• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

oude Tomos A3 vonkt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 21 jul 2014 21:32

Welke Tomos model heb je? A3 (B?)
Wat is het bouwjaar? Geen idee, een oudere uit de jaren '80 denk ik
Sinds wanneer speelt dit probleem? een aantal jaar
Wat is het probleem? Bougie vonkt niet, motor levert gewoon +/- 6V
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Hallo,

Wij hebben al enige tijd terug een defecte Tomos A3 B 2 speed automatic met een kickstart gekregen. hij heeft een heel lang in de schuur gestaan maar het leek ons toch wel leuk als hij het weer zou doen.
het probleem zit denk ik in de bobine(nr. 219 509), de motor levert namelijk genoeg stroom en de verlichting doet het ook als je probeert te starten. Er komt wel stroom op de bougie te staan maar dit is niet genoeg om een vonk te geven.
heeft iemand een oplossing?

Met vriendelijke groet,
Cormé Burgers

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 22 jul 2014 14:35

hier nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heeft iemand een oplossing?
het liefst een goedkope want hij is om te crossen op onze boerderij

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 22 jul 2014 16:05

Update:

ik heb de FAQ geraadpleegd en vond dit:
http://members.quicknet.nl/hm.jonker/br ... ema800.jpg
ik heb hem helemaal gevolgd maar alles klopt gewoon!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jul 2014 19:55

Dit model zou 12 volt moeten zijn (geen 6volt). De bobine op het linker carterdeksel geeft vaak geen massa naar het motorblok. Dit komt door oxidatie van de aluminium vlakken en slechte electrische geleiding. Ik heb met mijn eigen ei-tje ook altijd dat probleem als ik het deksel los heb gehad. Kwestie van opschuren en goed electrisch contact laten maken. Eventueel een extra draadje maken tussen de aansluiting waar de bruine draden vastzitten naar het frame (met een parker of zelftapper).

Wat meet je op de zwarte draad uit je blok (multimeter instellen op wisselspanning met hoge meetwaarde)? Komt hier nog voldoende uit als je kickt? Dit zou met een beetje kicken al gauw richting 75 volt moeten gaan. In elk ander geval kunnen contactpunten ingebrand zijn, condesator lek, magneten gebroken of verkeerde afstelling van ontstekingstijdstip.

Verder kun je nog wat zaken "doorpiepen" op Ohm-stand (bougiekabel + dop) om te zien of deze nog electrisch voldoende doorgeven. Verse bougie proberen kan soms ook wonderen doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 22 jul 2014 22:36

op de zwarte draad meet ik als ik flink kick ongeveer één volt!
zou dat het dan kunnen zijn?

ik heb ook de bobine nog eens doorgemeten door hem op een 12V accu aan te sluiten maar ook dan komt er geen vonk bij de bougie

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jul 2014 13:22

1 volt lijkt me idd wat weinig, iig 75 volt bij een beetje kicken zou normaal zijn. Zoals gezegd een motief om verder te zoeken naar de oorzaak.

- Punten moeten mooi glad zijn, recht op elkaar staan en glanzend oppervlak hebben. Ingebrande punten maken geen contact en dus ook geen opwekking van spanning. Check ook het moment van openen en maximale opening tussen de punten vlgs. de markeringen op vliegwiel en carter. Eventueel de wiki raadplegen hoe eea afgesteld moet worden.
- Condensator lek. In het verleden heb ik ook met een lekke condensator gezeten en dat de bougie niet wil vonken. Is redelijk goedkoop om te vervangen, dus puur uit voorzorg zou ik dat iig doen.

Vwb de vraag mbt de bobinehouder, deze zit op het kickstartdeksel gemonteerd. Daarvoor hoeft niet het gehele motorblok te worden gedemonteerd.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 23 jul 2014 13:28

het is me idd gelukt om de bobine eraf te halen en door te meten

en zou het niet kunnen dat de bobine kapot is? ik heb die doorgemeten door hem aan een accu aan te sluiten maar er kwam nog geen vonk

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 23 jul 2014 18:19

en hoe kan ik erachterkomen of de condensator lek is?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jul 2014 15:31

Accu gaat niet werken, is "maar" 12 volt en dan ook gelijkspanning, terwijl juist voor een goede vonk wisselspanning nodig is en hoger voltage heeft. Doormeten van de bobine doe je op ohm stand en dan meet je of de primaire of secundaire spoel op breuk. Onderling is er geen fysiek contact tussen de 2 spoelen.

Vwb de condensator, gezien de prijs zou ik deze gewoon vervangen. Hetzelfde geldt voor de contactpuntjes. Zoals ik eerder zei, als deze ingebranbd zijn (door een lekke condensator) ontstaat er geen stroomkring die energie kan opwekken t.b.v. de vonk naar de bobine. Ik denk dan ook niet, zeker niet nadat aangegeven is dat er maar 1 volt uit het blok komt, dat het ligt aan de bobine, maar aan de ontsteking in het blok. Maak eens wat foto's en plaats deze hier om door ons te laten beoordelen. Vaak zeggen plaatjes meer dan woorden.

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 26 jul 2014 16:02

sorry dat ik zo laat reageer maar we zijn nogal druk bezig met graan dorsen dus ik heb niet veel tijd maar ik zal proberen om zo snel mogelijk wat foto's te maken

waar zou ik dan het beste foto's van kunnen maken?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jul 2014 16:18

Be creative en maak foto's van de onderdelen voor zover daar al over is gesproken.

Edit: typo. 8)7

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 29 jul 2014 13:24

ik heb hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

is dit: http://www.cityparts.nl/condensator-sch ... -3077.html de goede condensator?

en de contactpuntjes zien er nog goed uit dus die hoef ik ook niet te vervangen lijkt mij

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jul 2014 19:40

Ik neem even aan dat je zelf de draden hebt losgehaald van de condensator. De condensator uit je link is idd een juiste, er zijn ook soldeerversies. Kwestie van de oude eruit tikken en de nieuwe erin.

Contactpunten kan ik niet zien in hoeverre deze zijn ingebrand. Als ze er uitzien als hieronder of er een witte waas op zit zijn ze niet goed meer en krijg je geen vonk.
Afbeelding

Enige wat je zou kunnen proberen is met een waterproof schuurpapier of puntenvijltje de aanslag / ingebrande punt te verwijderen, maar het geeft eigenlijk al aan dat de condensator zijn werk niet goed doet.

Als ze nog wel goed zijn, staat alles goed afgesteld volgens specificaties als in de wiki.

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 29 jul 2014 20:18

de draden van de condensator heb ik idd zelf losgekoppeld :wink:

de contactpunten zagen er eerst zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

na even schuren zien ze er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

ze sluiten ook goed:

Afbeelding

PS. de oude condensator eruit krijgen zal niet moeilijk zijn :twisted: maar hoe krijg je de nieuwe er weer goed is? zijn die erin geperst ofzo?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jul 2014 20:24

Nee, gewoon erin drukken, eventueel een tikje met een klosje hout die net een kleiner gat heeft dan de diameter van de condensator. Oftewel, alleen op de buitenrand tikken (mag ook een goede dop zijn). Vast is vast.

Btw, je contactpunten zijn nog scheef en het ingebrande krijg je er niet uit. Je kan kijken door te meten of ze idd goed contact maken, maar het schuren is slechts een lapmiddel. Zorg er goed voor dat de punten ontvet en vrij van vuil zijn. Eventueel toch vervangen en ook deze punten goed vetvrij en vuil verwijderen. Verder afstellen met behulp van de wiki.

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 29 jul 2014 20:36

oke, maar waren de contactpunten doorgebrand? de condensator is dus sowieso kapot?

en hoe krijg ik de contactpunten weer recht?

EDIT:
ik heb de contactpunten doorgemeten en ze geven geen weerstand dus die zijn nog prima

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jul 2014 17:55

Ok, als je de condensator hebt vervangen en de boel weer in elkaar zet en afstelt, zou je dus in principe weer een vonk moeten krijgen. Dat kun je proberen.

Het recht krijgen van de punten lukt alleen door ze op elkaar te laten klemmen (eigen veerkracht) en schuurpapier er tussendoor te halen totdat de contactvlakken weer netjes vlak op elkaar staan. Echter weet ik uit ervaring dat het een zeer tijdrovende klus is en je net zo goed (en sneller!) een verse set erop kan zetten, aangezien het slechts een lapmiddel is bij ingebrande punten om te controleren of het de punten zijn of niet. Vergeet overigens niet het viltje in te vetten anders ben je de bakelieten nok zo kwijt en verloopt het tijdstip van ontsteken heel snel.

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 30 jul 2014 21:31

heb het gedaan en hij VONKT!!! :D
hij loopt nog niet maar alles moet nog even schoongemaakt worden denk ik, hij heeft namelijk minstens 8 jaar stilgestaan!
wat zou ik allemaal moeten doen, schoonmaken/controleren?

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 31 jul 2014 15:54

ik heb de carburateur 4 keer schoongemaakt en hij rijd nu :D
hij geeft wil alleen nog niet stationair draaien als je stilstaat, hij geeft dan heel veel gas maar we zijn nu de gaskabel aan het afstellen
Laatst gewijzigd door cordeboer op 31 jul 2014 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

cordeboer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cordeboer » 31 jul 2014 17:23

de gasleiding is afgesteld en hij nu loopt nu perfect :D

echt super bedankt shadowranger voor al je hulp!!! ^O^

PS. nog een vraagje, hoeveel olie moet je door de benzine mengen? ik rij nu op 2% olie maar dat lijkt mij een beetje weinig

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen