• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos komt bijna niet vooruit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
R0yall
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor R0yall » 07 aug 2014 17:41

Welke Tomos model heb je? Tomos A3-S25
Wat is het bouwjaar? 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Net gekocht
Wat is het probleem? Tomos komt niet bijna niet vooruit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee, ik niet

Beste Tomosliefhebbers,

Jaren terug altijd met veel plezier aan Citta's gesleutelt. Had weer is zin om lekker met een brommertje te kloten, en heb voor de verandering een leuk oud Tomosje op de kop getikt.

Tomos komt helaas bijna niet vooruit. Vanuit stilstaand moet je hem eerst wat zetjes geven waarna hij heel langzaam opkomt. Maar goed, daar was de prijs ook na. Nu wil ik dit uiteraard wel oplossen (En ook een klein beetje opvoeren), maar heb naast Citta's nog niet zo veel verstand van een Tomos.

Ga snel even kijken wat er onder zit, maar ik geloof dat alles standaard is op de uitlaat na, dat is een Bullet.

Misschien dat jullie mij wat wegwijs kunnen geven? :)

R0yall
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor R0yall » 07 aug 2014 19:45

Ok, kon het niet laten om meteen even wat te checken...
Heb even een nieuwe bougie gekocht en de kleur van de oude gecheckt. Deze was mooi koffiebruin, dus dat lijkt me prima.
Ik heb ook de carberateur los gemaakt en een beetje uitgeborstelt met spiritus (wasbenzine was op), sproeier uitgeblazen/schoongemaakt. Boel weer gemonteerd, maar helaas geen verschil.

Ook liep hij niet stationair als de beste dus ben even aan het stationair schroefje gaan draaien en eigenlijk loopt hij pas lekker stationair als ik de schroef helemaal indraai. Dit lijkt me geen goed teken.

Wat te doen... :(

tomoskindje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 07 aug 2014 23:38

Ik denk dat ook jij last hebt van valse lucht (Ik weet het niet zeker) OF je cilinder/zuigerveren zijn op waardoor je compressie verliest, dit verklaart wel waarom je bijna geen kracht hebt althans dit was bij mijn tomos het geval.
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS

R0yall
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor R0yall » 08 aug 2014 12:09

Ik denk dat ook jij last hebt van valse lucht (Ik weet het niet zeker) OF je cilinder/zuigerveren zijn op waardoor je compressie verliest, dit verklaart wel waarom je bijna geen kracht hebt althans dit was bij mijn tomos het geval.
Ik had al een beetje met deo rond met cilinder en spruitstuk gespoten maar hoorde niks. Hoe controleer of ik de cilinder en/of zuigerveren op zijn? Kan ik dat checken zonder daarna weer nieuwe pakkingen te plaatsen?

Groet

tomoskindje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 08 aug 2014 15:14

De enige manier die ik weet is: Cilinder erafhalen en dan kijken naar de toestand van de zuiger en zuigerveren, hierna natuurlijk weer nieuwe pakkingen plaatsen, voorderest zou ik niet weten of er nog andere manieren zijn.
Misschien iemand anders op het forum een idee?

Kijk ook of je je carburateur strak genoeg heb aangedraaid, een kwart slag extra strak draaien wil ook nog wel eens helpen
50cc Airsal
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS

R0yall
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor R0yall » 08 aug 2014 15:29

De enige manier die ik weet is: Cilinder erafhalen en dan kijken naar de toestand van de zuiger en zuigerveren, hierna natuurlijk weer nieuwe pakkingen plaatsen, voorderest zou ik niet weten of er nog andere manieren zijn.
Misschien iemand anders op het forum een idee?

Kijk ook of je je carburateur strak genoeg heb aangedraaid, een kwart slag extra strak draaien wil ook nog wel eens helpen
Zou het misschien de koppeling kunnen zijn? Hij blijft namelijk ook ontzettend laag in zn toeren als ik vanuit stilstand het gas opengooi...

Ik had begrepen dat je bij Tomos 1speed en 2speed systemen hebt. Aangezien dit een oudje is ga ik uit van een 1speed. Klopt het dat ik dan alsnog olie moet opvangen voordat ik de koppelingsbehuizing loshaal? Of heeft 1speed daar geen olie zitten?

tomoskindje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 09 aug 2014 00:17

De koppeling is het niet omdat een koppeling de kracht in feite overbrengt naar het wiel, dus als je koppeling aangrijpt ga je vooruit (Dit gebeurt er bij jouw tomos ook), als je motortje ineens hoog in de toeren gaat en bijna niet vooruit dan slipt de koppeling (Dit gebeurt er niet bij jouw tomos) en dan is die inderdaad kapot/versleten. Ik denk persoonlijk dat het echt aan valse lucht ligt of gewoon simpelweg een versleten cilinder.

Deze conclusie trek ik omdat:
Je geeft gas
De koppeling grijpt aan en je tomos gaat vooruit
Tomos komt niet goed op toeren en gaat dus erg langzaam

En even over de olie vraag. Ik mag hopen dat er nog olie in zit :), als dit het geval is dan moet dat er natuurlijk uit en daarna kan je pas de koppelingsbehuizing erafhalen.
50cc Airsal
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar