedrijf te brengen vlakbij mijn werk..
Die zijn er nu sinds gister mee bezig maar krijgen hem niet aan de praat.. Volgens hun is alles goed gemonteerd en werkt alles maar om de 1 of andere reden start die maar niet.. Hij staat daar op dit moment nog steeds maar ben bang dat het een duur geintje word als die daar zo lang blijft staan..

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik weet natuurlijk niet wat die gasten bij de garage al allemaal geprobeerd hebben..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jul 2014 18:45

Is met het vervangen het membraan beschadigd geraakt? Zijn alle pakkingen op de juiste wijze aangebracht en goed aangedraaid (valse lucht)? Wat ook kan gebeuren is dat door drukken van de andere cilinder, de krukaskeerringen eruit geblazen worden. Dan start ie ook niet (meer).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

loydlilith
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor loydlilith » 02 jul 2014 19:16

Is met het vervangen het membraan beschadigd geraakt? Zijn alle pakkingen op de juiste wijze aangebracht en goed aangedraaid (valse lucht)? Wat ook kan gebeuren is dat door drukken van de andere cilinder, de krukaskeerringen eruit geblazen worden. Dan start ie ook niet (meer).
Membraan is zeker nog onbeschadigd. Pakkingen zijn ook zeker weten juist gemonteerd (dit is nog gecontrolleerd door garage).
Wat misschien zou kunnen is die krukaskerring dan? Zal ze morgen is bellen om te vragen of ze daar al naar gekeken hebben.. Weet dat ze vandaag wel het motorblok opgegooid hebben maar weet niet waar ze allemaal naar gekeken hebben.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2014 12:48

Er zitten aan beide kanten 1 (achter ontstekingsplaat en achter koppeling).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

loydlilith
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor loydlilith » 03 jul 2014 21:41

Er zitten aan beide kanten 1 (achter ontstekingsplaat en achter koppeling).
Ze hebben hem nogsteeds niet gemaakt, als ze hem morgen nog niet gemaakt hebben haal ik hem weer op..
Hoe kan ik makkelijk zien of dit het probleem is? Ik heb nog nooit het blokkie open gehad en heb ook echt geen idee hoe het eruit ziet of waar alles voor dient..

Zit dus met het probleem of ik zelf ga kloten met de kans dat alles foutgaat (heb er totaal geen verstand van).
Of dat ik hem weer wegbreng... Maarja deze garage kan al nergens iets vinden dus zou die andere dat dan wel?

Vind het een beetje lastig..

loydlilith
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor loydlilith » 05 jul 2014 17:07

Heb de tomos inmiddels weer thuis staan. Heb nog niet naar die keerringen gekeken want heb daar totaal geen verstand van.
Wel heb ik er samen met een maatje nog naar gekeken. We hebben de oude kop erop gezet (dus de standaard en niet die voor 45km) en nu start en loopt die wel. Probleem is dat die beetje schokkerig loopt en totaal geen kracht heeft en ook niet op snelheid komt. Daarnaast maakt die nog een hoop herrie maar misschien komt dat door het vele uit elkaar halen (uitlaat pakking?).

Iemand een idee?
Hij loopt met oude kop dus wel, met andere "snelle" kop (45 km) niet en dan start die niet eens. Iets met compressie misschien?

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 14 jul 2014 08:40

Probeer de tips van shadowranger! Daarna kan je een deo test doen om op valse lucht te controleren.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen