• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

HELP! Tomos start niet :(

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Koekenbakker91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koekenbakker91 » 14 aug 2014 15:45

Welke Tomos model heb je? Tomos A35
Wat is het bouwjaar? Onbekend, 2006??
Sinds wanneer speelt dit probleem? Onbekend.
Wat is het probleem? Start niet met kickstart en ook niet met aanlopen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Rijdend blok gekregen van een vriend met een olielekkage. Keerringen zijn vervangen en nieuwe koppelingsplaten gemonteerd. De cilinder van mijn oude brommer is er ook op gemonteerd.

Beste tomoskenner! :)

Helaas ben ik het soort persoon dat altijd alles zelf denkt op te lossen en ook als het gaat om mijn oude vertrouwde Tomos. Na ruim een jaar te zijn weggeweest in het buitenland ben ik zo'n twee weken geleden begonnen aan het bouwen van mijn Tomos. Wat betreft mijn Tomos zit het als volgt:

A52 Blok (dit staat erop - voor mij is het gewoon een Tomos A35...?)
Carburateur 14 12
Sproeier 50
Cilinder A5 Tomos (overgezet van een andere Tomos)
Standaard zuiger voor A35 (nieuw aangeschaft)
Standaard luchtfilter en Bullit uitlaat

Mijn oude blok was kapot. Het ging van kwaad tot erger en uiteindelijk reed die niet meer vooruit. De brommer startte nog wel, maar kwam geen stoeptegel meer vooruit. Ik ging ervan dat de koppelingsplaten vervangen moesten worden, maar dit bleek niet het geval te zijn.

Vandaar een "nieuw" blok gekregen van een vriend. Een tweedehandsje dat nog wel reed, maar een olielekkage had - volgens hem een lekke keerring bij de krukas. Van dit A52 blok heb ik de keerring vervangen aan de zijde van ontsteking. De uitlaat was helaas vastgeroest aan de cilinder en derhalve ervan afgeslepen. Dit cilinder is vervangen door een A5 cilinder van
mijn andere brommer - die zoals beschreven niet meer vooruit kwam. Het blok is verder nagekeken en de koppelingsplaten die ik nieuw had gekocht, heb ik overgezet op dit A52 blok. Alles draait smooth en geen gekke geluiden. Er is 225 ml kroon Tomos blok olie ingegaan.

De kickstarter functioneert goed en de bougie geeft een duidelijke zichtbare en knetterende vonk. Ik heb geprobeerd de brommer aan te lopen, maar het lijkt alsof hij continue verzopen is - in andere woorden hij pruttelt wel een beetje, maar bij het geven van gas pakt die hem niet. Er zit een halfje benzine in de brommer en ja de kraan staat ook open.

De uitlaat en cilinder hebben nog nieuwe pakkingen nodig, maar dit wilde ik pas gaan kopen als de brommer rijdt.

Enkele vragen:
- Is er iets verkeerd aan een standaard Tomos zuiger A35 in een A5 cilinder?
- Kan er iets kapot zijn aan mijn cilinder A5 die ik van mijn niet meer rijdende brommer heb afgehaald? (deze heb ik netjes opgeschuurd en schoongemaakt)
- Kan het ontbreken van uitlaat en cilinder pakkingen ervoor zorgt dat de brommer zelfs rennend niet aangaat?

Ik hoop dat je me verder kunt helpen! Denk alsjeblieft mee en alvast heel erg bedankt voor elke reactie!! :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 aug 2014 17:46

Standaard zuiger = dicht model of met sleuven? Sleuven moet gemonteerd worden naar de inlaatzijde (bovenkant). Mag ik aannemen dat alle oude pakkingresten zijn weggehaald voordat je alles weer hebt gemonteerd?

Vwb de olielekkage, je schrijft dat je de keerring achter de ontsteking hebt vervangen. Daar zit normaal geen olie, wel bij de versnellingsbak. Is deze ook meevervangen? Vwb het ontstekingsverhaal, vonk=1, op tijd =2. Staat alles netjes op tijd? (zeker voor een bromfiets belangrijk).

Sproeier 50 lijkt me wat klein voor een 14/12 carburateur. Is dit je eigen van het oude blok of zit die van je vriend erop? Eventueel checken op valse lucht bij de aansluiting van het spruitstuk.

Tot slot het aanlopen, je moet erg hard rennen om een Tomos aan te lopen. Aangezien de brommer pas pakt als de 2e versnelling aangrijpt op het koppelingshuis bij een bepaald toerental (en de koppeling daarop niet is geconstrueerd zoals bij een Puch e.d.) loop je een Tomos niet zomaar aan. Dit heeft overigens niets te maken met of er een uitlaat op zit of niet en ook niet met pakkingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Koekenbakker91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koekenbakker91 » 17 aug 2014 11:44

Standaard zuiger = dicht model of met sleuven? Sleuven moet gemonteerd worden naar de inlaatzijde (bovenkant). Mag ik aannemen dat alle oude pakkingresten zijn weggehaald voordat je alles weer hebt gemonteerd?

Vwb de olielekkage, je schrijft dat je de keerring achter de ontsteking hebt vervangen. Daar zit normaal geen olie, wel bij de versnellingsbak. Is deze ook meevervangen? Vwb het ontstekingsverhaal, vonk=1, op tijd =2. Staat alles netjes op tijd? (zeker voor een bromfiets belangrijk).

Sproeier 50 lijkt me wat klein voor een 14/12 carburateur. Is dit je eigen van het oude blok of zit die van je vriend erop? Eventueel checken op valse lucht bij de aansluiting van het spruitstuk.

Tot slot het aanlopen, je moet erg hard rennen om een Tomos aan te lopen. Aangezien de brommer pas pakt als de 2e versnelling aangrijpt op het koppelingshuis bij een bepaald toerental (en de koppeling daarop niet is geconstrueerd zoals bij een Puch e.d.) loop je een Tomos niet zomaar aan. Dit heeft overigens niets te maken met of er een uitlaat op zit of niet en ook niet met pakkingen.
Super bedankt voor je reactie! Alle oude pakkingresten zijn verwijderd en de onderdelen zijn schoongemaakt alvorens gemonteerd.

De zuiger ga ik controleren (ik weet niet of het dicht model of met sleuven is), want deze is door een vriend gemonteerd. Ik vermoed dat hier het probleem niet zit, want die jongen weet wel wat hij doet normaliter haha. Toch even checken uiteraard, want je weet maar nooit!

De keerringen bij de versnellingsbak heb ik niet vervangen. Mijn vriend vertelde mij letterlijk dat er het blok alleen wat olie lekte aan de kant van de ketting. Ik zei eerder dat dit de keerringen van de krukas waren, maar dat heb ik waarschijnlijk verkeerd gezegd. Aangezien het blok prima functioneerde, neem ik voorlopig aan dat daar het probleem niet in zit. ;(

De carburateur en sproeier zaten op mijn oude blok en oude (en huidige) cilinder en functioneerde in deze verhouding goed. Ondanks dat ik ook sproeier 53, 56 en 58 heb, liepen die niet destijds niet lekker op mijn oude blok en oude (en huidige) cilinder.

Met betrekking tot de ontsteking en het vonken. De ontsteking en bijbehorende bekabeling heb ik bij het demonteren vastgeplakt met plakband aan mijn frame en dus volledig gelaten zoals het was. Bij het monteren heb ik dus niets veranderd aan deze zaken - simpelweg omdat ik hier totaal 0,0 verstand van heb.

Bij het aanlopen, heb ik op sprintsnelheid de brommer aangerend (in het verleden is mij dit vaker gelukt met een Tomos).

Ik ga nu (1) sproeier 50 vervangen voor 53 en (2) de montage van de zuiger controleren. Mocht je tussentijds nog opmerkingen hebben, sta ik hier zeker open voor. Bedankt voor je hulp zover :) !

Koekenbakker91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koekenbakker91 » 17 aug 2014 15:00

Mijn Tomos start weer!!

Ik heb de zuiger gecontroleerd en de cilinder nogmaals schoongemaakt. Op de cilinder zitten twee pakkingen - eentje voor de kop en eentje tegen het blok aan. De groene pakking is een klein beetje gescheurd, maar dit heb ik gelaten voor wat het is.

Ik heb vervolgens een sproeier 53 op mijn carburateur gezet en met de choke erop en gas erbij knalt tie aan en wil hij in zijn stationair de schuur uit rijden. Zodra het gas wegvalt, stopt de brommer ermee.

Het lijkt een kwestie van teveel (valse) lucht. De uitlaat zit nog niet gemonteerd, maar de luchtfilter wel. Ik beschik over zowel een 14 / 12 (huidig) en 14 / 19 carburateur. De sproeiers 50, 53, 56 en 58 zijn aanwezig.

Kan iemand mij vertellen welke setting het beste past op deze brommer? Hierbij gaat het voornamelijk om het functioneren en niet zo zeer om de snelheid. Misschien niet onbelangrijk is dat de begrenzing op het spruitstuk is verwijderd.

Huidige setting:
A52 Blok (dit staat erop - voor mij is het gewoon een Tomos A35...?)
Carburateur 14 12 (huidig) of alternatief 14 9
Sproeier 53 (huidig) of alternatief 50, 56 of 58
Cilinder A5 Tomos (overgezet van een andere Tomos)
Standaard zuiger voor A35 (nieuw aangeschaft) met sleuven
Standaard luchtfilter en Bullit uitlaat
Ongegrenst spruitstuk 12 mm

Koekenbakker91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koekenbakker91 » 17 aug 2014 15:07

Ook sproeier 51 aanwezig

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 aug 2014 21:04

In principe moet de 14/9 met sproeier 50 het doen, de 14/12 met sproeier 53.

Misschien een tip om niet meteen achter de brommer aan te hoeven rennen om deze op de bokstandaard zetten oid waarbij het achterwiel vrij kan draaien. Draai iig de stationair schroef terug en geef de kabel wat meer speling om uit te sluiten dat de gaschuif te ver openstaat.

Wat je zelf al aangeeft is dat wanneer de choke eraf gaat de motor afslaat. Dit duidt iig op een verkeerde verhouding lucht/ brandstof. Dit kan veroorzaakt worden door de aansluiting carburateur en spruitstuk (99% van de gevallen).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Koekenbakker91
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koekenbakker91 » 18 aug 2014 10:57

Super bedankt voor je hulp! Hier kan ik wat mee :) :) :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers