• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Na vervangen cilinder niet vooruit te krijgen...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 05 sep 2014 11:50

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van diverse onderdelen (zie onderstaand)
Wat is het probleem? De Tomos komt niet op toeren en valt snel uit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Diverse onderdelen (zie onderstaand)

Hallo,

Omdat mijn Tomos een aantal mankementen had zoals olielekkage en een flink ingesleten cilinder heb ik de afgelopen week een aantal dingen vervangen. Ik moet wel melden dat buiten de olielekkage de Tomos perfect liep buiten wat stotteren op de hogere toeren met een koud blok.

Wat er gebeurd is:
- Vervangen cilinder + zuiger (DMP, dus immitatie), alle pakkingen ook meteen vervangen plus een extra pakking tussen de cilinder en het membraam (dus dan krijg je cilinder, pakking, membraam, pakking, spruitstuk)
- Vervangen keerring achter voortandwiel
- Vervangen voortandwiel, achtertandwiel en ketting (verhouding is hetzelfde gebleven)
- Vervangen vertandingsdeksel inclusief pakking (het deksel zelf is wel 2e hands)

Nu ben ik tot nu toe van alle olielekkages af die ik voorheen had maar het volgende probleem speelt nu op: sinds ik al het bovenstaande vervangen heb loopt de Tomos voor geen meter meer. Ik krijg hem slechts met heel veel moeite gestart. Stationair loopt hij niet en bij het optillen van het achterwiel zodat deze geen weerstand heeft draait het wiel maar heel langzaam.

In eerste instantie dacht ik aan valse lucht maar aangezien ik alle pakkingen vers vervangen heb lijkt mij dit zeer sterk.

Wel vind ik het opmerkelijk dat bij het demonteren van de carburateur dat er mengsmering bij het aanzuigrubber aanwezig is. Ook komt er een soort van witte rook uit mijn carburateur en na het demonteren van het spruitstuk ook uit mijn spruitstuk. Duidt dit op een probleem bij het membraam?

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
Gekeken of de sproeier verstopt zit
Kleinere sproeier (van 54 naar 49)
Hogere hittegraad bougie
Gecontroleerd of het membraam wel goed is (echter heb ik hier niet veel verstand van dus ik ging er van uit dat dit goed was aangezien de tomos voorheen ook goed liep)
Zonder luchtfilter geprobeerd, ook met het dichtdrukken van het rubber getest.
Pijltje op de zuiger gecontroleerd (pijltje wijst naar de uitlaat)

Mocht het nodig zijn dit is de setup:

Tomos Flexer snoruitvoering:
Standaard carb.
Snorkop
Begrenzing uit luchtfilter en spruitstuk (door vorige eigenaar)
Tecno circuit uitlaat
Sproeier 54
Voortandwiel 26
Achtertandwiel 28

Ik heb zelf ook flink wat gesleuteld aan mijn scooter destijds, redelijk veel cilinders eronder gelegd en zowat niets was meer origineel waardoor dit me nu dus flink frustreert, haha. Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben want ik weet hier nu geen raad meer mee…

Alvast bedankt voor jullie reacties
Omhoog


rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 05 sep 2014 12:07

Komt er witte rook uit je spruitstuk? Dat lijkt me heel vreemd.

Het lijkt alsof je membraan niet goed is (misschien verkeerd gemonteerd) waardoor je mengsmering terug je spruitstuk in 'schiet' en zelfs door naar je carburateur.

Als je zeker weet dat je membraan goed is heb ik geen verdere ideeën. Wellicht iemand anders op het forum wel.
Omhoog

univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 05 sep 2014 13:11

bedankt rikkert voor je snelle reactie. Ik heb mijn spruitstuk exact zoals in de volgende exploded view gemonteerd: http://wiki.tomosforum.nl/images/f/f0/F ... oded_V.pdf

Dus met de "pinnetjes" naar onder richting mijn zuiger zegmaar.

Heeft iemand een idee hoe ik kan zien of testen of het membraan nog goed is?
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 05 sep 2014 14:25

Welke DMP cilinder heb je gemonteeerd?
Btw valse lucht kan je pas uitsluiten na deo test,
gebruik de zoekfunctie op het forum als je niet weet wat een deo test is. :wink:

Trouwens netjes, duidelijk, volledig en overzichtelijk ben je het topic gestart, :)
Zouden wel meer mensen mogen doen :P
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 05 sep 2014 15:48

Ik heb de volgende DMP cilinder erop gemonteerd: http://www.tomoshop.nl/catalog/dmp-tomo ... p-786.html

Ik zal kijken of die deo test iets uithaald
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 sep 2014 08:02

Ik mis het type carburateur, ik neem aan een SHA 14/9. Uit welk rubber komt mengsmering, dat van het filter? Waarom ineens van 54 naar 49? Als de motor eerder wel met 54 heeft gelopen, lijkt het mij raadzaam eerst in de uitgangssituatie uit te zoeken wat er wel en niet goed werkt ipv zomaar sproeiers te verwisselen. Zelfde geldt voor bougies. Zoalng je geen hy-performance setup hebt voldoet de standaard bougie prima.

Zoals gezegd, check eerst op valse lucht (als de motor draait).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 06 sep 2014 10:50

Gisteren even getest op valse lucht. Ik heb flink met een deobus langs alle naden en kieren gespoten wat geen rare reacties gaf.

Type carburateur is inderdaad SHA14/9. Na het proberen van sproeier 49 heb ik meteen de oude terug gezet. De mengsmering die vrij kwam zat tussen mijn carburateur en het aanzuigrubber van mijn filter. Dit was overigens ook al voordat ik mijn cilinder had verwisseld.

Als jullie vermoeden dat dit echt valse lucht is, moet ik dan om er zeker van te zijn dat alles dicht is, overal vloeibare pakking tussen smeren? Of is dit onzin? Want als het valse lucht is betekend dit dat een standaard pakking niet voldoende is.

bedankt voor jullie reacties!
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 06 sep 2014 12:20

Komt de tomos nog wel vooruit of kan hij wel toeren maken maar hij komt niet van zijn plek af?

- Op welke plekken heb je deo test gedaan?
- Heb je een membraan met aan 1 zijde rubber?
- Zo ja, zou het helpen om bij die zijde de papieren pakking weg te halen?
- zit de rubberzijde van membraan tegen de cilinder gemonteerd en nie andersom?

En is bij de carb. het ring van rubber (40) en kunststof busje (39) nog aanwezig/ goed gemonteerd?

Afbeelding
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 08 sep 2014 11:03

Hij komt niet op toeren en stottert stottert heel erg

De deotest heb ik bij mijn membraan, carburateur, voetpakking en koppakking gedaan

Volgens mij heb ik inderdaad een membraan met aan 1 zijde rubber, ik ga kijken of het werkt als ik hier de papieren pakking weg haal.

De ring bij mijn carburateur (40) daar ben ik niet zeker van 39 zit er sowieso.

Als ik toch mijn blok los heb, is het dan verstandig om meteen bij mijn voetpakking ook nog vloeibare pakking aan te brengen?

Bedankt voor je reactie, ik kan weer verder met zoeken!
Omhoog

univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 08 sep 2014 20:49

Oké ik denk dat ik weer iets verder ben...

Dit is mijn oude cilinder:
Afbeelding

En dit is mijn nieuwe cilinder:
Afbeelding

Als ik de pakking er zo tegenaan hou zie ik dat er stukken ijzer niet helemaal juist afgewerkt zijn (bovenkant + het hoekje aan de onderkant)

Als ik nu naar mijn membraan kijk:
Afbeelding
(ik heb er even een a4tje tussen gedaan om het beter te kunnen zien)

Zie ik ook dat hij precies op die plek beschadigd is... Dat word dus sowieso een nieuw membraan

Ik denk dat dit de witte rook verklaard en het stotteren omdat zo hoogstwaarschijnlijk het membraanplaatje dicht blijft aan die kant waardoor er te weinig mengsel de cilinder binnen komt...

Zou ik deze cilinder gewoon met een dremel of veil bij kunnen werken of moet hier een nieuwe cilinder voor komen?
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 08 sep 2014 22:49

Niet vervangen dit is wel te repareren.
Die cilinders zijn vreselijk slecht afgewerkt.

vijlen kan maar je moet geen haast hebben.gietijzer vijlt wat lastiger omdat het vrij hard is.
de kleppen moeten goed open en dicht kunnen.
met een dremel moet het helemaal lukken.

hierna goed spoelen om ijzervijlsel goed weg te krijgen.

membraan zou ik inderdaad vervangen door een nieuwe of goede gebruikte originele...die zijn het fijnst.

Ik had zon cilinder op mijn vorige brommertje in gebruik...
Let vooral op de spoelpoorten of die goed open zijn..Bij mij waren de poorten ongelijk
na flink vijlen en schuren met schuurlinnen heb ik de poorten gelijk gekregen en liep die cilinder verrassend goed.

Zo uit de doos?..je weet nooit wat je krijgt de ene is goed de andere.loopt voor geen meter.
De prijs is er ook naar ;)
Omhoog

univex
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:25
  • Citeer

Berichtdoor univex » 10 sep 2014 12:20

Gisteren de inlaatpoort flink bewerkt met de dremel zodat de omtrek van de nieuwe cilinder gelijk is met de originele cilinder. Ook zag ik toen wel wat verschil in de spoelpoorten ten opzichte van elkaar maar niet qua grootte. Het mag wel duidelijk zijn dat ik deze cilinder niemand aan beveel vanwege de uiterst slechte afwerking, ongelooflijk dat zo’n ding zo geleverd wordt. Maar dat terzijde.

Gelijk een nieuw membraam erop gezet en alles netjes weer in elkaar gezet. Daarna kicken en ja hoor, loopt perfect. In het begin nog wel wat gestotter hier en daar maar na een kleine ronde gereden te hebben nergens last van! Hierna even de Tomos een half uurtje laten staan en daarna ben ik een wat grotere ronde gaan rijden.

Na een goede kilometer gereden te hebben viel hij ineens uit, het achterwiel remde flink af en een raar schurend geluid was te horen, dus ik dacht, dat was het dan… Eerst zachtjes op de kickstart want ik dacht dat alles vast zou zitten, en wat gebeurd er het blokje begint ineens weer als een zonnetje te lopen… Dus toen verder gereden, nergens last van gehad, geen vermogensverlies of iets dergelijks dus maar op het gemak naar huis, in de tussentijd is er precies hetzelfde nog 2 keer gebeurd…

Wat denken jullie? Zijn dit kleine vastlopers geweest of is iets anders het probleem? Misschien het vraagtekenveertje? Ik heb me laten vertellen dat hierdoor de Tomos ook ineens uit kan vallen…

Hopelijk kunnen jullie mij weer op weg helpen…
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 10 sep 2014 16:08

warmlopertje?

ergens valse lucht of een te kleine sproeier
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.