• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos vonkt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 18 jul 2014 19:13

Welke Tomos model heb je? tomos luxe E-Start
Wat is het bouwjaar? 2011
Sinds wanneer speelt dit probleem? vandaag
Wat is het probleem? vonkt niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum.
Heb vandaag een 2e hands tomos gekocht uit 2011. Het is een luxe e start 2T.
Bij aanschaf had hij 53 km gelopen. Hij is 2 jaar geschorst geweest dus de weg niet opgekomen. Deze papieren zitten er ook bij.
Nu hebben we er 35 km mee gereden en probeerde we een uur later weer te starten en dat lukt niet. De bougie eruit gehaald en een nieuwe er in gedaan en nog niet starten. Gekeken of de bougie vonkte maar dat doet hij niet. Meerdere nieuwe bougies geprobeerd maar niet vonken.
Weet iemand wat dit probleem kan zijn? Ook omdat hij maar zo weinig gelopen heeft. Kan het komen door hij lang stil gestaan heeft?
Ook zegt eigenaar dat er 5 jaar fabrieksgarantie. Kan iemand dit bevestigen dat dit zo is? Want dan zou ik misschien nog recht hebben op garantie.

Kan iemand mij hier iets vertellen wat er mogelijk aan de hand is?

Alvast bedankt.

Groetjes

Marcel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2014 09:39

Ik weet niet of de garantie overdraagbaar is op de nieuwe eigenaar. Daarover zou je met Tomos Nederland kunnen bellen of mailen.

Vwb je klacht: Stilstand kan idd het probleem geven dat een motor niet meer wil draaien. Je schrijft dat er geen vonk is. Ook niet bij andere bougies. Staat de knop op het stuur niet toevallig in de "uit-stand"? Je zal niet de eerste zijn die dit overkomt. Er zijn 2 soorten, typen die geveerd zijn en weer terugkomen als je ze loslaat of typen als schakelaars zoals hieronder, die blijven staan in de stand waarin je ze zet.
Afbeelding

Als de uit-knop het niet is, kan ik mij indenken dat er iets defect of los is geraakt aan de cdi (= bobine). Wat je nog zou kunnen checken is:

- Verbinding bougiedop--bougiekabel--aansluiting op de cdi. Met een multimeter op Ohm stand de kabel + dop even doormeten op breuk. Vaak is het eenvoudig op te lossen doordat de vezels aan de cdi zijde wat zijn geoxideerd of weggebrand door vonkvorming a.g.v. een te losse bevestiging. Kwestie van een stukje van de kabel afknippen (bij voldoende lengte) en opnieuw monteren. Check meteen ook even de pin in de bevestiging van de kabel op de cdi of deze niet is weggebrand (heb ik 2x eerder gezien a.g.v. een te losse bougiekabel waardoor de vonk overspringt tussen bevestiging en kabel ipv bij de bougie).

- Mocht dit nog niet hebben geholpen, kun je de uitgaande spanning uit het blok naar de CDI checken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 20 jul 2014 18:16

Er zit maar 2 jaar fabrieksgarantie op dus daar kan ik helaas geen aanspraak op doen.
De verlichting gaat wel aan als ik hem probeer te starten.
Zou het eventueel ook de ontsteking of spoel kunnen of kan dit niet omdat de verlichting wel gaat branden?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2014 12:30

Heeft er niets mee te maken. Licht is een andere spoel en schakelaar.

Heb je nog gekeken naar de uit-schakelaar?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 21 jul 2014 15:40

Heb gekeken naar de schakelaar en die staat goed.

Ik heb even iemand laten meten en die heeft het volgende gemeten. Er komt wel stroom in de bobine maar er gaat niks uit.
Kan ik er dan vanuit gaan dat het de bobine is?
Wilde een nieuwe bobine kopen in een scooterzaak hier maar die kosten 80 euro. Dus vindt de gok te duur als het niet de bobine is.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2014 16:57

Wat gaat de bobine in? Meet dit eens rechtstreeks aan de zwarte draad uit je blok. Zet de multimeter op wisselspanning en een hoge waarde voltage en kick. Wat lees je dan af?

Bobine kun je intern alleen op weerstand meten. Pak de draad die normaal aan massa zit op de ene draad van de multimeter en de andere draad of op de uitgang naar de bougiekabel of op de ingang waar de zwarte draad uit et blok komt. De gemeten waarden geeft aan of er sprake is van spoelbreuk e.d.

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 25 jul 2014 16:46

Heb vandaag de bobine vervangen en hij start weer.
Alleen heb nu een ander probleem.
Dat is dat hij niet elektrisch meer wilt starten. Je hoort hem wel tikken. Er komt wek stroom in de startmotor.
Nu heb ik er een km of tien mee gereden en toen starte hij wel elektrisch. Na 20 minuten stil gestaan te hebben start hij weer niet elektrisch.
Kan dit de startmotor zijn of kan dit wat anders zijn?
Of moet ik een andere topic openen bij elektra?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 jul 2014 22:30

Accu spanning al gemeten bij stilstand en draaiende motor? Welke waarden lees je af? Het kan zijn dat de accu inmiddels zo oud of defect is geraakt dat de opslagcapaciteit onvoldoende is om te kunnen starten als deze een tijdje stil heeft gestaan.

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 26 jul 2014 17:56

Kwam toevallig langs een bromfietszaak en die heeft mijn accu doorgemeten en die zij dat de waardes hetzelfde zijn met brommer uit en elektrisch proberen te starten.
Wat moeten de waardes zijn van de accu.( brommer uit,brommer aan, brommer tijdens het elektrisch proberen te starten) of is dit allemaal het zelfde?
De verlichting en toeter doet het wel allemaal.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jul 2014 16:14

Accu meten moet onder belasting gebeuren. Als jij alleen licht of toeter probeert gebruik je niet zoveel stroom. Juist door de startmotor kan de accuspanning zover in elkaar stuiteren dat je motor niet voldoende stroom krijgt om rond te komen. Enige wat je zou kunnen proberen is met een andere accu aangesloten of de problemen er dan niet zijn (mag ook een auto accu zijn met startkabels verbonden). Werkt het dan wel zoals het hoort (zowel koud als warme motor) weet je dat je accu verrot is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers