Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2014 17:10
Ik heb het citaat van mijn bericht uit jouw post even weggehaald, anders wordt je post onnodig lang. De citaatknop gebruik je in principe alleen als je wil reageren op iets wat niet direct boven jouw post staat of een deel van een post wil benadrukken waarop je wil reageren. Anders gebruik je gewoon de reageerknop of het "snel reageren" veld hieronder. Dat terzijde.
Vwb je "probleem": De 2-takt olie is het probleem niet, de hoeveelheid dus wel. Uitgaande dat je de tank vol hebt gehad (bij een totaal tankinhoud van 4 liter) heb je er dus 1 liter olie ingegooid. Je hebt dan dus een mengverhouding gekregen van 1:4, en dat vindt de motor idd niet zo fijn. De olie in de benzine is niet bedoelt om mee te verbranden, maar om te smeren. Geen wonder dus dat je motor niet wil aanslaan. Hierdoor is de bougie waarschijnlijk zo vet geslagen dat er geen vonk mogelijk is tussen de electroden, dus schoonmaken is idd wel het eerste wat je moet doen. Vergeet ook niet de vlotterbak van de carburateur niet te legen, want daarin zit ook nog die "dikke" mengverhouding.
Koop of leen een goede bougiesleutel, wat toch een vereiste is als je eens wat wil sleutelen. Wat betreft je actie tot nu toe, als er nog 0,5 liter in de tank zou hebben gezeten met mengverhouding 1:4 (waarom heb je hem niet helemaal leeg gelaten? = kraan 1/4 slag verder draaien) en je hebt er weer 3,5 liter euro bij gedaan zit je nu op een mengverhouding van 1: 28 (1:4 bij 0,5liter--> = 0.125 liter olie --> 3,5 liter euro 95 erbij geeft 3,5/0,125=1:28). Als je de vlotterbak leeg hebt laten lopen en er de nieuwe mengverhouding ingelaten is, zou de motor aan moeten slaan als ook de bougie niet meer vervuilt is. Er zou wel een wat vettere walm uit de uitlaat kunnen komen. Eventueel een andere (nieuwe of reserve van zelfde hittegraad) proberen als de bougie het niet meer doet. In uitzonderlijke gevallen gaat een bougie kapot door vetslaan.
Succes. Tip: Neem een maatbekertje mee of pas het eens een keertje af in een potje waarin je hebt aangegeven wat de hoeveelheid 2t-olie is wat er bij de benzine moet. Of meng het gewoon in een 5 liter jerrycan, dan kun je het daarna overgieten in de tank. (5 liter benzine is ongeveer 85-100cc 2t-olie).
Wat doe je overigens met de opgevangen brandstof? Doe je nu steeds hetzelfde als wat je nu hebt gedaan door 0,5 liter te mengen met euro 95? als je dus naar de ideale mengverhouding wil moet je per 0,5 liter de oude brandstof het mengen met 5,75 liter euro 95.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn