• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Voorspatbord wil niet los

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 26 jul 2014 12:29

Welke Tomos model heb je? Tomos Standard
Wat is het bouwjaar? 2010
Sinds wanneer speelt dit probleem? vandaag
Wat is het probleem? Ik wil het door en door verroeste voorspatbord vervangen voor een nieuwe. Ik krijg echter de inbusboutjes met geen mogelijkheid los, want dat is ook een en al roest. Ik heb ze al ingespoten met kruipolie en goed laten intrekken, maar geen effect. Probleem is ook dat de inbussleutel er niet optimaal in past, omdat dit 6-kantige gaatje ook vol met roest zit. Bovendien kun je met een inbussleutel niet veel kracht zetten. Ook al geprobeerd er een sleuf in te zagen en dan met een schroevendraaier los te draaien, maar dat lukt ook niet.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jul 2014 15:03

Als je het spatbord weg kunt trekken (toch verroest) kun je dan met een waterpomptang op de kop wel kracht zetten? En als de kop afbreekt, dan wordt het toch uitboren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 26 jul 2014 16:28

Als je het spatbord weg kunt trekken (toch verroest) kun je dan met een waterpomptang op de kop wel kracht zetten? En als de kop afbreekt, dan wordt het toch uitboren.
Het spatbord is niet zodanig door en door rot dat je 'm er gewoon af kunt trekken, helaas. En het zijn een soort inbusboutjes met een iets bolle schroefkop, dus daar krijg je met geen enkele tang grip op.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jul 2014 16:16

Kop eraf boren/ slijpen en spatbord verwijderen met houders. Daarna heb je net wel grip op het restant schroefdraad.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 27 jul 2014 20:41

Uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden die simpeler was dan boren. Probleem was namelijk ook dat omdat de boutjes aan de binnenzijde van de voorvork zitten, je er met een boormachine niet goed tussen kon.

Ik heb de ronde kop van de inbusbouten aan twee zijden plat gevijld met een sleutelvijl, zodanig dat er precies een steeksleutel op paste. Dat, icm een nachtje weken in de kruipolie, bleek een goede oplossing.

Helaas deed zich een 2e probleem voor bij het terugzetten van het voorwiel en het aansluiten van de remkabel, Aan de buitenzijde van de remtrommel zit een soort uitstulping met een schroefgat, waarin een stelschroef zit om de rem mee af te stellen. Tijdens het stellen brak de stelschroef doormidden, precies op het punt waar deze in de remtrommel geschroefd zit. Hoe krijg ik dat klereding er nu weer uit?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 jul 2014 17:44

Linkse tap.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.