• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraag over encarwi carburateur

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
garayuk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor garayuk » 30 sep 2014 16:09

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? Van voor 2000
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds het begin
Wat is het probleem? Onduidelijkheid over encarwi carburateur
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja, alles gereviseerd.

Mijn zoon heeft een erg oude tomos (A3 denk ik) gekocht voor veels te veel geld.
Ik heb hem volledig moeten reviseren, van kettingwielen tot alle keerringen en roest uit de tank enz.enz.enz.
De laatste keer dat er mee gereden was, was in het jaar 1996 aan het oude verzekeringsplaatje te zien.

Op de brommer zit een ENCARWI carburateur en in de gasschuif zit geen gasschuifnaald maar wel de uitsparingen er voor.
Omdat de brommer best goed start met de gashandel in de chokestand, maar daarna snel de bougie vet slaat weet ik niet
of een eventuele ontbrekende gasschuifnaald daar de oorzaak van kan zijn.

Omdat er een verstelbare sproeier in zit, kan het geen te groot of te kleine sproeier zijn, omdat ik diverse standen heb geprobeerd en ook onder het rijden.

Hopelijk weet een van U of er wel of geen naald in de gasschuif van deze encarwi carburateur hoort.

Alvast bedankt voor het antwqoord of de eventuele tips.

Garayuk

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 sep 2014 17:14

Er hoort geen naald in de gasschuif te zitten. Ik heb zo'n zelfde carburateur (alleen niet met verstelbare sproeier) en de gasschuif is zowel voor gewoon gas geven als ook meteen een ingebouwde choke functie. Zou je een foto kunnen plaatsen van die carburateur, want ik weet niet waarom daar een verstelbare sproeier op zit. Standaard leverde Tomos de Encarwi carburateurs met vaste sproeier onder aan de venturie (maat 50).

Vwb het "vet slaan" van de bougie, ik zou, zodra de motor loopt de gashendel weer terug achter de chokeknop klikken waardoor de motor op stationair toerental loopt. Eventueel finetunen dmv de stelnippel bij het handvat als de motor lekker is warm gereden. Als de motor te lang op de choke blijft staan slaat de bougie idd vet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

garayuk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor garayuk » 30 sep 2014 20:31

Klopt. De orginele had de sproeier onderin de venturi maar die venturi lag er uit of zat er tenminste los in.
De sloper had er wel 10 liggenn ,aar allemaal de venturi er uit.
Deze die ik nu heb is exact hetzelfde met dezelfde doorlaat, vlotterhoogte maar alleen zit de sproeier opzij buiten.
heb er de bobine nog voor naar achter moeten verplaatsen.
Als u zegt dat er normaal geen naald in zit, moet dat bij deze ook niet dus en is er een andere oorzaak.

Zou het ook mogelijk zijn dat de ontsteking te laat staat? Ik heb hem afgesteld op 1.8 voor BDP maar het viel mke wel op dat dan de grondplaat bijna in de stand "zo laat mogelijk" staat.
Ik ben al vele jaren uit het vak, maar vroeger in de tijd van de JLO, HMW en sachs zaten we rond de 3.5 mm voorontsteking.

Of mischien nog andere sugesties?
Alle advies is uiteraatd erg welkom en dus bedankt voor de reactie.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 okt 2014 06:37

Om de ontsteking op tijd te hebben staan, moeten de puntjes ook goed staan afgesteld op de maximale opening van 0,35-0,45 mm. Dit moet eerst goed staan, daarna stel je de tijd van openen af. Dit is het moment van het doorgeven van energie voor de vonk. In de werkplaats handleiding staat een voorontsteking van 1,8-2,0 mm voor BDP.

Vergeet ook niet het viltje te smeren anders loopt de bakelieten nok van de puntjes droog en slijt deze snel af.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

garayuk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor garayuk » 01 okt 2014 18:30

Heb de punten, toen de blok op de werkbank lag correct gesteld en de voorontsteking op 1.8 dus ook.
Viltje uiteraard ook gesmeerd.
Mischien dat door de revisie en nieuwe contactpunten etc. toch alles een beetje ingelopen is en daardoor wat ontsteld.
Ga morgen de contactpunten nog eens controleren en daarna het ontstekingstijdstip.
Kan hem dus nog een beetje vroeger zetten tot 2.2.

Ik weet niet of de stelwijzeiets uit maakt, maar ik heb het, zoals vroieger, op de volgende manier gedaan.
1; Contactpunten gesteld.
2; vliegwiel teruggedraaid tot een paar cm voor BDP ( punten dus gesloten)
3; Toen een sigarettenvloeitje klem tussen de punten.
4; Zachtjes trekkende aan het vloeitje het vliegwiel zachtjes gedraaid tot het vloeitje los kwam.
5; Hoogte van zuiger gemeten in de centerpunt van de zuiger
6; Terwijl de schuifmaat nog in de centerpunt van de zuiger zat, de zuiger over zijn BDP gedraaid en het verschil
gemeten. Was 1,8 mm.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 okt 2014 16:13

Jou methode kan ook. Ik gebruik, naast een schuifmaat waarmee ik het BDP kan bepalen en daarmee grofweg een markering kan zetten om daarna de voorontsteking af te kunnen stelle , een verstelbare afstelkaliber die ik in de opening kan doen van de bougie. Aangezien de afstelling voor de brom- en snorversie (S25) verschillend is. Door de maatverdeling kan ik heel nauwkeurig de voorontsteking afstellen.

Maximale opening van de punten doe ik met de voelermaat en een bus die op de kruktap kan ipv het vliegwiel waarop dezelfde nok zit als normaal van het vliegwiel. Je kan ook een oud/ kapot vliegwiel nemen en daar het nog goede binnendeel uithalen, dan heb je in principe hetzelfde. Werkt overigens wat mij betreft het fijnst aangezien de magneten van het vliegwiel vaak de voelermaat willen aantrekken en je daardoor minder gevoel hebt met afstellen.

Belangrijk is wel dat je eerst de maximale opening en dan pas moment van openen afstelt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers