• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

problemen met revisie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
leroyv94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor leroyv94 » 05 sep 2014 01:00

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? 2 weken
Wat is het probleem? niet weten of de onderdelen nog bruikbaar zijn ja of nee
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

hallo,

2 weken geleden heb ik het blok onder mijn tomos uitgehaald om te kijken wat toch dat verschrikkelijk irritante geluid was dat ik hoorde tijdens het rijden.
na wat rond gekeken te hebben op youtube en hier op het forum ben ik er achtergekomen dat het waarschijnlijk mijn koppeling zal zijn, de link hieronder is van een filmpje waarop te zien wat bij mij ook (ONGEVEER!?) aan de hand is.

https://www.youtube.com/watch?v=jGZdcnyqGi0

vandaag dus even voor het eerst gekeken hoe de segmenten (van de eerste versnelling!?) in elkaar zitten en weer precies zo in elkaar gezet (zonder iets te veranderen)
probleem dat zich nu voordoet is dat deze segmenten niet meer zo fijn in het koppelingshuis zitten,
ik heb een filmpje op youtube gezet van de koppeling waarop duidelijk te zien is dat deze aanloopt (bekleding zit tegen binnenkant koppelingshuis) en dat er ''speling'' op zit

dit is de link naar mijn filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=WTQMZOrWJS8

Afbeelding

en dit is een foto van hoe de bekleding eruit ziet, kan iemand me vertellen of dit normaal is?

als laatste heb ik nog een vraag over de tandwielen die als het waren in de tanden vallen die aan de koppeling zitten, (ik heb geen flauw idee hoe je dit noemt of waar ze voor zijn) maar ook hier zit speling op.
mijn vraag is of ik deze gewoon zo kan gebruiken of is dit mogelijk ook een van de oorzaken dat me brommer zo'n herrie maakte?

https://www.youtube.com/watch?v=esQI2jBxXjg

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen want ik weet me er eigenlijk weinig raad mee

alvast bedankt jongens!

Leroy

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 sep 2014 08:23

Dat filmpje wat je hebt gemaakt is wanneer de koppeling los is. De speling die je daar laat zien is niet de speling uit het filmpje in de eerste link. Als je de koppeling op de krukas monteert is de speling weg en loopt deze niet tegen de behuizing. Het is een beetje appels met peren vergelijken.

Vwb je vraag mbt de bekleding, het is wel wat afgebrokkeld hier en daar, maar op zich functioneert deze naar mijn mening nog prima. Afbrokkelen gebeurt doordat telang met te weinig olie in de bak is rondgereden. De kurken segmenten drogen uit met gevolg dat er stukjes verdwijnen.

De speling op de middenvertanding (met name het grote tandwiel heeft daar last van) is ook normaal. De speling komt doordat het gat waar de as doorheen gaat na verloop van tijd uitlubbert doordat de as en het tandwiel andere snelheden draaien als je in de 2e versnelling rijdt. Dat is zo gemaakt en kun je weinig aan doen dan, net als bij de koppeling, geregeld de olie te verversen en op het juiste peil te houden. Het is eenmaal een slijtage onderdeel, net als de rollenkooi en vraagtekenveertje. Op zich zal het geen probleem zijn om hiermee door te rijden, tenzij je duidelijke sporen ziet dat 1e versnelling tandwiel en koppelingshuis elkaar hebben geraakt. Het zal niet de oorzaak zijn van het lawaai zoals in het eerste filmpje, dat wordt echt veroorzaakt door het klapperen van de koppeling.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 06 sep 2014 11:50

Btw over koppelinggeluid, heb je alle onderdelen van koppeling er wel op zitten? specifiek nummer 14
Die moet het klapperen/ratelen tegengaan als ik me nie vergis.

Trouwens bij het geluid gaat het blok dan ook shokkken en/of heeft moeite met overschakelen?

Afbeelding
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

leroyv94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor leroyv94 » 06 sep 2014 13:48

Borcheld thanks voor je reactie,

Mn koppeling is helemaal compleet, ook deel #14 is aanwezig.
Tijdens het rijden eigenlijk weinig problemen, alleen een gruwlijk irritand geluid.
Heb de koppeling helemaal uit elkaar gehad en tussen dr segmenten en #13 zit toch iets speling, is kijken of n ring van 0.075 latoenkoper ook bij mik wonderen verricht.

Het blok schokt overigens niet tijdens het rijden. Soms na op top gereden te hebben en t gas los te laten. Op het moment dat hij terug zakt in zn toeren merk ik het soms wel, zal ook met de koppeling te maken hebben?

Heb ik.nog een vraagje, ik heb een nieuwe zuiger( standaard, pen 12) besteld. Deze kan ik er gewoon zo inzetten en kan zonder problemen mijn oude zuiger vervangen toch?

Alvast bedankt man. Ga er vanmiddag mee verder, houd je op de hoogte!

Gr leroy

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 sep 2014 15:31

Je kan ook de lippen van nr. 14 iets verder ombuigen zodat de speling ook wordt opgeheven. Daar is deze namelijk voor.

Schokken bij afnemen snelheid en toerental kan ook te maken hebben met een gebroken vraagtekenveertje. Kijk dit meteen even na als je de bak toch open hebt.

Vwb je zuigervraag, als er nu een pen 12 inzit, moet de andere ook gewoon passen. Let bij de dichte zuiger op het pijltje op de kop, die moet naar de uitlaatpoort wijzen. Heb je een bromversie met inlaatsleuven (alleen voor membraanversies) dan staat er geen pijl op, maar moeten de sleuven aan de inlaatzijde komen. Dit ivm de positie van de zuigerveerslotjes.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

leroyv94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor leroyv94 » 06 sep 2014 22:08

Zuigertje erop gezet, stond geen pijltje op maar heb de slotjes voor de zuigerveren van de inlaatpoort af zitten.
Vraagteken veertje is volgens mij niets mis mee, zit er nog gewoon op, weet niet wat dit anders nog kan zijn?

Zal de lipjes van #14 ombuigen kijken hoe die t daar op doet.
Heb tot nu toe alleen de segmenten uit elkaar gehad die je zo uit t koppelingshuis kunt nemen omdat de rest met een seegerring vast zit die ik niet los kreeg.
Maandag verder kijken, als ik de seegerring los heb gelijk bij de andere segmenten t zelfde doen?

Gr leroy

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2014 08:07

Seegering is van de 2e versnelling. Die klappert niet zo snel aangezien deze niet direct door de krukas wordt aangedreven. Ik zou me alleen op de 1e versnellingskoppeling richten, welke vooraan in het koppelingshuis zit.

Vwb de montage van de zuiger, zaten er inlaatsleuven in? Want dan klopt het dat er geen pijltje op de kop zit. Het is wel belangrijk dat de slotjes van de zuigerveren aan de juiste kant zitten, anders happen de zuigerveren in de poorten met schade tot gevolg.

Veertje kan aanwezig zijn, maar verkeerd om gemonteerd. Dan "pakt" de 1e versnelling ook niet en lijkt het alsof de bak in neutraal/ vrij staat. Innesteling van de rollen in de ring komt ook wel voor, war met een verzwakt veertje de kracht er niet is om ze uit de holtes te halen en de bak moeilijk terug wil schakelen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers